Poradnik sprzedawcyReklama sklepu internetowego

Google Ads vs. Facebook Ads – porównanie narzędzi reklamowych dla Twojego sklepu internetowego

Czyli starcie reklamowych tytanów

Jeśli w tym wpisie spodziewasz się jasnej odpowiedzi – wybierz to, a tamtego nie, to jest dobre, a to złe – to mam dla Ciebie złą wiadomość, na pytanie zawarte w tytule nie ma tak naprawdę jasnej odpowiedzi. Dlaczego? Tego dowiesz się poniżej. 

Przeczytasz tu przede wszystkim o wadach i zaletach obu narzędzi reklamowych, ich różnicach i o tym co je łączy. To jednak od Ciebie, jako posiadacza sklepu internetowego lub osoby odpowiedzialnej za jego marketing będzie należeć decyzja, który system wybrać, a może, no właśnie – lepiej nie wybierać. Wybór w znacznej mierze zależy od tego, jakie produkty lub usługi oferujesz, jaki jest twój cel oraz do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć.

Mam sklep internetowy i co dalej? Dalej warto zadbać o rozgłos marki i przyciągniecie na stronę www jak największej liczby klientów. Z pewnością nie zagłębiając się nawet bardzo w świat marketingu, jesteś świadomy istnienia Google Ads i Facebook Ads, obecnie to dwa reklamowe giganty. Mimo to postanowiłem zacząć od przybliżenia Ci paru niezbędnych informacji o jednym jak i o drugim, oraz napisać parę słów o ich użytkownikach.

Czym jest Google Ads?

Google Ads to platforma reklamowa Google, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług. Polega na wyświetlaniu reklam wśród wyników wyszukiwania oraz na stronach partnerskich poprzez używanie konkretnych słów kluczowych. 

Rodzaje reklam w Google Ads

Mimo że reklamy Google kojarzą się nam głównie z linkami tekstowymi, firma ta oferuje szeroki zakres kampanii reklamowych i różne miejsca, w których można je umieszczać. Rodzaje dostępnych reklam zależą od celu kampanii (sprzedaży, zasięgu, ruchu w witrynie, świadomości i zasięgu marki, promowania aplikacji, itd.), który wybieramy w Google Ads. Oto kilka opcji, z których możesz skorzystać:

Sieć wyszukiwania – ta opcja pozwala Ci na wyświetlanie reklamy płatnego wyniku wyszukiwania nad organicznymi. Należy jednak pamiętać, że koszt takiej reklamy zależy od popularności wybranych słów kluczowych, ale również od jakości reklamy i konkurencji. Jest to nadal najczęściej wykorzystywana forma reklamy w ramach tego systemu.

Display network – to forma promocji w postaci banerów, które są wyświetlane na stronach internetowych, aplikacjach i usługach należących do Google. Jest to skuteczny sposób dotarcia do użytkowników nie tylko wyszukujących informacji w samej wyszukiwarce, ale także na innych stronach o różnej tematyce i lokalizacji.

YouTube – to możliwość reklamowania się za pomocą wideo, które wyświetlane są podczas oglądania filmów lub jako banery bezpośrednio na stronie YT.

Reklama produktowa – to forma reklamy, która pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jest to prosty sposób promowania konkretnych produktów dostępnych w sklepie internetowym, nie tylko samej strony lub kategorii. Dzięki reklamom produktowym można również pojawić się w zakładce Google Zakupy.

Oprócz tego, Google Ads oferuje wiele innych możliwości, takich jak Kampanie lokalne, które przyciągają nowych klientów do sklepu stacjonarnego lub zachęcają do uczestnictwa w wydarzeniu czy Remarketing i Remarketing dynamiczny, który wyświetla reklamy powracającym użytkownikom.

Czym jest Facebook Ads?

Czym jest Facebook Ads? Użyj Facebook Ads w Sellingo

To platforma reklamowa Meta umożliwiająca wyświetlanie reklam na platformach Facebook, Messenger, Instagram i Audience Network. Kampanie reklamowe są oparte na zainteresowaniach użytkowników oraz na klientach, którzy mieli już interakcję z Twoim sklepem internetowym lub fanpage na Facebooku, a nie na słowach kluczowych tak, jak w przypadku Google Ads.

Rodzaje reklam od Facebooka

Promowanie postów – wielu marketerów nie uważa tego za formę reklamy. Jest to prosty sposób na zwiększenie zasięgu posta, gdzie wystarczy tylko kliknąć, aby opublikować go i osiągnąć zarówno wyniki płatne, jak i organiczne. Promowanie postów jest podstawowym sposobem zwiększania widoczności i nie wymaga dużego wysiłku. W przeciwieństwie do innych form reklam wymaga tylko podstawowych informacji, takich jak grupa docelowa, budżet i okres emisji reklamy. Taka forma reklamy może sprawdzić się u osób, które stawiają pierwsze kroki w reklamie na Facebooku, lecz na dłuższą metę może nie przynosić oczekiwanych wyników.

Obraz/wideo – kampanie na Facebooku opierają się na wykorzystaniu obrazów lub wideo, które są najbardziej popularnymi formatami reklamowymi.

Karuzela – format reklamy pozwalający prezentować do dziesięciu obrazów lub wideo, umożliwiając jednocześnie przekierowanie do linków.

Materiał błyskawiczny – reklama dostosowana do urządzeń mobilnych. Po kliknięciu w reklamę materiał błyskawiczny otwiera się w pełnoekranowym formacie. Może zawierać wideo, obrazy i tekst.

Kolekcja – doskonały format reklamowy dla sklepów internetowych. Pozwala na wykorzystanie dynamicznych filmów lub obrazów, które prowadzą odbiorców do materiałów błyskawicznych.

Gigant od Meta tak jak Google umożliwia kampanie Remarketingowe – wyświetla reklamy osobom, które odwiedziły już wcześniej stronę twojego sklepu internetowego, stronę Facebooka lub Instagrama. Warto również wspomnieć, że Facebook umożliwia reklamowanie się w News Feedzie (na Facebooku i Instagramie), Video Feedzie, prawej kolumnie, Facebook Marketplace, Instagram Explore i skrzynce odbiorczej Messengera.

Różnice między Google Ads a Facebook Ads

Odbiorcy, użytkownicy, potencjalni klienci

Niezależnie od tego jak ich nazwiemy, w tym aspekcie zaczynają się już pierwsze kluczowe różnice. Zarówno w Google, jak i na Facebooku masz okazję znaleźć ogrom potencjalnych klientów – korzystanie z kampanii w ramach tych serwisów ma więc ogromny potencjał dla Twojego biznesu. 

Reklamy internetowe możemy podzielić na dwie główne kategorie – reklamy bazujące na wyszukiwaniach oraz te oparte na zainteresowaniach użytkowników. W tym rozkładzie reklama w Google to typ, który koncentruje się na tym, czego użytkownicy aktywnie szukają. Z kolei reklama na Facebooku skupia się na zainteresowaniach użytkowników, wykorzystując do tego technologię tzw. piksela Facebooka.

Co to dla Ciebie znaczy? Reklama Google Ads bazuje na tym, czego internauta świadomie szuka w tym momencie. Natomiast reklama Facebook Ads bazuje o to, czym potencjalnie może się interesować, co może przykuć jego uwagę, gdy wykonuje zupełnie inne czynności, np. przeglądając social media. Opiera się również na grupach klientów, którzy odwiedzili Twój sklep, weszli w interakcje z kontem na Facebooku lub na Instagramie.

Chodzi tu więc o intencje zakupowe. W przypadku Google reklama jest odpowiedzią na konkretną potrzebę osoby skupionej na znalezieniu interesującej ją oferty. Szukasz szelek dla psa? Wpisujesz taką frazę w wyszukiwarce, a Google Ads wyświetla Ci w odpowiedzi na zapytanie reklamę szelek wszelkiej maści. To bezpośredni sposób wychodzenia z rozwiązaniem na uświadomioną już potrzebę konsumencką. Google Ads doskonale sprawdzą się więc w sytuacji, w której potencjalny klient jest już niemal zdecydowany na zakup.

Facebook Ads natomiast, to mistrz kreacji potrzeby. Sprzedajesz akcesoria zoologiczne? Możesz uruchomić kampanie z ofertą szelek dla psów, która będzie wyświetlała reklamy osobom zainteresowanym psami w social mediach. Czy ktoś, kto posiada psa lub lubi oglądać słodkie pieski w internecie, jest akurat zainteresowany zakupem szelek lub innych akcesoriów dla psów? Niekoniecznie, jednak reklama na Facebooku może dopiero taką chęć zakupu wykreować, ale nie jest odpowiedzią na już istniejącą potrzebę. Facebook Ads to zatem świetny sposób na uświadomienie potencjalnemu klientowi problemu czy potrzeby, z której nie zdawał sobie jeszcze sprawy.

Intruzywność

Reklamy w wyszukiwarce Google są zdecydowanie mniej intruzywne, ponieważ są dopasowane do konkretnej, trwającej w momencie wyświetlania kampanii potrzeby wyszukującego. Właściciel psa, wpisując w wyszukiwarkę „szelki dla psa”, zapewne jest zdecydowany na zakup i spodziewa się, że wśród wyników znajdzie reklamę oferty takiego produktu. Intruzywność takiej reklamy jest więc bliska zeru, może zatem w ogóle nie być postrzegana jako forma reklamy, ale rodzaj informacji. Dla nowych klientów jest to niezwykle istotne, ponieważ nie kojarzą oni marki z agresywną reklamą.

Z kolei reklama na Facebooku jest dla użytkownika – nawet zainteresowanego ofertą, której dotyczy kampania – swego rodzaju niespodzianką. Miłośnik psów z poprzedniego przykładu także może zobaczyć na swojej tablicy reklamę szelek, ale czas jest w tej sytuacji dziełem przypadku i nie wiesz, czy ten odbiorca w tym momencie faktycznie potrzebuje takiego produktu. W związku z tym reklamy typowo sprzedażowe może odczuwać jako coś, co zakłóca jego relaks i prowokuje do kupna niepotrzebnego przedmiotu.

Targetowanie

Reklamy na Facebooku są ukierunkowane na zainteresowania użytkowników, odwiedzane miejsca oraz uczestnictwo w wydarzeniach, a nie na konkretne frazy – słowa kluczowe. Można również wykorzystać dane demograficzne, takie jak wiek, płeć i lokalizacja. To pozwala na zoptymalizowanie reklam pod kątem precyzyjnie określonej grupy docelowej Twojego sklepu internetowego. Im lepiej dopasowana jest grupa docelowa, tym większe prawdopodobieństwo, że reklama trafi do zainteresowanych produktami odbiorców. Dzięki ogromnej bazie aktywnych użytkowników Facebook umożliwia łatwe ukierunkowanie reklam na odpowiednie segmenty.

W Google Ads kampania nakierowana jest na konkretne słowa kluczowe – co robi zasadniczą różnicę w targetowaniu reklam. Słowa te mogą być bardzo sprecyzowane, podobnie jak znane z SEO frazy z długiego ogona. Zamiast dość ogólnego wyszukania „szelki dla psa” możemy ustawić reklamę na „bezuciskowe szelki dla psa typu guard”. Z jednej strony zawęża nam to grono odbiorców, ale z drugiej strony odbiorcy wpisujący tak sprecyzowane frazy są zazwyczaj bardziej zdecydowani na zakup. To może również sprawić, że lepiej dopniemy budżet strategii marketingowej. Nie wszystkie firmy posiadają bowiem tak specyficzne produkty – nie będą zatem walczyć o te same słowa kluczowe.

Wynika z tego, że to Facebook daje Ci możliwość bardziej precyzyjnego targetowania. Możesz zdecydować np., czy reklama ma wyświetlać się wyłącznie rodzicom, osobom w związkach, pracujących w danej branży albo na podstawie o konkretne wydarzenia z życia, którymi dzielą się w mediach społecznościowych.

Zalety i wady reklamy Facebooka

Faktem jest, że z Facebooka korzysta mniej osób niż z Google, nie zmienia to jednak tego, że to na social mediach spędzamy o wiele więcej czasu. Według badania Mediapanel, w grudniu 2022 roku polski internauta przeznaczył 17 godzin na korzystanie z Facebooka i Instagrama. To sprawia, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że potencjalny klient natknie się na reklamę Twojego sklepu internetowego.

Facebook dominuje nad Google jeśli chodzi o opcje targetowania. Na social mediach mogą być one bardzo sprecyzowane, co daje Ci ogromną szansę na dotarcie do nowych klientów. Lepsze doprecyzowanie sprawia, że mniej losowych osób klika w reklamę, co zapobiega przepalaniu budżetu. Dzieje się to jednak tylko wtedy, gdy faktycznie bardzo dobrze znasz swoją grupę docelową i rozumiesz jej potrzeby.

Marketing na Facebooku jest tańszy niż reklamy w Google Ads, jednak zazwyczaj charakteryzuje go niższa konwersja – wszystko ze względu na to, że na platformie tej nie spędza się czasu z zamiarem robienia zakupów. Należy jednak zwrócić uwagę, że wskaźniki konwersji różnią się w zależności od wielu czynników np. branży, samego celu reklamy oraz jakości treści. Niestety małe szanse na sukces mają tu produkty niszowe.

Zalety i wady reklamy Google 

Reklama Google Ads na Sellingo.pl

Google Ads jest królem zasięgów, to fakt, że z wyszukiwarki tej korzystają niemal wszyscy polscy internauci. Są to osoby w różnym wieku, z różnych części kraju i o różnych zainteresowaniach i potrzebach, mają więc one duży potencjał do trafienia do reprezentantów grupy docelowej Twojego sklepu internetowego.

Reklamy Google wyświetlają się użytkownikom z intencją zakupową. Dzięki temu dostają oni dokładnie to, czego szukają. Co więcej, reklamy są wyświetlane właśnie z inicjatywy konsumenta i nie są intruzywne, a przez to lepiej przyjmowane.

Szansa wykorzystania słów kluczowych to kolejna zaleta reklam Google Ads. Nawet jeśli nie poznałeś jeszcze dobrze swojej grupy docelowej lub oferujesz niszowe, specjalistyczne produkty, wystarczą odpowiednie frazy oraz ich zoptymalizowanie, by trafić do zainteresowanych.

Zastosowanie słów kluczowych niestety może wiązać się z wyższymi kosztami. Szczególnie w przypadku konkurencyjnych haseł. Reklamy w Google Ads są zazwyczaj droższe niż ich facebookowe alternatywy, wszystko przez to, że w ich ramach rywalizujesz o pozycję z konkurencją.

Istotną zaletą jest to, że użytkownik korzysta z wyszukiwarki z zamiarem dokonania zakupu, dzięki czemu reklamy Google mają wyższy wskaźnik konwersji.

Możesz wyróżnić się na tle konkurencji i pokazać w reklamach Google oceny Twojego sklepu internetowego. Na przykład platforma  Trusted Shops, jako partner Google, daje Ci tę możliwość.

Wadą Google Ads jest fakt, że jego reklamy dają mniej sposobów oraz niewiele miejsca na przekonanie niezdecydowanego użytkownika do kliknięcia w link. Nawet w przypadku kampanii produktowych, potencjalny klient widzi jedynie zdjęcie i nazwę artykułu – nie masz możliwości zachęcenia go sloganem czy chwytliwym hasłem.

Dla kogo więc Google Ads a dla kogo Facebook Ads?

Kampanie Google Ads doskonale sprawdzą się w działalnościach e-commerce oferujących fizyczne produkty i w przypadku biznesów, które oferują usługi rozwiązujące konkretne problemy, np. usługi transportowe, budowlane czy serwisowe. Na takie produkty i usługi klient jest już zdecydowany, a w wyszukiwarce szuka jedynie firmy, która tę potrzebę zrealizuje. W tym przypadku lepiej wybrać Google Ads, które mogą okazać się najlepszym sposobem na dotarcie do tych już zdecydowanych osób. Przypuszczalny klient nie szuka reklam w Internecie, nie przegląda mediów społecznościowych. Wpisuje interesujące go hasła w wyszukiwarkę, by jak najszybciej otrzymać pożądane wyniki.

Zazwyczaj w kampaniach reklamowych na Facebooku lepiej sprawdzają się kampanie skonfigurowane na cele inne niż bezpośrednia sprzedaż. Co oczywiście nie wyklucza sukcesów sprzedażowych, czego przykładem mogą być firmy oferujące odzież lub kosmetyki. Facebook jest doskonałym narzędziem do budowania świadomości marki i dotarcia do osób, które z dużym prawdopodobieństwem są zainteresowane ofertą. Pozwala również na kształtowanie wizerunku poprzez prowadzenie fanpage’a z ciekawymi treściami dla danej grupy odbiorców. Na fanpage’u można umieścić linki do oferty firmy, gdzie odbiorcy mogą zapoznać się z produktami, ale nie są bezpośrednio namawiani do zakupu. Reklama może nie zadziałać w miejscu, gdzie odbiorcy szukają rozrywki lub informacji. Jednak może działać jako narzędzie uświadamiające potrzebę, co jest pierwszym krokiem w przekształcaniu potencjalnych klientów w rzeczywistych klientów.

Podsumowanie

Można zauważyć, że te dwa systemy dostarczają nam odbiorców o różnych intencjach. Google działa poprzez aktywne wyszukiwanie, podczas gdy Facebook zbiera odbiorców, którzy są bardziej bierni wobec samej kampanii lub marki, ale mogą stać się aktywni dzięki odpowiednim działaniom marketingowym. Pytanie, czy lepiej wybrać Google Ads, czy Facebook Ads, jest zatem nieuzasadnione, ponieważ oba systemy, działając razem, mogą pozytywnie wpłynąć na Twoje wyniki sprzedażowe.

Istotne i zalecane jest jednak testowanie różnych rozwiązań i wyciąganie z nich wniosków. Jednoznaczna odpowiedź na pytanie: Która z platform jest lepsza? Nie istnieje – wszystko zależy od tego, co działa dla Twojego biznesu.

2/5 - (4 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.