Poradnik sprzedawcySkuteczna sprzedaż online

Sprawdź, jak monitorowanie cen może pomóc Ci zwiększyć zyski w sklepie internetowym!

Odkryj potęgę monitorowania cen – raport konkurencyjności cenowej w Google Merchant Center

Cena odgrywa kluczową rolę zarówno dla firm, jak i ich klientów. Jako posiadacz sklepu internetowego powinieneś stale monitorować ceny, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku e-commerce i przyciągnąć jak najwięcej klientów.

Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu do monitorowania cen możesz analizować swoje ceny w porównaniu z konkurencją w czasie rzeczywistym i odpowiednio je dostosować. Niniejszy artykuł przedstawi Ci, jak rozpocząć monitorowanie cen i jak maksymalizować skuteczność tego procesu, aby wyprzedzić konkurencję.

Jednym z narzędzi wartych Twojej uwagi jest Raport dotyczący konkurencyjności cenowej, który możesz śledzić w Twoim panelu Google Merchant Center po integracji z Sellingo. 

Czego dotyczy raport konkurencyjności cenowej Google Merchant Center? 

Raport konkurencyjności cenowej pozwala zobaczyć, jak inni sprzedawcy wyceniają te same produkty, które oferujesz w swoim sklepie internetowym na Sellingo. W raporcie znajdziesz średnią cenę dla każdego produktu, co pozwoli Ci poznać cenę, przy której inni sprzedawcy przyciągają kliknięcia dla danego produktu lub danej usługi. Dodatkowo raport dostarcza zbiorczych danych na temat cen referencyjnych w danych przedziałach czasowych.

Jak korzystać z raportu?

Raport umożliwia podział i prezentację danych na dwa różne sposoby:

  1. Możesz segmentować dane według kategorii, marki lub typu produktu, aby monitorować konkurencyjność Twoich reklam produktowych oraz bezpłatnych informacji w konkretnym zakresie czasu.
  1. Możesz prezentować dane według konkretnego produktu, aby uzyskać informacje na temat poszczególnych produktów, dla których dostępne są dane porównawcze.

Skorzystaj z możliwości śledzenia statystyk raportu konkurencyjności cenowej

  • Ustalaj konkurencyjne ceny
    Dzięki temu raportowi możesz śledzić, jak inni sprzedawcy wyceniają produkty podobne do Twoich. Możesz zobaczyć średnią cenę dla każdego produktu, co umożliwi Ci ustalenie stawki, przy której konkurenci przyciągają klientów. Dzięki tym informacjom będziesz mógł dostosować kwoty za swoje produkty, aby były konkurencyjne i atrakcyjne dla potencjalnych klientów.
  • Prezentuj statystyki na dużą skalę dzięki Google BigQuery 
    Po włączeniu tej funkcji możesz uruchomić niestandardowe przepływy pracy za pomocą własnych danych i uzyskiwać analizy biznesowe, które pomogą Ci m.in. w zarządzaniu marżą. 
  • Optymalizuj koszty pracy
    Automatyzacja procesu monitorowania cen konkurencji pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, które dotychczas były poświęcane na ręczną analizę.
  • Zwiększ swoje zyski
    Dzięki szybkiej reakcji na aktualizacje cen konkurencji Twój sklep internetowy może zapewnić uczciwą, ale konkurencyjną cenę za swoje produkty, co przekłada się na wyższe zyski.
  • Podnieś satysfakcję Twoich klientów
    Klienci są bardziej zadowoleni z zakupów i mniej skłonni do poszukiwania lepszych ofert, gdy wiedzą, że otrzymują najlepszą możliwą ofertę.
Ważne! Zanim będziesz mógł skorzystać z funkcji raportu, musisz włączyć program Trendy rynkowe w Google.

W jaki sposób działa raport?

Raport konkurencyjności cenowej pozwoli Ci na grupowanie danych według produktu, typu produktu, kategorii lub marki. Jeśli wybierzesz grupowanie według produktu lub klikniesz opcję Wyświetl produkty, otrzymasz szczegółową tabelę zawierającą dane dotyczące każdego produktu. Możesz również filtrować wyniki raportu w określonym przedziale czasowym.

Widok produktu w raporcie zawiera wyłącznie informacje dotyczące produktów, które obecnie są przypisane do Twojego konta w Merchant Center i dla których dostępne są dane porównawcze. Natomiast w widokach kategorii, marki i typu produktu uwzględniana jest cała historia Twoich produktów.

Ważne!
Należy pamiętać, że w tym raporcie nie uwzględniają się produkty, które są sprzedawane przez niewielką liczbę sprzedawców ani produkty, które nie generują znaczącej liczby kliknięć w reklamach produktowych lub bezpłatnych informacjach o produkcie. Ponadto raport ogranicza się wyłącznie do reklam produktowych i bezpłatnych informacji, więc nie zawiera danych z innych programów, takich jak reklamy lokalnego asortymentu produktów lub Kup przez Google.
Raport konkurencyjności cenowej pozwoli Ci na grupowanie danych według produktu, typu produktu, kategorii lub marki na Sellingo.pl

Analizując dane według kategorii, marek lub typów produktów, można wyświetlić dwa rodzaje informacji

Pierwszy rodzaj danych to odsetek przypadków, w których Twoje produkty zostały porównane z innymi produktami, a ich cena była wyższa, niż cena referencyjna, niższa lub taka sama. Drugi rodzaj danych prezentowany w tej sekcji raportu to odsetek przypadków, w których Twoje produkty zostały porównane z innymi produktami, ale brakowało wystarczających danych do obliczenia ceny referencyjnej.

Przy wyświetlaniu danych według produktu, można sprawdzić:

  1. Aktualną cenę produktu, czyli cenę obowiązującą w danym momencie.
  2. Aktualną cenę referencyjną, która jest średnią ceną tego samego produktu uwzględniającą liczbę kliknięć uzyskanych przez wszystkich sprzedawców, którzy reklamują ten produkt oraz udostępniają bezpłatne informacje na platformie Google.

Cena referencyjna jest obliczana na podstawie danych zgromadzonych w okresie od 1 do 7 dni przed utworzeniem raportu. Produkty generujące większą liczbę kliknięć w reklamach produktowych lub bezpłatnych informacjach posiadają bardziej aktualną wartość referencyjną, a dane na ich temat są zbliżone do danych zebranych na dzień przed utworzeniem raportu.

Ponadto można sprawdzić procentową różnicę między Twoją obecną ceną a aktualną średnią ceną referencyjną produktu, która jest ważona na podstawie liczby kliknięć. Na koniec można wyświetlić średnią różnicę procentową między Twoją ceną a ceną referencyjną w określonym przedziale czasowym.

Błędy popełniane podczas analizy cen konkurencji 

Jednym z powszechnych błędów popełnianych przez firmy jest koncentrowanie się  na śledzeniu jedynie cen katalogowych swoich konkurentów, zamiast monitorować ich rzeczywiste ceny sprzedaży. Ceny katalogowe to ogłaszane ceny, które firmy podają za swoje produkty przed uwzględnieniem jakichkolwiek obniżek lub kuponów. Niemniej jednak wielu klientów nigdy nie płaci pełnej ceny katalogowej, ponieważ korzystają z wyprzedaży, kuponów lub innych zniżek. Dlatego śledzenie cen katalogowych nie jest dokładnym sposobem na ocenę konkurencyjności własnych cen, ponieważ nie odzwierciedlają one faktycznych płatności klientów.

Aby to osiągnąć, należy regularnie odwiedzać strony internetowe konkurencji i monitorować wszelkie wyprzedaże i rabaty, które mogą być oferowane. Dopiero wtedy można dostosować swoje ceny odpowiednio, aby zachować konkurencyjność.

Gdzie znajdziesz raport dotyczący konkurencyjności cenowej?

Aby wyświetlić raport dotyczący konkurencyjności cenowej:

Zaloguj się na konto Merchant Center ➡️ Wyświetl kartę „Rozwój” ➡️ Kliknij  „Konkurencyjność cenowa” 

Twój sklep internetowy na Sellingo nie jest jeszcze zintegrowany z Google Merchant Center? Nie czekaj, dokonaj tego z naszym samouczkiem: Jak uruchomić integrację z Google Merchant Center? 

Podsumowanie

Monitoring cen konkurencji to obowiązkowa praktyka na liście każdego e-Przedsiębiorcy. Trzymaj rękę na cenowym pulsie, aby oferowane przez Ciebie produkty i usługi zawsze zachowywały konkurencyjność wśród Twojej konkurencji. Raport dotyczący konkurencyjności cenowej w Google Merchant Center to pomocne narzędzie, na które możesz liczyć. Pamiętaj jednak, że samo narzędzie do monitoringu to tylko wierzchołek góry lodowej w kształtowaniu polityki cenowej. Narzędzie dostarcza Ci wyłącznie dane, a co z nimi zrobisz, zależy już tylko od Ciebie!

1/5 - (3 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.