Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem przeglądarek internetowych – SEO/SEM
Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem przeglądarek internetowych – SEO/SEM
Dobrze zoptymalizowane oprogramowanie sklepu internetowego to jedynie 40-50% sukcesu, reszta zależy od tego, ile czasu poświęcimy na działania, które poprawią wartość sklepu internetowego w Google.
Oprogramowanie sklepu Sellingo.pl posiada pełne wsparcie dla pozycjonowania w każdym pakiecie, a każda standardowa skórka, jak i każda nasza realizacja, wykonywana jest zawsze w wersji responsywnej (RWD), która wysoko oceniana jest przez algorytm Google.
Polecamy zapoznać się z naszymi poradnikami dotyczącymi pozycjonowania:
Pozycjonowanie sklepu internetowego – od czego zacząć?
Metody samodzielnego pozycjonowania strony internetowej – czyli jak samodzielnie pozycjonować sklep internetowy cz.2
1. Dobór odpowiednich fraz do pozycjonowania SEO
Jak mam dobrać słowa kluczowe dla swojego sklepu? Przede wszystkim, słowa kluczowe, po których chcielibyśmy, aby klienci nas odnaleźli, muszą znajdować się w samym sklepie internetowym. Musimy posiadać w naszym sklepie internetowym produkty, kategorie, treści, a np. w przypadku pozycjonowania lokalnego, również biuro w miejscu sprzedaży np. w Warszawie. Należy również pamiętać, że nie da się wypozycjonować sklepu na wszystkie frazy, jest to zadanie trudne nawet dla profesjonalnych firm.
Tym bardziej, kiedy sami chcemy zająć się optymalizacją i pozycjonowaniem, powinniśmy dobierać frazy tak, aby mieć jakieś szanse. Lepiej mieć wypozycjonowanych kilka słabszych fraz, niż nie mieć wypozycjonowanej żadnej, ze względu na zbyt dużą konkurencję w wyszukiwarce internetowej.
A więc, zamiast starać się wypozycjonować frazę „Klocki Lego”, która jest bardzo trudną frazą. Spróbować wypozycjonować frazy łatwiejsze, jak np.
- Klocki Lego City
- Klocki Lego City Warszawa
- Klocki Lego City sklep internetowy
Albo zupełnie, starać się wypozycjonować konkretny produkt, jak:
- Klocki Lego City „nr katalogowy danego produktu”
Mierzmy siły na zamiary.
W doborze odpowiednich słów kluczowych pomogą nam:
- Planer słów kluczowych – https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/
- Google Trends – https://trends.google.pl/trends/?geo=PL
- Google Search Console – https://search.google.com/search-console/about
2. Narzędzia w sklepie internetowym, które pomogą Ci osiągnąć wyższe pozycje
Meta tagi to informacje, które przekazujemy do wyszukiwarki Google, które opisują daną zakładkę/stronę internetową. Istotne jest, aby uzupełniać meta tagi poprawnie, kierując się informacjami, które na danej stronie są zawarte, czyli opisując kategorię w sklepie, która zawierać będzie klocki Lego z serii city, do meta tagów nie wpisujemy słów kluczowych niezwiązanych z produktami, które są do niej przypisane.
Tytuł/Title – to główny meta tag, który powinien być zwięzły i krótki, opisujący to, co znajduje się w danej zakładce. Jak również widać na przedstwionym powyżej obrazku, tytuł powinien zawierać treści zachęcające do wejścia do naszego sklepu. Tytuł powinien zawierać od 60 do maksymalnie 75 znaków.
Przykłady poprawnie uzupełnionego znacznika meta title:
- Klocki Lego City – Największy Wybór Najlepsze Ceny!
- „Nazwa Sklepu” – Klocki Lego City – Natychmiastowa Darmowa Wysyłka
Opis/Description – to krótki opis znajdujący się pod tytułem i powinien być jego uzupełnieniem.
Opis ten często w wynikach Google może być inny niż ten wpisany, dzieje się tak, ponieważ Google na podstawie treści znajdującej się na stronie sam dobiera taki opis. Optymalna długość to ok. 165-180 znaków.
Słowa kluczowe/Keywords – słowa kluczowe oddzielone przecinkami, te informacje nie są wyświetlane dla klienta i obecnie mają marginalne znaczenie. Liczą się jednak w innych wyszukiwarkach niż Google.
Czasem chcemy wypozycjonować nasz sklep stacjonarny, wtedy możemy użyć title.
- Klocki Lego City – Darmowa Dostawa – Odbiór osobisty w Warszawie lub mniej subtelniej:
- Klocki Lego City Warszawa – Do natychmiastowego odbioru w super cenie!
Wszystko oczywiście, w zależności, na czym bardziej nam zależy – na wysyłce i na całej Polsce, czy tylko na Warszawie.
Dodatkowo w sklepie Sellingo możemy do każdej kategorii dodać treść oraz zdjęcie, co również pozytywnie wpłynie na wartość strony przez wyszukiwarkę Google.
Dodając zdjęcie, pamiętajmy o tym, aby było odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wielkości i wagi, nasze oprogramowanie automatycznie kompresuje zdjęcia tak, aby ich waga była optymalna, jednak zawsze lepiej przygotować zdjęcie do odpowiedniego rozmiaru i wagi.
Nie zapominajmy o podpisie zdjęcia:
Tytuł/Title – to tekst, który pojawiać się będzie po najechaniu myszką na zdjęcie.
Opis Alternatywny/Alt – to treść, która nie jest widoczna na stronie i znajduje się w „kodzie” sklepu internetowego, wykorzystywana jest przede wszystkim przez programy dla niewidomych, które czytają sklep, więc opis zdjęcia powinien być skierowany dla takich właśnie osób, opisujący to, co na danym zdjęciu się znajduje. A także przez roboty indeksujące, które na podstawie alt określają tematykę danej grafiki.
Pamiętajmy, aby treść zawierała słowa kluczowe, które chcielibyśmy wypozycjonować, ale nie można robić tego z nadmiarem, najlepiej tekst przygotować dla klientów, z myślą o tym, aby zawierały się w nim konkretne słowa kluczowe i był przede wszystkim unikalny, czyli np. nieskopiowany z innego sklepu internetowego.
Jeżeli do treści dodajemy zdjęcia, pamiętajmy, aby zawsze dbać o to, aby waga zdjęcia była możliwie niska, zachowując jego jakość, jak również posiadało podpisy alt i title.
Wiedząc już, na jakich frazach chcemy się skupić i znamy podstawowe zasady pozycjonowania, przejdźmy do wprowadzenia zmian opisów, treści i materiałów.
3. Optymalizacja SEO/SEM poszczególnych stron w sklepie
a) Optymalizacja kategorii sklepu pod kątem pozycjonowania
Zadajmy sobie pytanie, dodając każdą z kategorii, co klient będzie wpisywać w wyszukiwarkę, aby znaleźć produkty znajdujące się w danej kategorii i pod tym kątem starajmy się dobierać opisy do meta tagów, zachowując przy tym umiar w ilości słów kluczowych.
b) Producenci – Optymalizacja zakładek producentów w sklepie internetowym
Bardzo często użytkownicy szukający produktu, szukają sklepu oferującego produkty konkretnego producenta. Warto jest więc zadbać o jak najlepszą treść i opisanie zakładek producentów. Listę producentów i możliwość ich dodania znajdziemy w panelu administracyjnym sklepu. Po wejściu w Sellingo, w zakładkę Asortyment/Producenci, dodajemy lub edytujemy danego producenta. Z producentami w sklepie postępujemy analogicznie, jak w przypadku kategorii tzn. uzupełniamy meta tagi.
Przykład poprawnie uzupełnionych metatagów produktów marki – Lego:
Tytuł/Title.
1. Klocki Lego.
2. Klocki Lego w sklepie internetowym „nazwa sklepu”.
Dodajemy logo producenta i opisujemy je. Dodajemy opis producenta.
c) Strony Informacyjne – optymalizacja
W sklepie internetowym w większości przypadków nie staramy się ich optymalizować pod kątem SEO ze względu na to, iż nie znajduje się tam oferta. Nie należy jednak ich zaniedbywać, bo są one częścią sklepu, a ten jest oceniany jako całość. Tak więc i tu należy dodawać do zdjęć tytuły i alty, uzupełnić poprawnie meta tagi itp.
Oczywiście taką stronę można wykorzystać jako stronę, na której znajdziemy informację o dodatkowych usługach lub np. opis odbioru osobistego z wyznaczeniem godzin, adresu i innych informacji i taką stronę zoptymalizować pod kątem konkretnych słów kluczowych.
d) Aktualności
Aktualności w sklepie internetowym Sellingo to artykuły, poradniki, newsy. Można funkcję tę doskonale wykorzystać w celu dodania unikalnej treści do sklepu i zwiększyć wartość jego samego. Dobre, unikalne treści, same w sobie potrafią generować ruch, co też wpływa pozytywnie na pozycjonowanie sklepu internetowego.
Wykorzystując wskazówki dotyczące optymalizacji poprzednich zakładek, uzupełniamy analogicznie konkretną aktualność. Co do samej treści, to im jest ona bardziej atrakcyjna, tym lepiej, a więc prócz tekstu powinny znaleźć się zdjęcia (oczywiście poprawnie opisane), dodatkowo możemy dodawać również filmy. Pamiętajmy także, aby nie linkować wyłącznie własnego sklepu i produktów, ale jeżeli artykuł na tym zyska, dać link do innych serwisów lub portali, dzięki temu będziemy bardziej wiarygodni dla Google.
e) Karta produktu
Jedną z ważniejszych rzeczy, jaką powinniśmy zrobić, to dobrze zoptymalizowana karta produktu. Jest to o tyle ważne, że właśnie w tej kwestii jest najwięcej do zrobienia i do zyskania.
Większość sklepów internetowych treść produktów po prostu kopiuje od innych i z racji dużej ilości asortymentu w sklepie nie poświęcają czasu na ich dobre uzupełnienie, co jest dużą szansą dla nas.
Pozycjonowanie sklepu internetowego skupione na długich frazach nazw produktów jest nazywane pozycjonowaniem na długi ogon, a przez nas pozycjonowaniem sprzedażowym.
Do zwiększania wartości produktu możemy użyć funkcji opinii o produktach i dodawać je nawet samemu, ale zamiast udawać klientów, proponuję podpisywać się jako sklep i oficjalnie pisać, że to jest opinia sklepu internetowego. Przecież to nie jest tak, że wszystkie produkty są tak samo dobre i polecane przez was. Raz, że taka opinia przez Ciebie napisana zwiększy wiarygodność sklepu (bo się na tym zna), a po drugie mamy fajną unikalną treść. Po trzecie, może zachęci to do napisania własnej opinii przez Twoich klientów.
Idealnie dodany produkt to taki, który:
- Posiada dobrze i unikalne opisane meta tagi.
- Posiada dużo dobrej jakości zdjęć, które są odpowiednio skompresowane.
- Posiada dobry, ciekawy i zachęcający opis wzbogacony o zdjęcia i filmy.
- Posiada kilka opinii o danym produkcie.
- Posiada link z artykułu z bloga, aktualności lub tematycznego serwisu lub portalu.
Tak dobrze przygotowany sklep potrzebuje czasu na indeksację przez Google, a trud włożony w przygotowanie sklepu pod kątem wyszukiwarki opłaci się z nawiązką.
Wszystkich zainteresowanych profesjonalnym pozycjonowaniem zachęcamy do kontaktu z naszym działem handlowym.