Gotowe rozwiązaniaPrawo w e-commerce

Zmiany w regulaminie sklepu internetowego w 2023 roku. Pobierz bezpłatny wzór!

Zmiany w regulaminie sklepu internetowego w 2023 roku. Pobierz bezpłatny wzór!

Dla naszych klientów przygotowaliśmy dokument, który został przystosowany do przepisów wchodzących w życie 1 stycznia 2023 roku.

Jakie zmiany wnoszą nowe dyrektywy?

Zmiany nakładają na sprzedawców internetowych nowe obowiązki informacyjne względem konsumentów oraz rozszerzają środki ochronne dostępne dla klienta B2C. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Dyrektywa Omnibus, Towarowa i Cyfrowa – sprawdź nowe przepisy i zmiany w Sellingo. Z kolei w tym artykule omawiamy zmiany, jakie powinny zostać wprowadzone przez sprzedawców w regulaminie sklepu internetowego. Nowy wzór regulaminu możesz bezpłatnie pobrać ze swojego panelu administracyjnego Sellingo. Znajdziesz go w zakładce Administracja → Dodatki.

Regulamin został zaktualizowany pod kątem trzech Dyrektyw unijnych: Omnibus, Dyrektywy Cyfrowej i Towarowej. Przy wsparciu prawników z portalu Prokonsumencki.pl przygotowaliśmy uniwersalny wzór regulaminu dla przedsiębiorców, którzy sprzedają:

  • standardowe produkty dostarczone do rąk kupującego (w tym rzeczy ruchome z  elementami cyfrowymi),
  • treści cyfrowe,
  • usługi (w tym usługi cyfrowe i inne niż cyfrowe).

Pamiętaj, że w zależności od rodzaju asortymentu, który sprzedajesz, obowiązywać Cię będą wybrane punkty regulaminu. 

Lista zapisów, jakie zmieniliśmy w poprzedniej wersji regulaminu

Poniżej znajdziesz listę zapisów, które zmieniliśmy lub dodaliśmy do poprzedniej wersji regulaminu, żebyś mógł wiedzieć, na które punkty należy zwrócić szczególną uwagę.

  • Nowe rodzaje produktów. Nowe przepisy wprowadzają definicję towaru, towaru z elementami cyfrowymi oraz usługi cyfrowej (treść cyfrowa była już poprzednio w ustawie zdefiniowana). Dlatego we wzorze regulaminu dodaliśmy szczegółową definicję Produktu oraz Umowy sprzedaży, które biorą pod uwagę każdy rodzaj sprzedawanego przez przedsiębiorcę asortymentu. 
  • Obowiązek umożliwienia kontaktu telefonicznego. Zmiana wymaga poinformowania konsumenta o adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerze telefonu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Dlatego w regulaminie sklepu internetowego koniecznie trzeba podać numer telefonu, we wzorze zaznaczyliśmy fragmenty, które musisz uzupełnić samodzielnie.  
  • Nowe przepisy dotyczące reklamacji. W nowych przepisach uregulowane zostały m.in. sposoby złożenia reklamacji, kwestie odpowiedzialności sprzedawcy czy doprecyzowanie, kto ponosi koszty zwrotu towaru. Zmianie ulega również nazewnictwo. Z Ustawy o prawach konsumenta znika pojęcie „wady”, a pojawia się termin: „Brak zgodności towaru z umową”, na który konsument może powołać się również w przypadku, gdy towar nie spełnia tzw. wymogów obiektywnych. Dyrektywy wprowadzają również nową hierarchię żądań reklamacyjnych — odstąpienie od umowy oraz obniżenie ceny po pozytywnie rozpatrzonej reklamacji będą możliwe tylko w określonych przypadkach: gdy naprawa lub wymiana towaru okaże się niemożliwa lub nieopłacalna, brak okaże się na tyle istotny, że uzasadnia natychmiastowe roszczenie bądź brak będzie występował nadal po naprawie. Dlatego też aktualizacji uległ punkt 8 niniejszego wzoru regulaminu internetowego
  • Automatyczne dopasowanie ceny. Nowe przepisy nakładają obowiązek informowania o indywidualnym dostosowaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji. Oczywiście przepisy te dotyczą tylko sytuacji, w której przedsiębiorca stosuje takie narzędzia marketingowe. Ten punkt regulaminu brzmi u nas ogólnie, w przypadku rozbieżności w swoim sklepie, sprzedawca powinien dostosować samodzielnie. 
  • Nowe typy umowy – umowa o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. W ustawie o prawach konsumenta dodany został nowy rozdział 5b, który zawiera szereg regulacji dotyczących nowego typu umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Ten punkt regulaminu brzmi u nas ogólnie, w przypadku rozbieżności w swoim sklepie, sprzedawca powinien dostosować samodzielnie. 
  • Zmiany w przepisach dotyczących odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Nowe przepisy przewidują m.in. osobną regulację dot. odstąpienia od umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Konsument traci możliwość odstąpienia od umowy, czyli zwrotu towaru w ustawowym terminie 14 dni, jedynie pod warunkiem, że:
    • został poinformowany przed dostarczeniem treści, że utraci to prawo i zaakceptował ten fakt;
    • dostał potwierdzenie otrzymania zgody na dostarczenie treści cyfrowych przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. 

Zobacz też: Prawdziwie świąteczny Sklep Świętego Mikołaja!

Co możesz zrobić, aby spełnić nowe przepisy?

Aby spełnić te wymogi, oprócz aktualizacji regulaminu, w sklepie internetowym należy przygotować odpowiednie checkboxy i powiadomienie. Więcej o tym znajdziesz w naszym artykule: Dyrektywa Omnibus, Towarowa i Cyfrowa – sprawdź nowe przepisy i zmiany w Sellingo oraz na stronie PARP.

Treść cyfrowa lub usługa cyfrowa

Moment i sposób dostarczenia. Sprzedawca dostarcza konsumentowi treść cyfrową lub usługę cyfrową niezwłocznie po zawarciu umowy, chyba że strony postanowiły inaczej.

Treść cyfrowa lub usługa cyfrowa

Zmiany treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, która nie jest niezbędna do zachowania jej zgodności z umową. Nowe przepisy przewidują odrębną regulację dot. możliwości wprowadzania zmian treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, która to zmiana nie jest niezbędna do zachowania jej zgodności z umową. Przepisy regulują przesłanki wprowadzenie tych zmian oraz uprawnienia konsumenta do np. wypowiedzenia umowy w razie wprowadzenia zmiany, która istotnie i negatywnie wpływa na sposób korzystania przez niego z treści lub usługi cyfrowej.

Przedsiębiorcy na prawach konsumenta

Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w rozdziałach 4, 5a i 5b ustawy o prawach konsumenta stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W praktyce oznacza to, że sytuacja takiego przedsiębiorcy w zasadzie zostanie zrównana z konsumentem. Będzie on miał prawo odstąpienia od umowy, czy też będzie mógł złożyć reklamację w zakresie rzeczy ruchomych, treści lub usług cyfrowych (oczywiście dotyczy to tylko reklamacji złożonych na produkt lub usługę zakupioną po 1.01.2023 roku) – wyłączenie rękojmi w tym wypadku nie będzie już możliwe.

4/5 - (11 votes)

3 comments

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.