Pozycjonowanie

Jak pozycjonować obrazki w wyszukiwarce Google

Jak pozycjonować obrazki w wyszukiwarce Google

Content marketing, jak może się dla wielu okazać nietypowe, to nie tylko dobry tekst, który wyróżnia nas spośród konkurencji. Jednym ze sposobów na udany content, to wizualizacje na Twoim sklepie internetowym, bo to one uzupełniają całość witryny.

Na co zwraca uwagę klient?

Pierwsze, na co klient zwróci uwagę, będąc na Twojej stronie, to grafiki, zdjęcia, obrazki, ikonki, bo to one na początku przyciągają wzrok. Same treści nie wystarczą do tego, aby móc robić dobry „content”, bo są one nieatrakcyjne dla oka. Podstawą każdego artykułu lub opisu jest fotografia przedstawiająca dany produkt, wydarzenie, czy osobę, o której w danym czasie piszemy. Zastanawiasz się pewnie, czy obrazki mają wpływ na pozycjonowanie strony? W tym artykule znajdziesz odpowiedź na nurtujące Cię pytanie!

Pozycjonowanie zdjęć i ich optymalizacja

Odpowiadając na Twoje pytanie, czy obrazki mają wpływ na pozycjonowanie, to odpowiedź brzmi: tak, jak najbardziej! A oprócz tego niedopilnowanie tak ważnej kwestii, jaką jest optymalizacja obrazków, ma wpływ na pozycję Twojej strony w wyszukiwarkach. Przyjmuje się, że ok. 80% problemów z pozycjonowaniem sklepu lub strony internetowej jest związana z wadliwą optymalizacją zdjęć. Pojawiający się trend przeglądania usług Google Grafiki sprawia, że klienci przechodzą do stron źródłowych, z których pochodzą dane zdjęcia. To bardzo cenne źródło ruchu na Twojej witrynie, dlatego warto prawidłowo zarządzać grafikami i optymalizować je.

Jak prawidłowo optymalizować zdjęcia, aby przynosiło Ci to korzyści w przyszłości?

  • Dopasuj zdjęcia pod treść znajdującą się pod nimi, ponieważ zainteresowany nimi użytkownik będzie chciał przeczytać, czego dotyczy dana fotografia. Zdjęcia nie mogą przedstawiać przypadkowych rzeczy, ponieważ klient będzie zawiedziony, gdy dotrze do opisu lub artykułu, a w nim będzie pominięty opis zdjęcia lub tego, co się na nim znajduje. 

  • Zdjęcia powinny być Twojego autorstwa, a jeśli takich nie masz, to musisz posiłkować się darmowymi grafikami. Dlaczego? Naruszenie czyichś praw autorskich jest karalne i trzeba liczyć się z konsekwencjami, jakie poniesiemy, jeżeli weźmiemy zdjęcia z innego sklepu, czy strony internetowej. Korzystaj z własnego zbioru zdjęć, ponieważ będzie on miał dla klientów największą wartość. 

  • Zawsze stawiaj na zdjęcia dobrej jakości, które są wykonane profesjonalnie. Jednak unikaj wstawiania zdjęć o dużych rozmiarach i postaw na mniejsze. Skalowanie zdjęć jest nieuniknione, ale pamiętaj o tym, żeby nie utracić wcześniejszej jakości. Specjalne narzędzia dostosowane do tego pomogą przejść Ci ten proces bez szwanku. Duże zdjęcia odciągają wzrok od tekstu, dlatego staraj się zawsze znaleźć równowagę.

  • Jeśli chodzi o format zdjęcia, to trzymaj się zasady, która jest znana wszystkim sprzedawcom oraz internautom. Format .png stosuj do diagramów i wykresów, z kolei zwykłe zdjęcia, czy logo pozostaw w formacie .jpg. 

  • Nie zapomnij także o tym, żeby nazywać swoje pliki ze zdjęciami i nie zostawiać niczego przypadkowi. Warto poświęcić kilka dodatkowych minut, aby dopasować opis do zdjęcia. Wyszukiwarki klasyfikują zdjęcia również po ich opisach, dlatego zawrzyj najważniejsze słowa kluczowe dla zdjęcia w jego opisie. Unikaj niezrozumiałych słów i ich długich ciągów. 

Jak skutecznie publikować zdjęcia w sklepie internetowym?

Opis zdjęć i jego wpływ na pozycjonowanie grafiki

Gdy znasz już podstawowe zasady dodawania zdjęć, warto skupić się na tym jak dodawać zdjęcia skutecznie. Roboty w wyszukiwarkach muszą znaleźć Twoje grafiki i zaindeksować je. Każdemu sprzedawcy zależy na tym, aby publikować zdjęcia z korzyścią przy pozycjonowaniu, dlatego damy Ci kilka praktycznych wskazówek jak robić to dobrze!

Po pierwsze – napisz opis alternatywny (ALT), ponieważ to on podpowiada robotom wyszukiwarek, co dokładnie znajduje się na zdjęciu. Jednak opis ten musi być dość krótki, maksymalnie powinien zawierać ok. 15 słów. Nigdy nie zapominaj o słowach kluczowych, ponieważ to one zwiększają szansę na wypozycjonowanie Twojej grafiki np. w wyszukiwarce Google Images!

Google grafika


Po drugie – dodaj title tag (tytuł zdjęcia), opisywanie obrazków jest niezwykle ważne i służy jako pomoc. Nie powielaj title tag z opisem alternatywnym.


Po trzecie – jeśli masz więcej czasu, to możesz zadbać również o podpisy pod zdjęciami, ponieważ większość internautów nie czyta artykułu pod spodem zdjęcia. Czasami wystarczy podpis pod zdjęciem, aby kogoś zaciekawić.

Czytaj też: Zalety pozycjonowania stron


Po czwarte zadbaj o otoczenie zdjęcia – jeśli do tej pory nie dbałeś o to jak zamieszczasz zdjęcia, to koniecznie pamiętaj, żeby dobrze się eksponowały na tle tekstu. Powiązanie tekstu z obrazkiem jest niezwykle ważne, dlatego nie zapomnij m.in. o pogrubieniach, tytułach, wypunktowaniach itp.

Kiedy warto podjąć działania i optymalizować grafiki?

Mimo dużych korzyści pochodzących z optymalizacji zdjęć to nie każda branża odnotuje większy ruch, nawet jeśli zrobi wszystko wzorowo i zgodnie z naszymi wskazówkami. Niektóre firmy mają większą szansę na zdobycie korzyści z optymalizacji zdjęć np. branże gastronomiczne, czy hotelarskie. Jest to związane głównie z chęci zobaczenia, czegoś przed wizytą, dlatego turystyka może mieć większy ruch na stronie przez dobre zdjęcia.

Praktycznie zastosowanie

Jeśli chodzi o inne branże takie jak odzieżowa, czy beuaty mogą również odnieść wzrosty ze względu na samo wizualne pokazanie produktu. Niszowe dziedziny i mało popularne przedmioty i usługi mogą ugrać za pomocą grafik znacznie więcej, ponieważ trafiają skutecznie do wąskiego grona odbiorców, które jest zainteresowane danym tematem.

Trzymając się sztywno zasad, pamiętaj jednak o tym, że Twój sklep internetowy lub strona internetowa jest przeznaczona dla ludzi, a nie robotów wyszukiwarek, dlatego wstawiaj zdjęcia takie, jakie sam chciałbyś widzieć, szukając czegoś w internecie. Zdjęcia, to nie tylko dobry sposób na pozycjonowanie, to również wzbogacenie serwisów internetowych o aspekt wizualny, który z punktu widzenia klienta jest niezwykle ważny!

4.1/5 - (9 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.