Gotowe rozwiązaniaPoradnik sprzedawcyPrawo w e-commerce

Darmowy regulamin sklepu internetowego z omówieniem – Aktualny na 01.01.2024 r.

Darmowy regulamin sklepu internetowego z omówieniem

Aktualizacja: Regulamin udostępniony poniżej jest aktualny na dzień 1.01.2024. Nowe przepisy, związane z implikacją Dyrektywy Omnibus, Towarowej i Cyfrowej weszły w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. Aktualny wzór regulaminu i polityki prywatności możesz pobrać w panelu administracyjnym Sellingoregulamin-i-polityka-prywatnosci.doc.

Czym jest regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego to zbiór zasad i norm, regulujących procesy związane z dokonywanymi na stronie sklepu transakcjami. Również w regulaminie znajdziemy informację określające zasady komunikacji sklepu z klientem oraz odwrotnej możliwości. Często są tu zawarte również informacje o przesyłkach i płatnościach.

Regulamin to jeden z ważniejszych elementów sklepu internetowego. Bez niego sprzedaż internetowa jest praktycznie niemożliwa. To właśnie regulamin określa zasady i prawa, nie tylko Twoje, ale i Twoich klientów. Prawa, które oczywiście nie mogą być sprzeczne z polskim prawem konsumenckim. Regulamin nie może zawierać niedozwolonych klauzul, które mogą być z nim sprzeczne. Ponadto, zapisy regulaminu powinny być napisane zrozumiałym, jasnym językiem. Tak, aby klienci sklepu nie mieli wątpliwości co do jego treści.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Nie ma konkretnych, jednoznacznych przepisów określających obowiązki przedsiębiorcy do zawarcia w regulaminie wskazanych regulacji. Różne akty prawne określają prawa, do jakich powinien zastosować się przedsiębiorca tj. Ustawa o prawach konsumenta, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz inne rozporządzenia prawa unijnego.

regulamin sklepu internetowego

W regulaminie sklepu internetowego powinniśmy zawrzeć m.in.:

  • Opis charakterystyki oferty tzn. produktów lub usług oferowanych w sklepie. Czyli krótki, ogólny opis przedmiotu transakcji dokładnie wyjaśniający, czym jest przedmiot transakcji.
  • Opis warunków świadczenia usług drogą elektroniczną – wskazanie, na jakich przeglądarkach działa sklep.
  • Warunki zawarcia umowy sprzedaży – w tym informacje o warunkach zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, a także informacje określające proces postępowania reklamacyjnego. Terminu obowiązywania umowy oraz minimalnego czasu, na który jest zawierana.
  • Informacje o możliwości wypowiedzenia umowy, złożenia reklamacji lub zrobienia zwrotu zamówienia. Także o kosztach tych procedur np. kto ponosi koszt wysyłki za zwracaną przesyłkę.
  • Wytyczne RODO tzn. zakres przetwarzania danych osobowych i wskazanie wymaganych danych osobowych i teleadresowych, niezbędnych do zawarcia umowy.
  • Informacja o sposobach płatności, terminach płatności oraz dodatkowych kosztach z tym związanych.
  • Informacja o oferowanych sposobach dostawy oraz ich kosztach.
  • Informacja o zawężonym zakresie odpowiedzialności sprzedającego np. w jakim stopniu ponosi odpowiedzialność za doręczenie przesyłki wybranym sposobem dostawy.
  • Informacja o możliwości rozwiązania ewentualnych sporów drogą pozasądową oraz opis gdzie można przekazywać takie reklamacje.

Przeczytaj więcej informacji i zyskaj dostęp do bezpłatnego regulaminu i polityki prywatności na stronę swojego sklepu!

Aktualizacja z 01.01.2021 roku

Nasz zaktualizowany wzór regulaminu zawiera już rozszerzenie wg. zmian wprowadzonych dnia 01.01.2021 r. Jeżeli chcesz wprowadzić zmiany do swojego regulaminu, pamiętaj o zaktualizowanie go o poniższe zapisy.

W ustawie z 31.07.2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz.U. poz. 1495) wprowadzono rozwiązania normatywne, które w znaczący sposób rozszerzają ochronę przedsiębiorców. W dniu 1 stycznia 2021 r. rozszerzono ochronę, jaka przysługuje konsumentom, na indywidualnych przedsiębiorców, gdy zawierane przez nich umowy pozostają poza ich specjalizacją rynkową.

Rozszerzenie to dotyczy następujących zagadnień:
1) niedozwolone postanowienia umowne (zob. art. 3855 k.c.).
2) rękojmia za wady rzeczy sprzedanej (zob. art. 5564, art. 5565, art. 5765 k.c.),
3) prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.

W związku z powyższym konieczna jest aktualizacja regulaminów, która w swej treści powinna wprowadzić dodatkowy podmiot tj. przedsiębiorcę na prawach konsumenta. Nazywanego czasami również przedsiębiorcą indywidualnym czy prokonsumentem.

Zmiany w regulaminie polegają na:

  1. Dodaniu do słowniczka pojęć nowej definicji tj. Przedsiębiorcy na prawach konsumenta. Zmiana ta powoduje również, że zasadne jest wyszczególnienie również podmiotu Przedsiębiorcy. Obecnie mamy zatem 3 podmioty, które mogą zawierać umowę ze sprzedającym.
  2. Zaktualizowane zostały pozycje poszczególnych aktów normatywnych w Dzienniku Ustaw.
  3. Dodano obok pojęcia Klient, nowe pojęcie Kupujący bowiem w treści regulaminu te pojęcia używane są zamiennie.
  4. W paragrafie dotyczącym odstąpienia od umowy dodano, że uprawnienie to przysługuje również Przedsiębiorcy na prawach konsumenta. Zastosowano metodę, aby dodać tam, gdzie jest to konieczne, obok podmiotu konsumenta właśnie ten dodatkowy podmiot, jakim jest przedsiębiorca na prawach konsumenta.
  5. W paragrafie dotyczącym reklamacji zrezygnowano z przytaczania tego, jakie uprawnienia przysługują klientom. Powoduje to, że regulamin jest bardziej uniwersalny. Nie ma potrzeby informowania Klientów o tym, jakie przysługują im uprawnienia w ramach rękojmi – nie jest koniecznie, wynika to bowiem z prawa powszechnie obowiązującego, a w przeciwieństwie do uprawnienia do odstąpienia od umowy, o tych uprawnieniach nie trzeba informować w regulaminie.
  6. Sporządzony regulamin nie wymaga zmian w zakresie prawa do rękojmi. Regulamin jest uniwersalny, wobec czego w tym zakresie każdy podmiot jest traktowany tożsamo.
  7. W paragrafie dotyczącym reklamacji dodano jedynie informacyjnie dla Konsumentów sposoby polubownego rozwiązywania sporów (pkt. Od 8.5 do 8.6.).
  8. W regulaminach należy dodać datę od kiedy regulamin wchodzi w życie.

Dodatkowe informacje:

Reguły wynikające z art. 38a ustawy o prawach konsumenta znajdują zastosowanie w odniesieniu do umów, które zawarto z indywidualnym przedsiębiorcą – na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa – w dniu 1.01.2021 r. lub później (art. 70 ust. 2 ustawy z 31.07.2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych). Nie mogą być stosowane do umów zawartych wcześniej.

Wzór darmowego regulaminu sklepu internetowego

Korzystając z płatnych pakietów sklepu internetowego Sellingo.pl, możesz otrzymać darmowy wzór regulaminu oraz polityki prywatności. Skontaktuj się z nami w tej sprawie!
Dzięki niemu wystarczy jedynie tylko trochę pracy, niezbędnej do uzupełnienia danych firmy oraz wprowadzenia zmian indywidualnie pasujących do Twojej działalności, aby w pełni cieszyć się niezbędnymi w sprzedaży internetowej dokumentami, jasno określającymi zasady Twojej sprzedaży.

Polityka prywatności jest uzupełnieniem informacji regulaminu, określającym zasady zbierania ciasteczek przez stronę, a także reguluje zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych klientów.

Pamiętaj, aby korzystając ze wzoru wprowadzić do regulaminu takie informacje jak:

  • Dane sprzedającego i jego przedsiębiorstwa,
  • Instrukcję rejestracji, logowania i sposoby składania zamówień,
  • Procedury składania reklamacji, zwrotów itp.
  • Link do polityki prywatności, bezpieczeństwa i cookies.

Sprawdź również, czy w Twoim regulaminie nie są zawarte klauzule niedozwolone. Znajdziesz je w rejestrze klauzul niedozwolonych na stronie UOKiK. Znajdziesz w nim wszystkie zapiski do regulaminów, które zostały uznane za niedozwolone.

Pamiętaj przede wszystkim o tym, że regulamin sklepu internetowego nie może być sprzeczny z przepisami prawa polskiego oraz wspólnotowego. Klient sklepu internetowego nie ma obowiązku stosować się do klauzuli niedozwolonej zawartej w regulaminie, nawet jeśli zaakceptuje regulamin w trakcie dokonania transakcji.

Pobierz bezpłatny wzór regulaminu

Dołącz do naszego newslettera, aby otrzymać wiadomość z kodem do odblokowania możliwości pobrania darmowego wzoru regulaminu. Tylko w tym artykule udostępniamy taką opcję.

Loading...
Wpisz kod przesłany w mailu aby potwierdzić zapisanie się do newslettera i odblokować ukrytą treść
Kod nieprawidłowy
3.1/5 - (801 votes)

7 comments

  1. Gienek Gajsza 20 września, 2020 at 10:11 Odpowiedz

    Dzień dobry.

    Sprzedaję na Allegro w modelu dropshippingu i wkrótce planuję założyć swój sklep internetowy. Proszę nadesłać mi darmowy wzór regulaminu oraz polityki prywatności.

    Dziękuję z góry i pozdrawiam

    • sellingo 21 września, 2020 at 09:33 Odpowiedz

      Dzień dobry, zapewniamy wzory tych dokumentów klientom naszego oprogramowania w pakiecie wyższym niż Darmowy. Gorąco zachęcamy do rejestracji i wypróbowania naszej usługi sklepu internetowego Sellingo.pl!

    • Joanna Sławek 20 lutego, 2023 at 15:09 Odpowiedz

      Dzień dobry!
      Darmowy wzór regulaminu i polityki prywatności udostępniamy Państwu w ramach abonamentu Sellingo – w zakładce Dodatki.
      Pozdrawiamy,
      Zespół Sellingo

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.