Omnichannel czy multichannel – porównanie

Gdy zaczynasz szukać różnic między omnichannel, a multichannel musisz znać definicję obu tych terminów, aby móc wybrać dla siebie najlepszą strategię na przyszłość. Rozwój branży e-commerce pozwala na dowolne ukierunkowanie firmy, a co za tym idzie, wybranie odpowiedniej taktyki sprzedaży. Komunikacja z klientem to klucz do sukcesu każdej branży, bo to komunikacja pozwala nam być widocznym tam, gdzie chcemy być. 

Czym jest omnichannel?

W praktyce omnichannel to nic innego jak sprzedaż wielokanałowa, ale powiązana tą samą strategią i spójną polityką m.in. cenową, czy wizerunkową. Spójny wizerunek marki jest wpisany w strategię omnichannel, a polega to na tym, że każdy klient – nieważne, na którym kanale sprzedaży się znajdzie – będzie miał podobne doświadczenie zakupowe. Gdy znajdujesz się w sklepie fizycznym lub w sklepie internetowym, odbiór zawsze będzie podobny. Jak działa omnichannel w praktyce? Jest to np. polityka sklepu, gdzie możesz zamówić daną rzecz w sklepie internetowym i zwrócić ją w sklepie fizycznym. 

Główne cechy omnichannel:

  • Jednolita polityka cenowa (w sklepie internetowym, stacjonarnym i w innych kanałach sprzedaży)
  • Możliwość odbioru i zwrotu towaru zakupionego przez internet w sklepie stacjonarnym
  • Duży przekrój i wybór form dostawy i płatności 
  • Spójne działania na kanałach w mediach społecznościowych
  • Komunikacja z klientami poprzez: e-mail, SMS itp. 

Czym jest multichannel?

Jak sama nazwa mówi multichannel to rozwiązanie nastawione na wielokanałowość jednej firmy, gdzie przekaz nie musi być jednolity i zgodny na wszystkich kanałach. Multichannel jest rozwiązaniem, które jest nastawione na pokazywanie oferty we wszystkich możliwych kanałach jednocześnie, jeśli pasują one do profilu biznesu. Komunikacja na tych kanałach nie jest ze sobą spójna i jest dostosowywana do danego medium oraz jego grupy odbiorców. Tak jak w przypadku omnichannel, multichannel również opiera się o model sprzedaży stacjonarnej. 

Główne cechy multichannel:

  • Nie zawsze jednolita polityka cenowa (w sklepie internetowym, stacjonarnym i innych kanałach sprzedaży)
  • Brak możliwości zwrotu towaru zakupionego przez internet w sklepie stacjonarnym
  • Formy płatności i dostawy dostosowane do danego kanału i jego odbiorców
  • Odrębne działania w mediach społecznościowych
  • Przypominanie o sobie w różnych formach przekazu na różnych kanałach 
Multichannel, jaki możesz prowadzić dzięki Sellingo.pl

Porównanie działań omnichannel i multichannel

Omawiając w skrócie definicje obu terminów, możemy przejść do kluczowej kwestii, czyli wyboru strategii oraz omówienia plusów i minusów każdej z nich. Na przykładzie definicji już wiesz, czego możesz się spodziewać zarówno po omnichannel, jak i multichannel i zapewne już się domyślasz, w który profil wpasowuje się Twoja firma. Obie strategie mają szanse na to, aby dotrzeć do klienta, ale różnymi drogami. Komunikację musisz dobrać jednak samodzielnie, w zależności od swoich możliwości. 

Czytaj też: Jak utworzyć wydarzenie na Facebooku?

Jeśli: 

  • Sprzedajesz na wielu kanałach sprzedaży typu: sklep internetowy, Allegro, OLX, Shopee itp. 
  • Nie zachowujesz spójności w swoim przekazie na tych kanałach i dostosowujesz się do trendów na nich znajdujących.
  • Nie tworzysz wspólnej strategii dla każdego swojego kanału komunikacji i sprzedaży.
  • Wolisz, gdy Twoje kanały działają niezależnie od siebie i oddzielnie dostosowujesz ceny, dostawy, płatności i komunikację pod dany kanał.

to: 

Strategia multichannel jest stworzona dla Ciebie!

Jeśli:

  • Sprzedajesz głównie w swoim sklepie internetowym i stacjonarnym, 
  • Zachowujesz dużą spójność w swoim przekazie na swoich kanałach i sam tworzysz trendy,
  • Tworzysz wspólną strategię dla wszystkich swoich kanałów komunikacyjnych i sprzedażowych,
  • Prowadzisz wspólną politykę cenową, dostaw i płatności niezależnie od miejsca, w którym sprzedajesz lub się komunikujesz 

to:

Strategia omnichannel jest stworzona dla Ciebie!

Przechodząc płynnie do porównania jednej i drugiej strategii, warto zdać sobie sprawę, że żadna nie jest gorsza od drugiej. Wszystko zależy od wielkości Twojej firmy oraz jej oferty produktowej. Jeśli nie tworzysz własnych produktów, czyli nie jesteś producentem, a dystrybutorem to nie musisz podejmować działań, aby Twoja strategia była spójna we wszystkich kanałach. Możesz dostosować ceny pod dany kanał sprzedaży i nie bać się ich podwyższać lub obniżać, w zależności od wyników. Będąc producentem i tworząc markę, warto zachować spójność, ponieważ będzie miała ona duży wpływ na przyszłość Twojej firmy. Klienci z pewnością docenią to, że mogą wygodnie robić zakupy w każdym sklepie, którym sprzedajesz i z łatwością np. zwrócić lub wymienić towar. 

Do minusów multichannel możesz zaliczyć to, że brak przemyślanej strategii może w konsekwencji doprowadzić do mniejszej sprzedaży. Z kolei do minusów omnichannel należy brak elastyczności i zbyt przestarzałe trendy, niedostosowane do kanału komunikacji, sprzedaży, czy do grupy odbiorców lub zbyt zawyżone ceny względem konkurencji. 

Mając na uwadze to wszystko, co zostało opisane w tym artykule, już powinieneś wiedzieć, która strategia jest dla Ciebie najlepsza. 

4/5 - (8 votes)

1 comment

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.