Newsroom

Dyrektywa Omnibus – najważniejsze informacje dla sklepów internetowych

Dyrektywa Omnibus – najważniejsze informacje dla sklepów internetowych

Aktualizacja artykułu: 27.05.2022

Chyba każdy już przedsiębiorca słyszał o Dyrektywie Omnibus. Jej implementacja do polskiego prawa wzbudza wiele emocji i zainteresowania. Pod koniec marca przygotowany został projekt ustawy, która miałaby wprowadzić przepisy unijnej dyrektywy do polskiego prawa, ale w dalszym ciągu projekt nie został skierowany do Sejmu. Dokument zakłada, że nowe wytyczne zaczną obowiązywać 28 maja 2022 roku. W dalszym ciągu jednak nie odbyło się posiedzenie Sejmu w tej sprawie. Według prawników realny termin wejścia w życie zmian to co najmniej druga połowa czerwca lub lipiec dlatego warto się przygotować do wprowadzenia zmian w sklepach internetowych.

Czego dotyczy Dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus skierowana jest do sklepów stacjonarnych i internetowych, oraz platform, na których kupujący robią zakupy. Jej celem jest jeszcze większa ochrona praw konsumentów poprzez m.in. transparentne dostarczanie im nowych informacji, które mają polepszyć jakość obsługi i pozytywnie wpływać na decyzje zakupowe klientów. 

Dokument został opracowany przez Komisję Europejską i wprowadza szereg zmian w komunikacji pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Polski projekt zakłada wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących:

  • zawierania umów na odległość,
  • szczegółach i cenach przed promocją,
  • pozyskiwania opinii o produktach,
  • sposobie prezentowania produktów,
  • kompatybilności i interoperacyjności towarów cyfrowych,
  • odpowiedzialności sprzedawcy za świadczone usługi. 

Obowiązek poinformowania o najniższej cenie konsumenta

Jeden z przepisów budzących największe kontrowersje w projekcie ustawy brzmi następująco:

W każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi uwidacznia się obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Zapis ten nakłada obowiązek na sklep wskazania najniższej ceny produktu w czasie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Przepisy te zostały przez UE wprowadzone, by zmniejszać symulowane napędzanie wyprzedaży, polegające na stosowaniu przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen przed planowaną ich obniżką. Zabieg ten jest szczególnie stosowany w przypadku globalnych wydarzeń, jak np. Black Friday, by zachęcić potencjalnych klientów do zakupu danego towaru lub skorzystania z konkretnej usługi. 

Zmiana przepisów nakłada na przedsiębiorcę również obowiązek poinformowania o indywidualnym dostosowaniu ceny do konsumenta na podstawie zebranych danych na temat jego preferencji i zachowań konsumenckich. Dotyczy to również sklepów internetowych, które organizują złożone akcje promocyjne, tworzą oferty pakietowe lub kierują obniżkę ceny do wybranych grup klientów. Większość tych procesów odbywa się na podstawie zautomatyzowanego marketingu, który przez firmy powinien również zostać zweryfikowany pod kątem zgodności z nowymi przepisami.

Reakcja Sellingo na zmiany

W Sellingo i Sellasist trzymamy rękę na pulsie, więc przygotowaliśmy już odpowiednie środowisko do zmian, które najprawdopodobniej wejdą w życie pod koniec czerwca. Nasze oprogramowanie zbiera informacje o najniższej cenie produktu w danym dniu, więc gdy ustawa zacznie obowiązywać będziemy mogli zacząć wyświetlać te dane klientom i w sklepach Sellingo. Za brak wprowadzenia powyższych informacji wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć karę w wysokości do 20 tys zł. 

Dyrektywa Omnibus w Polsce

Recenzje o zamówieniach

Dyrektywa przewiduje jeszcze zakaz tworzenia sztucznych opinii czy manipulowania wynikami wyszukiwania w serwisie. Przedsiębiorca będzie mógł również otrzymać karę za publikowanie lub zlecanie publikacji fałszywych opinii na temat swoich produktów – czyli rekomendacji pochodzących od osób, które nigdy z nich nie korzystały. Naruszeniem prawa będzie również usuwanie i ukrywanie negatywnych opinii czy zniechęcanie do ich zamieszczania. 

Plasowanie produktów

W przypadku wyników wyszukiwania zabrania się podawania wyników wyszukiwania w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w ramach wyników wyszukiwania. W praktyce w przypadku płatnego lokowania produktów w wynikach wyszukiwania sklep będzie musiał poinformować klienta o tej praktyce. Z kolei internetowe platformy handlowe będą musiały zamieścić informacje o głównych parametrach decydujących o widoczności produktów wpływających na ulokowanie produktu w wynikach wyszukiwania.

Do 28 maja 2022 r. każdy sklep internetowy powinien być gotowy, aby dostosować swoją dokumentację oraz regulaminy do nowych przepisów, a także wdrożyć nowe procedury funkcjonowania w zakresie obsługi klientów. Prawdopodobnie wraz z Dyrektywą Omnibus wejdą w życie również zmiany obejmujące ustawę towarową i cyfrową, o której pisaliśmy w tym artykule. Niestety brak implementacji przepisów Dyrektywy Omnibus do polskiego prawa może utrudnić firmom wykonanie tego zadania. Natomiast za niedostosowanie się do nowych przepisów przedsiębiorca może zapłacić dosyć wysokie kary.

4.2/5 - (12 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.