Marketing internetowy – czym tak naprawdę jest?
Marketing internetowy – czym tak naprawdę jest?
Sam marketing internetowy to przede wszystkim opracowana strategia, której celem jest dotarcie do określonej wcześniej grupy potencjalnych klientów. Podczas tworzenia kampanii marketingowej wykorzystuje się wiele narzędzi, które umożliwiają nam znalezienie pożądanej grupy odbiorców, a co za tym idzie: zwiększenie zysków. Działania ukierunkowane są na rynek oraz klienta, a działania w jego obrębie budują świadomość marki jako ogółu.
Dzięki temu, że internet nieustannie się rozwija, mamy do czynienia z coraz to nowszymi trendami, które umożliwiają nam dotarcie do nowych klientów za pomocą różnych internetowych narzędzi. W ten sposób wyodrębniła się dziedzina zwana marketingiem internetowym.
Co to jest marketing internetowy?
To jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi marketingu – wszystko przez to, że większość osób w pierwszej kolejności szuka usług oraz produktów w internecie. Dlatego właśnie firmy przenoszą swoją działalność w przestrzeń cyfrową.
Marketingiem internetowym nazwać możemy wszelkie działania podejmowane na podstawie zaplanowanej strategii, które mają na celu promocję produktów, usług oraz marki w internecie, a co za tym idzie: zwiększenie widoczności firmy w internecie oraz zwiększenie świadomości marki. Jednym z najczęściej używanych narzędzi do promowania usług w internecie jest strona internetowa lub sklep internetowy.
Jak zaistnieć w sieci wykorzystując marketing internetowy?
Podczas tworzenia strategii marketingowych do dyspozycji mamy wiele źródeł, w zależności od promowanego produktu lub marki. Tak naprawdę, kombinacja wszystkich (lub przynajmniej części z nich) może przynieść najbardziej satysfakcjonujące wyniki. Wśród najczęściej stosowanych działań online wyróżnić możemy:
- pozycjonowanie stron internetowych,
- reklamę Google Ads,
- content marketing,
- social media marketing (Instagram, Facebook, TikTok),
- video marketing.
Marketing internetowy – cechy
W związku z poszerzaniem działalności przedsiębiorstw w internecie sklepy niejednokrotnie musiały się zmierzyć (i do tej pory mierzą się) z całkowitym przeniesieniem szeregu strategicznych działań marketingowych do internetu.
W tabeli powyżej zauważysz, jakie możliwości dla sprzedawcy generuje strona internetowa jego sklepu. Widzisz, jak szeroko możesz prowadzić kampanię i jakie masz duże pole do manewru. Nie działaj jednak pochopnie i stwórz najpierw strategię, na której podstawie zaczniesz realizować swoje cele.
Rodzaje marketingu internetowego
Pozycjonowanie
Dzięki podjęciu szeregu działań związanych z optymalizacją strony internetowej na konkretne wyrażenia kluczowe jesteśmy w stanie dotrzeć do nowych klientów poprzez organiczne wyniki wyszukiwania. Jako że jest to bardzo złożony i długotrwały proces, wyniki naszych prac mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach, a w przypadku najtrudniejszych branż, nawet po jeszcze dłuższym czasie. Pomimo tego, pozycjonowanie to jedna z najbardziej popularnych form reklamy w internecie, w szczególności w wyszukiwarce Google, która jest obecnie jedną z najczęściej używanych wyszukiwarek internetowych.
Google Ads
Google Ads to narzędzie należące do Google pozwala na pojawienie się w miejscach oznaczonych jako reklamy. Niewątpliwą zaletą tej formy reklamy internetowej jest całkowita kontrola kosztów, możliwość personalizacji lokalizacji, zainteresowań, wielu, płci. Nasze reklamy mogą pojawiać się zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej Google. W zależności od asortymentu, który sprzedajemy, możemy zaprojektować reklamy tekstowe (sprawdzą się, jeśli proponujemy usługi np. kurierskie, lub chcemy wypromować naszą markę) oraz produktowe (idealne dla sklepów, które sprzedają produkty, np. zabawki).
Facebook / Facebook Ads
Posiadając firmowe konto na Facebooku, w łatwy sposób możemy wchodzić w interakcje z naszymi klientami, promując naszą ofertę oraz budując markę. Do dyspozycji mamy również narzędzie Facebook Ads pozwalające na wyświetlanie reklam, dzięki czemu nasza strategia marketingowa może pozwolić na dotarcie do jeszcze większego grona odbiorców, również takich, którzy być może nie korzystają z Google.
Content Marketing
Publikując treści na naszej stronie lub na profilu na Facebooku również możemy pozyskiwać klientów. Wartościowe teksty pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie i jednocześnie wpłyną na wizerunek Twojego biznesu, stawiając Cię na miejscu specjalisty w danej dziedzinie.
E-mail marketing
E-mail marketing to jedna z najstarszych form marketingu internetowego, której narzędziem jest poczta elektroniczna. Dzięki tej formie reklamy możemy prezentować swoje produkty za pomocą newsletterów i reklam w wiadomościach e-mail.
Boty
Są to programy komputerowe najczęściej stosowane na stronach internetowych, przyjmujących formę chatu interaktywnego z klientem. Dzięki niemu jesteśmy w stanie tak dostosować komunikaty, aby nasz klient otrzymał odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Szczególną zaletą tej formy marketingu jest automatyzacja procesu w kontaktach z klientem.
Reklama graficzna (display)
Jedna z najstarszych form reklamy w internecie. Nadal używana i skuteczna przyjmuje formę banneru – podłużnego prostokąta umieszczanego w górnej części serwisu.
Korzyści zastosowania działań reklamowych online
Wiesz już, czym jest marketing internetowy i jakie przybiera formy. Poniżej podsumowaliśmy najważniejsze korzyści płynące z dobrze przeprowadzonej kampanii:
- możliwość dotarcia do wielu klientów,
- wpływ na wizerunek marki,
- personalizacja reklam,
- automatyzacja działań,
- pełna kontrola kosztów,
- globalny zasięg kampanii,
- możliwość analizy i optymalizacji,
- możliwość nawiązania interakcji z odbiorcami.
Bardzo fajny artykuł dla osób nowych w marketingu internetowym. Jasny, przejrzysty i ciekawy. Pozdrawiam. 🙂
Marketing internetowy to szereg działań, które mają na celu dotrzeć z produktem bądź usługą do konkretnej grupy odbiorów. Nasze działania promocyjne w sieci nie powinny ograniczać się więc do jednego narzędzia. Warto śledzić pojawiające się trendy, dokonać odpowiedniej analizy potrzeb naszego odbiorcy i dopasować strategię marketingową tak, by nasze działania w sieci przynosiły jak najlepsze rezultaty.