Poradnik sprzedawcyPrawo w e-commerce

Wzór wezwania do zapłaty z omówieniem

Wzór wezwania do zapłaty z omówieniem

Masz problem z uregulowaniem należnych Ci płatności? Twój kontrahent nie zapłacił należności w terminie? Kiedy i jak napisać przedsądowe wezwanie do zapłaty? W tym artykule znajdziesz gotowy wzór wezwania do zapłaty z omówieniem!

Ryzyko nieotrzymania należności wiąże się z prowadzeniem niemal każdego biznesu, w tym również z prowadzeniem sklepu internetowego. Na stronie swojego sklepu Sellingo, umieszczony jest zapewnie przez Ciebie regulamin, regulujący prawa i obowiązki Twoje, jako właściciela sklepu internetowego w oprogramowaniu Sellingo oraz Twoich klientów – użytkowników, którzy dokonują zakupu przez prowadzony przez Ciebie sklep internetowy Sellingo.pl.

Co w przypadku nieotrzymania należności?

Prowadzenie działalności gospodarczej, w szczególności kiedy większość płatności odbywa się po wykonanej pracy, wiąże się z ryzykiem nieotrzymania należności. Tego typu ryzyko niejednokrotnie doprowadziło sklepy internetowe do bankructwa. Warto więc orientować się w dostępnych metodach windykacji, które nie są kosztowne, a mogą być niezwykle skuteczne. Zawsze warto walczyć o swoje należności, które należą się za wykonaną pracę!

Pierwszym krokiem, od którego warto zacząć, jest wysłanie dłużnikowi przedprocesowego wezwania do zapłaty, które jeżeli nie przyniesie od razu bezpośredniego efektu, posłużyć nam może później w dalszym toku dochodzenia roszczeń. Nie warto od razu kierować sprawy do sądu, ponieważ istnieje duża szansa, że dłużnik ureguluje swoje długi po otrzymaniu wezwania do zapłaty i zazwyczaj właśnie tak się dzieje.

W przypadku właścicieli sklepów internetowych najczęściej mamy do czynienia z klientami, którzy nie odbierają przesyłek zamówionych za pobraniem lub nie dokonują płatności za złożone zamówienia będące umową sprzedaży.

Jak sporządzić przedsądowe wezwanie do zapłaty? Jakich argumentów użyć, by skutecznie odzyskać należne pieniądze? Pamiętaj, im dalej będziesz odwlekał to w czasie, tym niższa szansa, że dostaniesz należytą kwotę.

Ułóż swój plan działania!

Niezależnie od tego, czy sytuacje tego typu nie zdarzają się w Twoim sklepie internetowym, miej ułożony plan działania, który pozwoli na jak najszybsze odzyskanie pieniędzy! 

  1. Widzisz, że Twój klient nie zapłacił w terminie faktury za zamówienie złożone w sklepie internetowym i minęło już kilka dobrych dni? Zadzwoń do niego i upewnij się, że faktura do niego doszła i spytaj o przyczynę zalegania z płatnością.
  2. Rozmowa telefoniczna nie przyniosła oczekiwanego rezultatu i minęło kolejne kilka dni? Wystosuj odpowiedniego e-maila z prośbą o uregulowanie płatności i zadzwoń po raz kolejny do klienta. 
  3. W dalszym ciągu płatność za zamówienie złożone w sklepie internetowym została nieuregulowana? Teraz jest ten moment, aby wystosować pismo przedsądowe!

Czym jest przedsądowe wezwanie do zapłaty?

Przedsądowe wezwanie do zapłaty jest to pismo, które wysyłasz do użytkownika sklepu internetowego w celu odzyskania należności. Pismo wysyłane jest chwilę przed tym, zanim sprawa trafi do sądu, w celu polubownego przypomnienia o długach i wyznaczenia daty ostatecznej spłaty. Takie pismo, pozwala często rozwiązać sprawę przed jej wejściem na etap postępowania sądowego i kosztów z nim związanych. Czasami dla podkreślenia dramatyzmu pisma możemy zatytułować je również jako Ostateczne przedprocesowe wezwanie do zapłaty. Nie ma to znaczenia. Ważne, aby pismo przedprocesowe było skuteczne i stanowczo zachęciło dłużnika do jak najszybszego uregulowania należności. 

W przypadku, gdy należność użytkownika sklepu internetowego nie jest spłacona przed dłuższy czas tzn. przez okres kilku miesięcy, to warto do należności doliczyć także odsetki!

Co musi zawierać wezwanie do zapłaty?

Jak napisać wezwanie do zapłaty? Przedsądowe wezwanie do zapłaty dla użytkownika internetu, tak jak każde oficjalne pismo, powinno zawierać podstawowe informacje tj. data sporządzenia, czy dane nadawcy i odbiorcy. Poniżej wypunktowaliśmy najważniejsze elementy, które powinny również znaleźć się w treści pisma przedprocesowego.

  • Data sporządzenia pisma oraz miejscowość.
  • Dane Wierzyciela: Nazwa firmy, adres itd.
  • Dane Dłużnika: Nazwa firmy lub Imię i Nazwisko, adres itd.
  • Stosunek prawny i wskazanie podstawy obowiązku zapłaty tj. umowa, faktura itd.
  • Wartość zobowiązania i ostateczny termin spłaty.
  • Numer rachunku bankowego do uregulowania spłaty.
  • Podpis wierzyciela.
  • Dodatkowe informacje tj. wskazanie działań, jakie zostaną podjęte po przekroczeniu wskazanego terminu.

Stosunek prawny

Jest to opis okoliczności, które spowodowały powstanie zobowiązania po stronie dłużnika np. wystawiona faktura, złożone zamówienie – umowa o sprzedaży itp.

Termin spłaty długu

Termin ten wyznaczany jest przez wierzyciela sklepu internetowego i może mieć dowolną długość. Należy jednak wziąć pod uwagę czas wykonania przelewu, ewentualnie dni wolne itp. Najczęściej przyjmuje się 7 lub 14 dni od dnia doręczenia wezwania do zapłaty dłużnikowi. Nie musisz jednak tego robić. Art. 455 kodeksu cywilnego mówi o tym, że jeżeli termin spełnienia świadczenia nie jest oznaczony, ani nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do jego wykonania.

Z kolei art. 476 mówi, że dłużnik dopuszcza się zwłoki, gdy nie spełnia świadczenia w terminie a jeżeli termin nie jest oznaczony, gdy nie spełnia świadczenia niezwłocznie po otrzymaniu wezwania do zapłaty przez wierzyciela. Nie dotyczy to jednak przypadku, gdy opóźnienie w spełnieniu takiego świadczenia jest następstwem okoliczności, za które dłużnik nie ponosi odpowiedzialności. W sytuacji istnienia wierzytelności bez oznaczonego terminu można naliczyć odsetki za zwłokę. Będą one jednak naliczane dopiero po upłynięciu terminu zawartego w wezwaniu do zapłaty.

Dodatkowe informacje

Warto opisać dalsze kroki, które jako właściciel sklepu internetowego i  wierzyciel podejmiesz w przypadku przekroczenia wyznaczonego terminu. To dodatkowo zmotywuje dłużnika. Może to być np. zaprzestanie dostaw usług lub towarów, które oferujesz. Skierowanie sprawy do sądu, przy czym również warto zaznaczyć, że to  dłużnik zostaje obciążony kosztami procesowymi. Poza tym dług możesz sprzedaż jeszcze na giełdzie długów, a także opublikować dane dłużnika w KRD lub BIG. Również takie argumenty możesz zawrzeć w swoim piśmie przedprocesowym.

Pobierz wzór pisma:

  1. Wezwanie do zapłaty przedsiębiorcy – Wzór
  2. Wezwanie do zapłaty konsument – Wzór

Pamiętaj!

Aby każde wezwanie do zapłaty zostało wysłane listem poleconym najlepiej z potwierdzeniem odbioru. W przypadku późniejszego skierowania sprawy do sądu będzie można dołączyć potwierdzenia do pozwu na dowód wcześniejszej chęci polubownego rozwiązania sprawy.

4.3/5 - (20 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.