Ostatni kwartał roku to, już tradycyjnie, wzmożony okres sprzedażowy. Oczywiście sprzyjają temu nadchodzące Święta Bożego Narodzenia, zwieńczające kalendarz gregoriański.

Black Friday to święto zakupowe przygotowane właśnie po to, aby konsumenci mogli zaopatrzyć się w prezenty dla bliskich osób. W tym roku Czarny Piątek przypada na 25 listopada. Według danych opracowanych przez BLIK polscy konsumenci w zeszłym roku wydali aż 1,6 miliarda złotych! W tym artykule, zamiast udowadniać, dlaczego warto przygotować z wyprzedzeniem strategię promocyjną, podpowiemy Ci, jakie działania musisz wykonać, aby zwiększyć sprzedaż w Black Friday.

Przystosuj sklep pod duży ruch

W pierwszej kolejności upewnij się, że Twój sklep internetowy jest w pełni wydajny. Co to oznacza? Serwer, na którym znajduje się Twoja strona, musi być odpowiednio „duży”, aby przyjąć wielu użytkowników robiących zakupy w tym samym czasie. Pakiety abonamentowe w Sellingo uzależnione są od limitu pojemności oraz limitu transferu. Limit pojemności określa ilość miejsca na serwerze przeznaczoną na pliki (produkty, grafiki, strony informacyjne itd.), z kolei limit transferu odnosi się do natężenia ruchu potencjalnych klientów, odwiedzających Twój sklep (przejawia się on chociażby w liczbie złożonych zamówień i odnawialny jest każdego pierwszego dnia miesiąca). Zużycie transferu i pojemności możesz zweryfikować w panelu administracyjnym Sellingo (okienko znajduje się po prawej stronie po zalogowaniu się do adminki sklepu). Jeśli pasek, określający wykorzystanie abonamentu, niebezpiecznie zbliża się ku pełnemu zapełnieniu, warto przejść na wyższy plan abonamentowy. Z okazji Black Friday od 18.11 udostępnimy promocję, dzięki której możesz zyskać dwa miesiące abonamentu gratis!

Banner promocyjny na Black Friday Sellingo.

Regulamin promocji.

Sprawdź, jakie kroki powinieneś wykonać przed ogłoszeniem wyprzedaży na swojej stronie internetowej.

  • Zweryfikuj zajętość serwera. Sklep internetowy najlepiej od razu przed wyprzedażą przenieść na większy serwer, aby uniknąć niepotrzebnego stresu. Kierowanie ruchu na stronę, która nie podoła obciążeniu, jest strzelaniem sobie w kolano. Platforma zakupowa nie powinna działać zbyt wolno, ponieważ wielu klientów skutecznie zniechęci się do zakupów. 
  • Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, koniecznie zainstaluj Certyfikat SSL – jest on niezbędny, aby użytkownikowi nie wyświetlał się komunikat w przeglądarce ostrzegający przed wejściem na Twoją stronę. Certyfikat SSL jest dostępny bezpłatnie w planie abonamentowym Sellingo. Kliknij, aby zobaczyć, jak go pozyskać
  • Upewnij się, że masz włączoną opcję udostępniania plików WebP (zakładka Administracja → Ustawienia podstawowe). To format zdjęć, który pozwala na ich skompresowanie, dzięki czemu strona Twojego sklepu będzie się szybciej wczytywała.
  • Przetestuj swój sklep! Wykonaj kilka testowych zamówień, wybierając różne metody dostaw i płatności. W ten sposób dowiesz się, czy wszystkie kroki koszyka są intuicyjne, czy płatności przechodzą prawidłowo, czy maile potwierdzające zamówienie są czytelne i atrakcyjne.

Ułatw użytkownikowi zakupy

Zakupy online powinny sprawić przyjemność klientowi, aby chciał do Ciebie wrócić. Dlatego upewnij się, że oprócz prawidłowo skonfigurowanych metod płatności i dostaw, udostępniasz użytkownikowi wygodne sposoby rozliczenia zamówienia. 

Dostawy

Najchętniej wybieranymi przez klientów formami dostaw według raportu „E-Commerce w Polsce” są zdecydowanie paczkomaty InPost (aż 81% respondentów wskazuje je jako preferowaną metodę odbioru przesyłki). Przy okazji jest to najbardziej ekologiczna metoda doręczenia paczki. W dalszej kolejności użytkownicy internetu wybierają dostawę kurierem (43%) oraz dostawę do punktu partnerskiego (17%). W Sellingo udostępniamy domyślnie skonfigurowaną integrację z Sendego – dzięki niej w korzystnych cenach i bez podpisywania umowy możesz nadać przesyłkę kurierem InPost i do paczkomatów. Wystarczy jedynie, że zasilisz swój portfel. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie: https://sendego.pl/

Banner Sellingo.pl Nadawaj przesyłki już od 10 zł z Sendego

Co ważne, zdecydowaną większość badanych motywuje do zakupów online opcja 12-godzinnej i/lub darmowej dostawy. W Sellingo możesz z łatwością ustawić bezpłatną wysyłkę od określonej kwoty na wybrane przez Ciebie metody dostawy. Taka taktyka może wpłynąć pozytywnie na zwiększenie wartości koszyka zakupowego. 

Płatności

Szybkie płatności to podstawa wygodnego procesu składania zamówienia. Szeroki wybór sposobów płatności jest szczególnie istotny, aby każdy klient mógł wybrać bank lub opcję, z której korzysta najchętniej. Tpay oferuje wszystkie metody płatności, tj.: BLIK (również w opcji bez wpisywania kodu: BLIK One Click), Pay by link (czyli szybkie przelewy online), płatności kartowe oraz portfele elektroniczne (Google Pay, PayPal itd.). Dodatkowo dzięki naszej współpracy partnerskiej, zakładając konto w Tpay z tego linku, zyskasz zniżkę na prowizję od płatności. W Sellingo znajdziesz również płatności ratalne (np. Loan By Link) czy płatności odroczone (np. Comfino), dzięki którym Twoi klienci zapłacą w późniejszym terminie za zakupy, jednak Ty otrzymasz płatność za sprzedane produkty od razu po sfinalizowaniu zamówienia!

Zwroty

Użytkownicy zdecydowanie preferują darmowe zwroty, więc jeśli masz taką możliwość, udostępnij opcję bezpłatnej wysyłki przez paczkomat InPost i zakomunikuj ten fakt w widocznym miejscu sklepu. Standardowo klientowi przysługuje 14 dni na zwrot towaru – wiele sklepów wydłuża jednak ten okres, oferując nawet 100 dni – dlatego i Ty możesz o tym pomyśleć! W Sellingo znajdziesz wygodny formularz reklamacji, który ułatwi klientowi proces zwrotu, a Tobie identyfikację zgłoszenia. Opcję tę włączysz w funkcjach eksperymentalnych. 

Zobacz, jak działa Moduł Reklamacji w Sellingo

Strony informacyjne

Poprawna komunikacja z klientami to klucz do Twojego sprzedażowego sukcesu. Dlatego staraj się na bieżąco informować klienta o procesie sprzedażowym. Umieszczenie na stronie regulaminu i polityki prywatności to Twój obowiązek, w Sellingo udostępniamy Ci bezpłatnie wzory tych dokumentów. Wystarczy, że uzupełnisz je danymi sklepu. Poza tym na czas promocji warto przygotować odrębny regulamin promocji. Najważniejsze informacje, jakie powinny być zawarte w regulaminie, to: kiedy rozpoczyna się promocja, kiedy się kończy, jakie artykuły są objęte promocją i czy produkty podlegają możliwości zwrotu. Spisanie regulaminu jest zabezpieczeniem zarówno dla Ciebie, jak i dla klienta, gdyby zaistniał spór. 

Oprócz tego w Twoim sklepie powinna znajdować się starannie uzupełniona strona kontaktowa oraz strony informujące o dostępnych metodach płatności i dostaw, a także odrębna zakładka dotycząca zwrotów i reklamacji, w której umieścisz formularz zwrotów Sellingo. 

Zaplanuj i ustaw promocje

Czas na sedno całego artykułu. Poniżej przedstawiamy Ci możliwości, jakie oferuje sklep Sellingo oraz wskazujemy miejsca, w których należy przygotować rabaty.

Promocje czasowe

Wybierz produkty, które chcesz przecenić i ustaw czas promocji dla nich. Z roku na rok zauważalny jest trend rozpoczynania wyprzedaży jak najwcześniej. Wiele marek ustawia pierwsze promocje już na samym początku listopada i wraz ze zbliżaniem się ostatniego piątku miesiąca je zwiększa. W sklepie Sellingo w zakładce Reklama → Promocje ustawisz rabat kwotowy lub procentowy na produkty pochodzące od danego producenta, dla całej kategorii lub całego asortymentu w Twoim sklepie. W tym miejscu udostępnisz również happy hours, czyli rabat dostępny w wybranym przedziale godzinowym. Zadbaj o to, aby rabaty były bardzo atrakcyjne, w końcu Black Friday trafia się tylko raz w roku. Niskie obniżki, analogiczne do sezonowych wyprzedaży odbiorą Ci autentyczność i klient szybko straci do Ciebie zaufanie.

Jeśli chcesz przecenić tylko niektóre towary, najlepiej zrobić to z poziomu zakładki Asortyment w edycji poszczególnych produktów (→ Zobacz pomoc). Wtedy masowo możesz je przypisać do zakładki Promocje. Najlepiej jednak będzie, jeśli na czas Black Friday stworzysz oddzielną stronę z przecenionymi produktami. Więcej na ten temat w dalszej części artykułu. 

Produkt dnia

Promocja na produkt dnia umożliwia wyróżnienie wybranego produktu lub produktów w konkretnym dniu lub okresie. W swoim sklepie Sellingo znajdziesz przestrzeń przeznaczoną na reklamowanie produktów dnia za pomocą specjalnego kalendarza. W konfiguracji skórki graficznej możesz wybrać również, gdzie na stronie sklepu pojawią się produkty promowane w ten sposób. Poniżej przedstawiamy przykład prezentacji tej funkcji. 

Zobacz, jak używać funkcji produkt dnia. https://sellingo.pl/pomoc/jak-uzywac-funkcji-produkt-dnia 

Banner Produkt Dnia w Sellingo.pl

Kody rabatowe 

Kody rabatowe to promocja oparta o kod, który użytkownik podaje w koszyku sklepu internetowego Sellingo. Po wprowadzeniu prawidłowego kodu klient uzyska zniżkę procentową lub kwotową. Taka forma promocji dobrze sprawdza się w nawiązywaniu relacji z klientami. Kodu możesz użyć na banerze sklepu, rozesłać go w newsletterze, wysłać SMS-em bądź udostępnić go w poście lub umieścić na karcie konkretnego produktu, aby pogłębić wyprzedaż.

Kody rabatowe stworzysz w prosty sposób. Określ rodzaj kodu – jednorazowy lub do wykorzystania wielokrotnego, a następnie wybierz to, czego dotyczyć będzie zniżka: wybranych kategorii, produktów lub konkretnego producenta. Kod rabatowy może zostać także utworzony na darmową dostawę lub gratis. Wartościową dla Ciebie funkcją jest też przyznanie rabatu od danej kwoty zamówienia oraz aktywowanie kodu w konkretnym przedziale czasowym.

Zobacz, jak wygenerować kod rabatowy.

Darmowa dostawa

Tak, jak wcześniej pisaliśmy, darmowa dostawa zdecydowanie motywuje użytkowników do zakupów w Twoim sklepie. Jeśli masz możliwość, możesz zaoferować również odbiór osobisty w sklepie stacjonarnym. Koszty wysyłek dla poszczególnych sposobów dostawy skonfigurujesz w zakładce Metody dostawy. Kliknij, aby dowiedzieć się więcej

Zakomunikuj promocje w swoim sklepie

Niezmiernie ważnym aspektem w promocji swoich produktów na Black Friday jest poinformowanie klientów o obniżkach cenowych. Zrobisz to na różne sposoby, które przedstawiamy poniżej.

Banery

Banery to najistotniejsza część komunikacji. Najczęściej używana kolorystyka podczas Black Friday to czerń, czerwień i biel, które wyraźnie kontrastują na stronie i tym przykuwają uwagę użytkownika. Hasła reklamowe powinny być proste, ale interesujące i zachęcające do kliknięcia. Dobrze sprawdzi się informacja o dużej zniżce np. „Do -70% rabatu” i widoczny termin końca promocji. Krótki czas na wykorzystanie rabatu motywuje użytkownika do szybkiego podjęcia decyzji zakupowej, dzięki czemu masz większą szansę na udaną konwersję. Baner po kliknięciu powinien od razu przekierowywać do strony produktowej z przecenionym asortymentem. 

Banery możesz dodać na stronie głównej w zakładce Reklama → Bannery. Ich kolejność zmienisz z kolei w konfiguracji wyglądu sklepu. Banery przypiszesz również do danej zakładki, aby wyświetlały się w konkretnej kategorii (edycja kategorii → galeria zdjęć).

Strona produktowa

Najprościej utworzyć stronę „Black Friday” poprzez dodanie nowej kategorii o tym tytule. Kategorię możesz odpowiednio opisać (opis pojawi się na stronie produktowej) i dodać meta title oraz meta description, aby strona wyglądała zachęcająco w wyszukiwarce Google. Warto również ustawić ją na pierwszej pozycji i zmienić kolor nagłówka, aby wyróżniała się w menu głównym. Do utworzonej kategorii możesz masowo przypisać produkty. Asortyment z tej zakładki wyświetlisz również na stronie głównej sklepu. W konfiguracji skórki graficznej możesz wybrać, gdzie na stronie sklepu pojawią się produkty promowane w ten sposób. 

Jak zmienić kolor kategorii? Użyj kodu <span style=’color:#FF0000’>Black Friday</span> w tytule i/lub nagłówku kategorii, aby zmienić kolor zakładki na czerwony. Możesz ustawić również inny kolor dostępny w zapisie hexadecymalnym, a w miejscu „Black Friday” podstawić swoją nazwę kategorii. 

Jaką opisać stronę? Opis powinien treścią nawiązywać do Black Friday i wyprzedaży. Jeśli nie tworzysz oddzielnej strony produktowej, a wykorzystujesz zakładkę „Promocje” do wyprzedaży, jej opis zmienisz w Administracja → SEO/ Meta Tagi. Przyjęło się, że meta tittle powinien zawierać ok. 60 znaków, a meta description około 160 znaków.

Newsletter

Newsletter to idealne narzędzie do komunikacji z Twoimi klientami. Dla osób zapisanych na Twoją listę mailingową powinieneś przygotować specjalną promocję. Wykorzystaj do tego kod rabatowy, który wyślesz pierwszego dnia promocji w atrakcyjnie zbudowanym newsletterze. W Sellingo udostępniamy Ci dwa szablony, które możesz wykorzystać do wysyłki. Koniecznie zobacz, jak stworzyć kod rabatowy. Pamiętaj, aby tytuł maila jednocześnie nawiązywał do Black Friday, ale również wyróżniał się na tle konkurencji – Twój odbiorca na pewno dostanie przynajmniej kilka wiadomości tego typu, więc od dobrze skonstruowanego nagłówka zależy, czy otworzy Twoją wiadomość. 

Reklamy

Reklamy w Google Ads oraz w mediach społecznościowych powinny prężnie działać minimum tydzień przed wyprzedażą. Możesz także tworzyć posty, w których zapytasz swoich klientów, czy czekają na promocję i jakie produkty ich interesują. Odpisuj również na komentarze, to z pewnością wpłynie na dobrą komunikację pomiędzy Tobą a klientem.

4.3/5 - (11 votes)

2 comments

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.