Jak skutecznie odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?
Jak skutecznie odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?
Każdy sprzedawca walczy o klienta e-commerce. Jaką strategię obrać, przy próbie przypomnienia się klientowi o zakupach online? Jak przyspieszyć czas konwersji i zwiększać wyniki w dobie kryzysu? W 2023 roku aż 92% klientów odczuwa wpływ inflacji na sprzedaż offline oraz online – czy dziś sprzedawca ma do końca wpływ na porzucenie koszyków przez klientów? Czy jedynym dobry sposobem na odzyskiwanie klientów jest obniżanie kosztów oraz marży?
Podgląd koszyków w Sellingo
W naszym oprogramowaniu udostępniliśmy podgląd niezrealizowanych koszyków w karcie Zamówienia ⇨ Niezrealizowane koszyki. Oprócz pozyskiwania danych na temat porzuconych koszyków możesz również zautomatyzować wysyłanie powiadomień o porzuconych koszykach do klientów. O tym jak to zrobić przeczytasz w dalszej części artykułu!
Nasz klient – nasz pan!
Współcześni klienci są bardzo wymagający. Walcz jednak o każdego klienta, zachęcaj go do zwiększenia średniej wartości koszyka. Łatwo powiedzieć, prawda? Jakie są szanse na odzyskanie klientów, przy niemal 70% porzucanych kart zakupowych w 2023 roku?
Wymieniając powody dla których konsumenci porzucają koszyki zakupowe możesz brać pod uwagę tzw. moment rozproszenia klienta – może być to telefon, sms, przypomnienie sobie o czymś ważnym w trakcie dokonywania zakupów lub zdarzenia losowe. Według badań niemal połowa porzuconych koszyków w sklepach online jest jednak porzucona przez świadomość konsumenta o za wysokich dodatkowych kosztach, np. dostawie, podatku, cła. Natomiast niemal 25 % spośród 4384 respondentów stwierdziła, że zniechęca ich obowiązek zarejestrowania się w sklepie internetowym, aby można było zrealizować zakupy. Na trzecim miejscu (według statystyk) pozostaje zbyt wolny przewidywany czas dostawy, a zaraz po nim zbyt długie ładowanie strony internetowej.
Czy opłaca się ratować porzucone koszyki?
Zdecydowanie się opłaca. Biorąc pod uwagę aspekt praktyczny dla przykładu – przy średnim zamówieniu wartości 200 zł odrzuconych zamówień jest 100. Przy odzyskaniu chociaż 20% porzuconych koszyków, mamy do czynienia z kwotą rzędu 4000 zł. Rocznie to kwota 58 tys. zł. Przykład możesz dostosować do działania Twojej firmy. Oblicz średnią miesięczną wartość koszyków i ustal cel – procent pozyskania klientów, którzy odrzucili zamówienia.
Jak sprzedawca może wpłynąć na zmniejszenie porzuconych koszyków w sklepie online?
Na niektóre z podanych przyczyn porzucania koszyków w sklepie internetowym oczywiście nie mamy wpływu, dlatego skupimy się na tych, które możemy zoptymalizować. Podsumowując badania dotyczące porzucenia koszyków, sprzedawcy internetowi powinni zwrócić w szczególności uwagę na:
Obniżenie dodatkowych kosztów oraz kosztów dostawy towaru do klienta
Dzięki naszemu rozwiązaniu możesz skorzystać z Sendego.pl – oferującego przesyłki InPost Kurier i Paczkomat bez dodatkowej umowy w Sellingo. Wystarczy, że zarejestrujesz się na stronie i doładujesz konto a Sendego zajmie się szybkim i bezpiecznym przesyłaniem przygotowanych przez Ciebie zamówień do Twoich klientów.
Zminimalizowanie procesu rejestracji do minimum
Zrób wszystko, aby pozyskać dane klienta, z jednoczesnym szybkim procesem jego rejestracji w sklepie online. Proces rejestracji w do sklepu Sellingo Twój klient przeprowadzi jednorazowo i szybko. Wystarczy, że poda dane tj. adres e-mail i wpisze indywidualne hasło oraz zaznaczy oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem i akceptacją jego warunków.
Na podany przez klienta adres e-mail system automatycznie prześle dane do logowania. Ponadto dzięki darmowemu certyfikatowi SSL w Sellingo klienci będą czuli się bezpiecznie wpisując hasła i dokonując rejestracji w sklepie online – zwiększy to komfort korzystania z Twoich usług w sieci.
Zagwarantowanie szybkości dostawy, a także szybkość ładowania strony internetowej sklepu
Dzięki naszym dedykowanym szablonom, wymiarom banerów i grafik na stronę, znacznie ułatwiliśmy proces konfigurowania skórki graficznej sklepu internetowego zgodnie z Twoimi preferencjami. W naszym oprogramowaniu Sellingo zaimplementowaliśmy również system automatycznego skalowania zdjęć oraz obsługę lżejszych plików WebP. Dzięki temu nie musisz już martwić się o optymalizację sklepu, ponieważ jest on w pełni przygotowany do obsługi tysięcy Twoich produktów.
Możesz teraz swobodnie tworzyć slidery i skróty do popularnych kategorii, wykorzystując grafiki, które można podlinkować. Dodatkowo, menu sklepu umożliwia wyeksponowanie i łatwe znalezienie często odwiedzanych przez klientów kategorii. Dzięki temu klientom będzie łatwiej nawigować po sklepie i szybko dotrzeć do poszukiwanych przez nich produktów.
Działamy w oparciu o dostarczone przez Ciebie instrukcje, aby zapewnić Ci łatwość konfiguracji i dostosowania sklepu internetowego do Twoich potrzeb.
Co jeszcze możesz zrobić, aby zminimalizować procent porzuconych koszyków?
Wysłanie przypomnienia w wiadomości e-mail
Ta krótka, wysłana przez Ciebie wiadomość, traktowana jest przez większość klientów pozytywnie. Można powiedzieć, że jest to pierwszy i najważniejszy krok dla zmniejszenia liczby porzuconych koszyków, który przypomina klientowi o zarezerwowanych przez niego produktach w Twoim sklepie internetowym. Możesz w szybki sposób skonfigurować newsletter w Sellingo i wysłać je do grupy klientów, którzy zrezygnowali z zakupów i do ich transakcji finalnie nie doszło.
Personalizacja powiadomień o produktach w koszyku
W Sellingo skonfigurujesz automatyczne powiadomienia dla klientów o niezrealizowanych koszykach a dzięki użyciu zmiennych, możesz być pewny o poprawności wysyłanych do klientów wiadomości e-mail. Więcej o powiadomieniach napisaliśmy w artykule: Jak wykorzystać statusy zamówień do lepszej obsługi klienta? Im bardziej spersonalizowane będzie doświadczenie zakupowe klienta, tym większa szansa na udaną sprzedaż.
Przyjazny dla klienta design sklepu internetowego
W e-commerce niezwykle istotne jest, aby klienci szybko przyswajali informacje. Dlatego pierwsze wrażenie, jakie sklep internetowy wywołuje u klienta, ma ogromne znaczenie. Okazuje się, że przetworzenie obrazu zajmuje klientowi zaledwie 0,01 sekundy, podczas gdy przeczytanie zdania składającego się z 8 słów wymaga znacznie więcej czasu. Proces odczytywania tekstu i przetwarzania go wymaga większego nakładu uwagi, co może mieć kluczowy wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez klientów.
Biorąc pod uwagę te naukowe fakty, zalecamy skonfigurowanie slajderów na stronie głównej sklepu internetowego oraz podlinkowanie ich, aby klienci mogli szybko zapoznać się z atrakcyjną ofertą i jednocześnie mieć możliwość natychmiastowego przejścia do dokonania zakupu. Dzięki temu klientom zostanie zapewniona efektywna ścieżka przekazu informacji oraz skrócona droga do finalizacji zakupu.
Zrozumienie znaczenia pierwszego wrażenia i skutecznego przekazywania informacji ma kluczowe znaczenie w e-commerce. Dlatego zachęcamy do wykorzystania sugerowanych rozwiązań, które pozwolą klientom szybko przyswoić informacje i podjąć decyzję zakupową.
Dzięki temu, że w Sellingo połączyliśmy elementy marketingu, UX oraz SEO możemy powiedzieć, że prezentujemy Państwu bardzo dobrze działające narzędzie optymalizujące działania sprzedawców, pozwalające w dobry sposób prezentować ofertę sklepu online.
Pamiętaj, aby komunikaty były spójne i nie były krzykliwe oraz aby całość banerów i produktów zgadzała się ze stylistyką nadaną przez Ciebie dla całości asortymentu. Czasem mniej znaczy więcej, gdy produkt jest dobrej jakości sam się obroni.
Promocja ograniczona czasowo!
FOMO – (ang. fear of missing out) strach klienta przed przegapieniem czegoś wykorzystasz jako metodę przyspieszającą konwersję. Znane Ci teksty wiadomości e-mail np.: liczba produktów jest ograniczona, dodanie produktów do Twojego koszyka nie oznacza ich rezerwacji potrafią skutecznie przekonać klienta, aby dokonał zakupu.
Podobnie przekonujący jest znajdujący się na stronie licznik czasu do zakończenia promocji. W Sellingo możesz taki zastosować aplikując atrakcyjny, nowoczesny szablon graficzny sklepu internetowego Totoys. Ten z pozoru niewielki zabieg pozwoli uchronić Twój biznes przed utratą klientów.
Atrakcyjna zniżka lub gratis
Zaproponuj zniżkę lub produkt gratis – przyspieszysz w ten sposób dokonanie zakupów grupie osób, które uważają, że sprzedaż odbywa się po zawyżonej cenie. Możesz przesłać klientom ograniczone czasowo kody rabatowe po dokonaniu zakupu, aby przyspieszyć konwersję. Gdy stosujesz akcję marketingową w danym dniu możesz zaoferować produkt dnia, bądź wybrany przez Ciebie gratis jako opcję danego produktu. Nie musisz się obawiać wysyłania wiadomości do klienta z atrakcyjną ofertą, zwłaszcza jeśli propozycja ta jest odpowiednio dopasowana do potrzeb klienta. W takim przypadku możesz mieć pewność, że wysłanie takiej wiadomości jest korzystne i przyniesie pożądane rezultaty. Odpowiedź na pytanie: Czy stać mnie na przyznanie rabatu klientom? Jest jedna – lepiej dobrze wyliczyć rabat i przyznać go klientom niż nic nie zyskać na sprzedaży produktów.
Wykorzystuj sztuczną inteligencję w generowaniu wiadomości dla klientów
Przygotuj ciekawy, konkretny i nie za długi temat wiadomości żeby nie przytłaczał klienta Twojego sklepu internetowego. Jeżeli chodzi o treść możesz wykorzystać narzędzia AI, eksperymentuj, aby oszczędzać cenny czas. Nie znaczy to, że dobrym pomysłem jest kopiowanie całości wygenerowanego tekstu! Obecnie sztuczna inteligencja może wspaniale pomóc Ci w tworzeniu treści wiadomości dla klientów, ale nie zapominaj o sprawdzeniu jej i dostosowaniu do odpowiedniej formy. Pamiętaj też, aby w pytaniu narzędzi wykorzystujących AI do generowania treści wpisywać krótkie i konkretne zapytania. W ten sposób ułatwisz AI zadanie i uzyskasz bardziej satysfakcjonujące odpowiedzi.
Umieszczaj opinie innych klientów w sklepie internetowym
Mocną strategią jest podawanie przykładów pozytywnych opinii i rekomendacji jakie otrzymuje Twój sklep. Możesz w ten sposób skutecznie zachęcić klienta do zakupów. Buduje też to zaufanie klientów i chętniej dodają oni produkty do koszyka zakupowego. Dostosuj komunikację dla klienta – np. dla nowych zacytuj opinię ostatnio kupujących użytkowników, a dla lojalnych klientów wystosuj komunikację z rozbudowanym artykułem typu case study.
Okienko z przypomnieniem o fantastycznych ofertach cenowych
Okienka popup dla niektórych wydają się denerwujące – zbyt częstotliwe pojawianie się ich na witrynie może skutecznie zniechęcić klienta do przebywania na niej. Jednak w przypadku popupu oferującego korzystne promocje bądź takiego, który przypomina o trwającej akcji wyprzedażowej klient nie pominie od razu. Gdy wykażesz się kreatywnością możesz dzięki dodatkom takim jak popup w sklepie internetowym Sellingo zatrzymać klienta i zaoferować mu coś naprawdę godnego uwagi.
Skuteczny remarketing
Bazując na kontaktach z grup klientów zapisanych w Sellingo, możemy stosować remarketing – nie tylko ten oczywisty, w postaci mailingu. Przeanalizuj zachowania użytkowników oraz zoptymalizuj proces zakupowy. Dzięki mediom społecznościowym możesz dotrzeć do użytkowników, którzy przeglądają posty np. na Instagramie i jest szansa, że trafią oni (przeglądając feed) na post sponsorowany, prezentujący Twoją ofertę. Aby wzmocnić i szybko przekierować klientów na Twój sklep internetowy, nie zapominaj o prawidłowym oznaczeniu produktów na zdjęciach w mediach społecznościowych, jak również o dodatku dla sklepu Sellingo – integracji z Instagramem.
Połącz w sieć swoje kanały komunikacji – zintegruj się również z Facebookiem i zbuduj własną markę w kompleksowy sposób.. Aby umieścić ikony profili w mediach społecznościowych na stronie sklepu, zapewniamy Ci banalnie prosty sposób. Wystarczy wkleić linki do Twoich profili w mediach społecznościowych w panelu administracyjnym. Dzięki temu klienci będą mogli szybko znaleźć i obserwować Twój profil, aby być na bieżąco z nowościami lub wyprzedażami.
Zaproponuj dodatkowe produkty
Gdy możesz, zaproponuj klientowi produkty uzupełniające główny produkt – dodatki kompatybilne z danym produktem głównym. Dzięki takim produktom oferowanym w Twoim sklepie internetowym zastosujesz cross selling i masz większe szanse na konwersję. Możesz również w mailingu przypominającym umieścić informację o produktach dodatkowych do oglądanego przez klienta produktu.
Obserwuj statystyki opuszczanych koszyków
Dzięki wykorzystaniu naszego oprogramowania możesz w prosty sposób obserwować jak wysoka jest sprzedaż w danym okresie. Bez obserwacji i implementacji zmian Twoja sprzedaż nie będzie na najwyższym możliwym poziomie, nie bój się więc próbować czegoś nowego. Narzędzia oferowane w oprogramowaniu Sellingo są w stanie w praktyczny sposób przeciwdziałać porzuceniu koszyków przez klientów, a także przypominać im o dokonaniu w Twoim sklepie zakupów. Pamiętaj jednak, gdy sam nie do końca odnajdujesz się w analizie statystyk, nie wahaj się zatrudnić osoby kompetentnej, która pomoże Ci w zwiększeniu retencji klientów (CRR).
Podsumowanie
- Według statystyk prawie 70% koszyków zakupowych nie jest zrealizowana.
- Najczęstszymi powodami odrzucenia koszyka przez klienta e-commerce, oprócz zdarzeń losowych, są: dodatkowe koszty, konieczność rejestracji w sklepie internetowym oraz długi czas dostawy zamówienia.
- Odzyskanie porzuconych koszyków jest opłacalne dla sprzedawców internetowych.
- Aby zmniejszyć procent odrzuconych koszyków skup się na: obniżeniu kosztów dostawy, szybszym ładowaniu strony, uproszczeniu rejestracji klienta online.
- Elementy strategii odzyskiwania porzuconych koszyków to: personalizacja komunikacji, atrakcyjny wygląd sklepu internetowego, wysyłanie przypomnień dla klientów o porzuceniu koszyka, oferowanie atrakcyjnych zniżek lub gratisów.
- W Sellingo znajdziesz potrzebne Ci narzędzia optymalizujące sprzedaż oraz skuteczne odzyskiwanie porzuconych koszyków.