Skuteczne metody na tanią reklamę w Internecie

Kampania reklamowa do niedawna kojarzona była z wszelkiej maści bilbordami stojącymi na każdym kroku, spotami reklamowymi w telewizji oraz radiu.

Współczesny świat się zmienia, zmienia się też nasze życie, a więc musi ulec zmianie również system reklamy i to w taki sposób, aby mógł dotrzeć do jak najszerszego grona potencjalnych klientów.

Internet kluczem do sukcesu w XXI wieku

To właśnie na łamach Internetu spotyka się wiele milionów ludzi poszukujących wiedzy, rozrywki lub po prostu informacji na temat usług ich interesujących. Stwarza to możliwość dla relatywnie tanich reklam internetowych, które przyniosą wymierne korzyści.

Jak wypromować własną stronę internetową?

Efektywna reklama prowadzona w Internecie może dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców niż tradycyjna jej odmiana. Sposobów na promowanie firmy, bądź produktów określonej marki w Internecie jest bardzo dużo. Skupię się i pokrótce omówię najważniejsze z nich. Oczywiście metody reklamy muszą brać pod uwagę charakter branży, w jakiej działasz oraz budżet, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na ten cel. Jednak nie sztuka wydać majątek na reklamę – sztuką jest wydać jak najmniej przy maksymalnych korzyściach i zwrocie z inwestycji!

Portale społecznościowe tj. Twitter, Instagram oraz Facebook

Warto wspomnieć o portalach społecznościowych, których olbrzymi potencjał jest w dalszym ciągu często niewykorzystany przez wiele firm. Właśnie dzięki portalom społecznościowym jest banalnie łatwo dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, aby zaprezentować im ofertę sklepu internetowego bądź po prostu marki. Jest to z roku na rok coraz bardziej popularny kanał komunikacji (szczególnie u młodego pokolenia), a to przekłada się na potencjalnie milionowy zasięg kampanii reklamowych prowadzonych, np. przez Facebooka.

Musisz jednak wiedzieć, że samo założenie konta firmowego nic nie znaczy. Ktoś musi zadbać jeszcze o ciekawy i tematyczny content, który zainteresuje grupę docelową, co przełoży się na zdobycie potencjalnych klientów. Odpowiednia częstotliwość publikacji szacowana jest na 2-3 razy w tygodniu (jest to jednak w dużej mierze zależne od branży). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by udostępniać nawet 2 wpisy dziennie kreatywność jest najważniejsza.

Olbrzymią zaletą jest brak kosztów założenia konta na portalu społecznościowym, jednak samo jego prowadzenie może już wiązać się z opłaceniem specjalisty. Co zyskujesz? Możliwość budowy marki, stworzenie profesjonalnego wizerunku swojej firmy, a nawet wypracowanie sobie opinii specjalisty w branży. Nie można zapominać, że dotrzesz w ten sposób do szerokiego grona ludzi (nie tylko bezpośrednio zainteresowanych, ale także ich znajomych i krewnych). Daje to olbrzymie możliwości.

Pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej

Pozycjonowanie odpowiednio dobranych słów i fraz kluczowych w internecie jest bardzo istotne z punktu widzenia dotarcia do klienta. Jest to w pewnym sensie najbardziej skuteczny i jednocześnie najtańszy sposób promowania strony internetowej swojej firmy oraz jej oferty, ponieważ umożliwia dotarcie do osób poszukujących określonego typu usług bądź towaru w sieci. Ogólnie rzecz biorąc, większość zabiegów polega na optymalizowaniu kodu źródłowego strony (obejmuje to również treści w niej zawarte: odpowiedni tytuł, opis, ustawienie nagłówków, przekierowań oraz usunięcie błędów).

Zasadniczo wszystko, co sprawia, że algorytmy wyszukiwarek internetowych uznają dany portal za wartościowy i unikalny. Bardzo ważną kwestią jest odpowiedni kontent, którego wysycenie słowami kluczowymi będzie na optymalnym poziomie. Warto rozpocząć budowę działów tematycznych, gdzie będą regularnie pojawiać się tematyczne wpisy, czasem poradniki. Jest to trochę wariacja na temat bloga, który prowadzony będzie niejako „na łamach sklepu”. Trudno przecenić wartość dodaną takiego przedsięwzięcia. Kolejną kwestią jest publikacja linków do naszego portalu na uznanych lub po prostu popularnych portalach branżowych.

SEO w sklepie internetowym Sellingo

Potencjalne korzyści z pozycjonowania sklepów internetowych są olbrzymie, jednak wymagają dużego nakładu pracy, czasem inwestycji oraz cierpliwości. Wiele zależy od konkurencji na rynku oraz ich prężnego działania na tym polu. Sprawy nie ułatwiają także, ciągle zmieniające zmiany w algorytmach wyszukiwarek internetowych.

Kampania reklamowa Google Ads 

Odpowiednio przygotowana kampania kontekstowa Google Ads uznawana jest za jedną z najlepszych metod na promowanie swojej firmy w internecie. Bazuje ona na stworzeniu reklamy w oparciu o ściśle określoną grupę docelową (np. skierowaną do osób poszukujących pensjonatu w górach bądź nad morzem). Wystarczy już niewielka kwota oraz profesjonalnie przygotowana kampania, a będziesz mógł cieszyć się z jej rezultatów.

W przeciwieństwie do innych kanałów tutaj płatność jest „za wyświetlenia” (CPM), ewentualnie „od kliknięcia” (CPC). Masz zatem pewność, że reklama dotarła do określonego grona odbiorców, a nie przypadkowej osoby. Reklamy są wyświetlane między innymi na portalach współpracujących z Google. Oczywiście nie można zapominać, że pojawiają się one w wynikach wyszukiwania, a ich wygląd (pomimo że są podpisane jako reklamy) jest bardzo do nich zbliżony, co sprawia, że się z nimi zlewają i często nie są odróżniane przez osoby przeglądające sieć.

Największym problemem jest dokładne sprecyzowanie celu prowadzonej kampanii reklamowej i jej odpowiednie przygotowanie. Całe szczęście istnieje możliwość na bieżąco jej modyfikacji z uwzględnieniem zmian w strategii i nowych pomysłów. Odpowiednio poprowadzona, może przynieść olbrzymie korzyści przy poniesieniu niewielkich kosztów operacyjnych.

Prowadzenie własnego kanału wideo (np. na YouTube)

Kanały wideo, np. YouTube to bardzo dobry sposób na promowanie swojej działalności w internecie, jednak nie sprawdzą się w każdej branży. Cieszą się one dużą popularnością, a największe z nich mogą pochwalić się tysiącami unikalnych wyświetleń dziennie. Profesjonalne nagrywanie i następnie edycja i obróbka filmów nie są jednak ani proste, ani tanie (odpowiedniej jakości sprzęt oraz licencje oprogramowania sporo kosztują). Jest to jednak atrakcyjna forma reklamy, o dużej skuteczności. Dowodem na to może być coraz częstsze wykorzystanie kanałów wideo, przez najbardziej znaczące marki, np. w branży elektronicznej oraz sportowej. Jest to znakomite dopełnienie bloga firmowego oraz prowadzonego konta na portalu społecznościowym.

Prowadzenie bloga

Blog firmowy jest jednocześnie znakomitą formą reklamy własnej działalności, jak i może pomóc w pozycjonowaniu sklepu internetowego (poprzez odpowiednie linkowanie do jego zawartości). Umożliwia sukcesywne budowanie świadomości marki oraz jej wizerunku wśród potencjalnych klientów, których postrzeganie jej, jako specjalistycznej jest bardzo pożądane. Największą popularnością cieszą się blogi modowe, związane z kuchnią bądź wystrojem wnętrz. Wiele osób czuje potrzebę podążania za trendami, czego wynikiem jest tak duża popularność tego typu portali. Daje to także rewelacyjne możliwości reklamy wśród określonej grupy docelowej. Musisz mieć jednak świadomość, że tajemnica sukcesu tkwi w głównej mierze w interesującym i unikalnym kontencie oraz regularnych publikacjach (analogicznie jak ma to miejsce w przypadku portali społecznościowych).

Copywriting w sklepie internetowym Sellingo

Prowadzenie profesjonalnego internetowego bloga wymaga zarówno cierpliwości, czasu, jak i nakładów finansowych. Bowiem zgromadzenie wartościowej treści to jedna, a dopełnienie ich zachęcającymi grafikami bądź filmami to drugie. Jest to bardzo ważne, szczególnie na początku, kiedy to portal dopiero musi wyrobić sobie markę i rozpoznawalność.

Marketing szeptany (marketing „wirusowy”)

Coraz częściej wykorzystywana forma reklamy internetowej, która spotyka się czasem ze skrajnym odbiorem. Przyjmuje ona bowiem formę postów na forach tematycznych, w których treści promowana jest dana marka bądź usługa. Bardzo łatwo przesadzić z nachalnością tego typu działań w internecie. Jednak marketing szeptany prowadzony ze smakiem i wyczuciem, może przynieść olbrzymie korzyści. Właśnie dlatego ten rodzaj marketingu zdobywa coraz większą popularność w działach marketingu (nawet największych firm). Efektem działań jest budowa świadomości marki w społeczeństwie oraz dbanie o pozytywny jej odbiór.

Tego typu promocja marki wymaga czasu i odpowiednich umiejętności, polegających na dyskretnym polecaniu danej oferty bądź produktu. Odpowiednie formułowanie treści ma tu bardzo duże znaczenie – ważne by inni użytkownicy danego forum internetowego potraktowali je jako post „zwykłego użytkownika”, a nie denerwujący spam/reklamę. Marketing szeptany powinien być prowadzony na portalach i stronach związanych bezpośrednio lub przynajmniej pośrednio z branżą firmy, której ma dotyczyć. Przy odrobienie szczęścia pozwoli na zbudowanie wizerunku ogólnopolskiej marki o ugruntowanej pozycji na rynku.

Google Moja Firma

Potężne narzędzie stworzone przez Google, które pomimo swojej skuteczności pozostaje całkowicie darmowe. Aplikacja „Google Mapy” znana jest prawie wszystkim użytkownikom systemu Android. Wykorzystywana jest w formie nawigacji zarówno samochodowej, jak i ruchu pieszego. Sięga po nią każdego dnia olbrzymia ilość ludzi (liczonych w milionach) w celu wyszukania informacji o lokalizacji restauracji, kina lub sklepów.

Statystycznie przeszło 80% urządzeń mobilnych Polaków działa właśnie na systemie Android, co daje olbrzymie możliwości i dostęp do ogromnej grupy potencjalnych klientów. Reklama z wykorzystaniem „Google Moja Firma” polega na stworzeniu profesjonalnej wizytówki, którą niejako przypina się na mapie do określonej lokalizacji. Samo jej stworzenie jest szybkie, proste i bezpłatne – jednak wypełnienie jej zachęcającą treścią wymaga już pewnych umiejętności. Po stworzeniu wizytówki należy ją „zweryfikować”, najczęściej poprzez odebranie specjalnego kodu ukrytego w kartce pocztowej, który wprowadza się do systemu.

Google Maps jako narzędzie marketingowe Sellingo.pl

Wizytówka umieszczona na mapach Google umożliwia pozyskiwanie pozytywnych opinii, zaznajomienie potencjalnych klientów z profilem i zakresem działalności firmy. Może nawet służyć jako kanał komunikacyjny.

Biznesowe katalogi

Paradoksalnie nie wszystkie formy reklamy w internecie wymagają nakładu kosztów, czego najlepszym przykładem jest założenie wizytówki firmowej w katalogu firmowym. Jest to bezpłatna usługa, w której nie ma ukrytych kosztów. Oczywiście na samo założenie musisz poświęcić chwilę czasu, a „czas to pieniądz” – jednak nie dajmy się zwariować. Warto skorzystać z okazji i pozostawić po sobie ślad, także w tego typu zakątkach internetu. Największą popularnością cieszą się następujące katalogi: Panorama Firm, pkt.pl oraz Yellow Pages. Zwiększy to szansę, że Twoja firma zostanie dostrzeżona przez większą ilość potencjalnych klientów. Nadal cieszą się one dużą popularnością i dużą grupą użytkowników.

Akcje promocyjne na cudzych blogach

Zależnie od zakresu promocji oraz samej rozpoznawalności bloga, może być to opłacalne przedsięwzięcie. Niestety zwykle nie tak tanie, jakby sobie tego każdy życzył. Ostatecznie opłacalność musisz sam skalkulować.

Wiele firm wykorzystuje do promowania własnej działalności znanych i popularnych influencerów oraz blogerów. Jeżeli zatem w branży, w jakiej funkcjonujesz, takowi prowadzą swoją działalność – masz szczęście. Przyciągają oni codziennie na swoją stronę setki tysięcy unikalnych użytkowników. Jest to olbrzymia grupa potencjalnych klientów. Jeżeli w swojej ofercie posiadasz, np. sprzęt elektroniczny (telefony, telewizory, sprzęt komputerowy itd.) – wpis może przyjąć formę recenzji. Ciekawą opcją jest także stworzenia poradnika, w którym będą występować oferowane przez nas produkty (wraz z podlinkowaniem do sklepu).

Co więc wybrać?

Podstawą jest umiejętne połączenie kilku form reklamy tak, aby jedna uzupełniała się z drugą. Odpowiednie promowanie profilu działalności firmy oraz sukcesywne budowanie świadomości marki w społeczeństwie jest podstawą przyszłego sukcesu. Niestety, aby cieszyć się z owoców pracy, trzeba chwilę poczekać i poświęcić wiele energii.

4.7/5 - (26 votes)

2 comments

  1. Krystian 22 lutego, 2021 at 16:44 Odpowiedz

    Warto zastanowić się nad reklamą internetową, ponieważ nie ma ona ograniczeń czasowych. Ponadto, Internet daje szeroki wachlarz możliwości dotarcia do bardzo skonkretyzowanej grupy docelowej.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.