Poradnik sprzedawcyReklama sklepu internetowegoSkuteczna sprzedaż online

Rebranding sklepu internetowego – czy to zawsze korzystna zmiana?

Rebranding sklepu internetowego – czy to zawsze korzystna zmiana?

Rebranding przeprowadza się, gdy konieczne jest repozycjonowanie sklepu internetowego. Jak się zabrać do przeprowadzenia tego procesu i czy zawsze jest konieczny?

Repozycjonowanie – to zmiana rynku docelowego lub rozszerzenie portfolio w tym celu. Najczęściej związanym procesem związanym z repozycjonowaniem, czyli zmianą branży, w której działasz, jest rebranding. Rebranding możesz jednak przeprowadzić jako samodzielny proces, w przypadku, gdy np. okaże się, że nazwa sklepu kompletnie nie trafia do odbiorców lub ma miejsce niepowodzenie związane z identyfikacją graficzną i kolorystyczną.

Przyczyny rebrandingu

Jeśli nazwa jest technicznie poprawna, logo budzi pozytywne skojarzenia i jest już rozpoznawalne, wydaje się, że niczego danej firmie nie brakuje. Niestety odbiorcy – klienci mają do siebie to, że przywiązują bardzo dużą wagę do znaku graficznego i często doszukują się podtekstów i ukrytych znaczeń. To sprawia, że wybór znaku, jaki będzie dawać rozpoznawalność usługom online jest bardzo ciężki, a jak wiemy logo w postaci jabłka już ktoś zajął, a perfekcyjnych znaków towarowych nie ma…

Markę budujesz konsekwencją – bierz pod uwagę czy wypracowane do tej pory znaki rozpoznawalności nie są za dużym potencjałem, aby je odsunąć w kąt i zacząć promować się na nowo. Przed przeprowadzeniem rebrandingu zbadaj rynek, opracuj nową strategię marki, zaprojektuj nową tożsamość i wprowadź zmiany. Przygotuj się na wszelkie (łatwe do przewidzenia) potknięcia. Po wprowadzeniu zmian monitoruj uważnie wyniki rebrandingu, aby ocenić jego skuteczność.

W przypadku chęci np. wynikającej z Twojej własnej potrzeby, bez kluczowych argumentów o zmianie identyfikacji wizualnej sklepu, który ma już dobrą pozycję na rynku, musisz zastanowić się czy diametralna zmiana kolorów i logo jest Twojemu sklepowi naprawdę potrzebna. Może wystarczy jedynie delikatnie odświeżyć logo? Pamiętaj, że rebranding jest rozwiązaniem konkretnego problemu związanego z identyfikacją wizualną Twojej marki. Nie szukaj więc na siłę problemów tam, gdzie ich nie ma.

Jak rozpocząć skuteczny rebranding?

Aby mieć świadomość o marce i identyfikacji kolorystycznej, musisz mieć dokładnie sprecyzowaną wizję jaka ma być Twoja firma. Gdy masz już ideę powstania lub istnienia sklepu internetowego, zastanów się jakie środki doprowadzą Cię do realizacji pomysłu – wykreuj nazwę, logo i skojarzenia, jakie ewidentnie zrodzą się w głowach przyszłych klientów, myśląc o oferowanych przez Ciebie produktach lub usługach. Możesz w tym celu przeprowadzić dogłębny research lub zgłosić się do agencji marketingowej.

Jeśli sam nie czujesz się na siłach, rozpocznij współpracę z agencją lub skorzystaj z naszych usług pakietów graficznych

Jak wymyślić nazwę przy rebrandingu?

Gdy faktycznie zdecydowałeś się zmienić nazwę i kolorystykę całej marki zastanawia się jak dobrze nazwać firmę ponownie. Dopasuj nazwę do odpowiedniej kategorii myślowej przyszłych klientów. Przy standardowych produktach jest to dość proste.

Produkt

Możesz mieć produkt lub usługę, który nikt inny nie oferuje – to będzie idealna dla Ciebie, po zastrzeżeniu znaku towarowego możesz stać się jedynym dystrybutorem i królem branży.

Place – Miejsce

Miejsce i czas sprzedaży Twojego produktu może być wyjątkowe, dlatego tak ważny jest wygląd i sprawne działanie Twojego sklepu internetowego.

Price – Cena

Strategia dominacji cenowej rozgrywa się po stronie kosztów, aby móc obniżyć cenę danego produktu.

Promocja

Najlepsze skojarzenia z Twoją usługą wśród klientów – spraw, by Twoje produkty lub usługi były wyjątkowe i od razu wpadły do danej kategorii myślowej klienta. To przyspieszy jego decyzję o zakupie towaru.

Przywołana przeze mnie strategia 4 x P jest znana w marketingu B2C. Nie działaj jednak pojedynczo. Skup się na obszarach najważniejszych, lecz zastosuj unikalny marketing-mix. Jest to kompleksowe działanie mające na celu zwiększenie szans rynkowych na powodzenie Twojego sklepu internetowego. Rozróżnij produkt i powody dla którego ludzie kupują właśnie u Ciebie. Możesz mieć kilka usług i łączyć je powodami, dla których ludzie będą chcieli u Ciebie kupować, może to być: prestiż, dobroczynność.

Kreując nową nazwę bierz pod uwagę właśnie podporządkowanie oferty do odpowiednich procesów myślowych klientów. Warto czasem zrezygnować z własnych marzeń, a podporządkować się pewnym schematom i wejść w niszę rynkową z rozpoznawalną i łatwo mierzalną nazwą, aby zaskarbić sobie część rynku dla siebie.

Jak wymyślić nowe logo?

Jak wymyślić nowe logo?
Logo Be Creative Inspiration Design Concept

Najlepiej, gdy grafika nawiązuje ono do nazwy sklepu internetowego. Nie warto jednak za bardzo skupiać się nad projektami. Gdy logo ma już charakterystyczny, rzucający się w oczy kolor nie przesadzaj z projektem – stwórz prostą bryłę, nie skupiaj się na dodatkowych elementach. Stwórz obrazek, który klientom będzie się kojarzył z Twoją marką, niech ten cel przyświeca Twoim działaniom związanym również z projektami banerów lub innych elementów umieszczanych na stronie internetowej. Gdy nie masz pomysłu – polecamy minimalistyczne strony. Gdy potrzebujesz pomocy, zgłoś się do nas, pomożemy wybrać Ci odpowiedni pakiet graficzny Sellingo i podpowiemy w jakim obszarze możesz rozszerzyć działania, a co lepiej odpuścić.

Możemy podsumować nasze rozważania w kluczowych 3 punktach:

  1. Rebranding sklepu internetowego może być korzystny, gdy wymaga on zmiany pozycjonowania na rynku, gdy jego nazwa lub identyfikacja wizualna nie trafiają do odbiorców, lub gdy chce odświeżyć swój wizerunek.
  1. Aby przeprowadzić rebranding, należy określić jego przyczyny, zbadać rynek, opracować nową strategię marki, zaprojektować nową tożsamość i wdrożyć zmiany. Ważne jest również monitorowanie wyników rebrandingu, aby ocenić jego skuteczność.
  1. Rebranding nie zawsze jest konieczny. Rozważ go tylko wtedy, gdy jest to niezbędne do poprawy wizerunku lub osiągnięcia celów biznesowych sklepu.
5/5 - (1 vote)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.