Porównywarki cenowe – z korzyścią dla Twojego biznesu!

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się jak dotrzeć do szerszej grupy odbiorców? Jak skutecznie wypromować sklep internetowy? Istnieje wiele możliwości. Jedną z najciekawszych i prawdopodobnie najskuteczniejszych jest skorzystanie z możliwości zintegrowania sklepu z porównywarkami cenowymi. Wprowadzenie do nich swojej oferty nie jest trudne, ani szczególnie problematyczne, choć zależy to w dużej mierze od konkretnego przypadku.

Istnieje wiele internetowych porównywarek cenowych w Polsce, ale tylko kilka z nich jest faktycznie godnych zainteresowania. Ceneo, Skąpiec, Nokaut, a nawet Okazje.info – to właśnie nim warto poświęcić swój czas, biorąc pod uwagę zasięgi i natężenie ruchu.

Niekwestionowanym liderem pośród tego typu stronami jest jednak Ceneo, które powstało w 2005 roku i od tego czasu sukcesywnie pięło się do góry. Statystycznie, co 8 zakup przez internet, odbywa się przy współudziale tego portalu. Dla lepszego zobrazowania: posiada przeszło 15 milionów użytkowników, a samych aktywnych ofert jest aktualnie niemal 30 milionów. Zgodnie z dostępnymi danymi, liczba sklepów, jakie zarejestrowały się w Ceneo, przekroczyła już 18 tysięcy, co nie stanowi dużej liczby w krajowej skali.

UWAGA!

Według badań przeprowadzonych przez Gemius, już co druga osoba robiąca zakupy w internecie korzysta z porównywarek cenowych, choć nie zawsze robi za ich pośrednictwem zakupy.

Kolejnym gigantem wśród internetowych porównywarek cenowych zaraz po Ceneo, jest Skąpiec, który być może zacznie niebawem zagrażać liderowi na rynku. Następne lokaty zajmowane są odpowiednio przez Okazje.info oraz Nokaut. Każda z nich notuje ponad kilka milionów odsłon każdego miesiąca. Zdecydowanie jest o co walczyć. Istnieje także opcja wprowadzenia swojej oferty na Allegro, jednak to trochę inny typ portalu, choć i tam ludzie porównują ceny. Oczywiście nie mniej atrakcyjny finansowo – pamiętaj, że jest to zawsze jakiś sposób na dotarcie do nowych klientów.

Musisz wiedzieć, że istnieje wiele osób, których porównywarki cenowe nie interesują. Jednak sam proces ręcznego wprowadzania poszczególnych produktów w system, bywa mozolny i jest praktycznie nie do przeskoczenia. Nie ma żadnego problemu, kiedy oferta Twojego sklepu nie jest bardzo rozbudowana, ale w innym przypadku warto przemyśleć i przekalkulować temat.

Wspomniane miliony aktywnych użytkowników, to Twoi potencjalni klienci, czy zatem jest się nad czym zastanawiać? Jeżeli chcesz do nich dotrzeć i masz co im zaoferować – jest to jak najbardziej „gra warta świeczki” i byłoby błędem z tej możliwości nie skorzystać.

Porównywarki cenowe w skali globalnej

Świadomość potencjału, jaki drzemie w porównywarkach cenowych, jest olbrzymia, co dostrzegli już dawno tacy giganci jak Amazon oraz Google (wraz ze swoim narzędziem „Google Zakupy”). Ze względu na swoją pozycję i zaplecze praktycznie nie ma szans na ich zdetronizowanie. Warto rozbudować trochę kwestię narzędzia „Google Zakupy”, można w nim odszukać praktycznie każdy produkt i właśnie dlatego wzbudza wśród konkurencji taką niechęć. Trudno jednak odmówić Google praktyczności, wpisując bowiem w wyszukiwarkę konkretny model i markę wraz z wynikami, pojawia się zwykle propozycja zakupu wraz z konkurencyjnymi cenami.

Natomiast Amazon zawdzięcza swoją potęgę właśnie modelowi biznesowemu, jaki przyjął. Integruje on wielu sprzedawców w jednym miejscu, co jest jednocześnie jego siłą, jak i w pewnym sensie słabością, bowiem wszystko funkcjonuje na zasadzie, że każdy sklep internetowy będzie próbował walczyć z konkurencją ceną oraz jakością. Oczywiście, tak jest w praktycznie 100% przypadków, a mankament ten, jest praktycznie czysto teoretyczny. Ostatecznie Amazon i Google to typowe porównywarki cenowe.

Bardziej klasyczną porównywarką cenową, wydaje się chociażby Shopping.com, którego status w skali globalnej, jest bardzo wysoki. Jednak również należy do marki, którą nie sposób nie nazwać gigantem – chodzi oczywiście o eBay. Wspomniany portal, już od wielu lat zajmuje topowe miejsca w rankingach popularności w krajach europejskich, takich jak: Wielka Brytania, Niemcy oraz Francja. Innym potężnym narzędziem jest PriceGrabber dominujący głównie w Ameryce Północnej i obejmuje swoim zasięgiem USA i Kanadę.

Warto jednak wspomnieć także o Wielkiej Brytanii, bowiem właśnie tam cieszy się coraz większą popularnością. Aktualna liczba ofert przekroczyła 100 milionów, które pochodzą od przeszło 4000 sprzedawców. Zgodnie z dostępnymi danymi porównywarka ta, odwiedzana jest przez niemal 30 milionów unikalnych użytkowników, którzy zostawiają podczas jednorazowych zakupów średnio 200 dolarów. Innymi liczącymi się w tym sektorze globalnego e-commerce graczami jest: Twenga, Shopzilla oraz Nextag.

Jak działają porównywarki cen?

Są to zaawansowane narzędzia, za pomocą których bez większych problemów i w krótkim czasie potencjalni klienci mogą sprawdzić zakres cen, jakie życzą sobie sklepy za konkretny produkt. Innymi słowy, umożliwia to porównanie cen produktów, a także sklepów, które je sprzedają. Ogólnie rzecz biorąc, zasada działania porównywarek jest w dużej mierze zbieżna z typowymi wyszukiwarkami internetowymi, które umożliwiają wyszukiwanie po nazwie/producencie, ale także posługując się kategoriami.

Te bardziej zaawansowane portale, oferują wybór konkretnych filtrów, którymi algorytm ma się wspomóc podczas wyszukiwania produktu. Ostatecznie na liście wyników zostaną zaprezentowane nazwy sklepów, oraz ich oferta cenowa, w których zasobach znajduje się poszukiwany przez potencjalnego klienta towar. Musisz wiedzieć, że zdecydowana większość porównywarek cenowych bazuje na ofertach sklepów, które wprowadziły swój asortyment, płacąc przy okazji miesięczny, bądź roczny abonament. Niestety nie ma nic za darmo, nic co nie może przynieść potencjalnie olbrzymich korzyści. Warto jednak przekalkulować opłacalność przedsięwzięcia i podjąć słuszną decyzję.

Korzyści dla sklepu internetowego, jakie przynosi obecność w porównywarkach

Zdecydowanie największą korzyścią dla każdego sklepu online, jest możliwość dotarcia do szerokiego grona nowych klientów, co nie jest związane z przesadnymi kosztami dodatkowymi. Jest to zatem bardzo dobry ruch marketingowy, który przy okazji buduje świadomość marki na przyszłość. Wszystko dzięki olbrzymiemu ruchowi organicznemu na tych portalach, co stwarza wiele możliwości promocji swojej oferty. Wszystko to, jest możliwe zaraz po udostępnieniu swojej oferty w porównywarce cenowej. Oczywiście sam fakt zaistnienia w serwisie, nie sprawi, że nowi klienci będą do Ciebie „walić drzwiami i oknami” – bardzo istotną kwestią, jest rozsądna polityka cenowa, darmowe dostawy po spełnieniu określonych warunków, oraz sposób, w jaki przedstawisz swój asortyment (jakość zdjęć, opisów itd.). Nie mniej istotnym elementem tej zawiłej układanki jest stosunek do klienta i szeroko rozumiana jakość obsługi zarówno przed jak i posprzedażowej.

UWAGA!

Według danych pochodzących z Ceneo, ruch generowany przez porównywarki cenowe w powiązanych z nimi sklepach internetowych, stanowi nawet do 30-40% – musisz przyznać, że nie jest to mało.

Ceneo ponadto umożliwia swoim partnerom biznesowym, skorzystanie z dodatkowych narzędzi analitycznych, których prawidłowe wykorzystanie sprzyja znacznej poprawie konwersji oraz udoskonalenie oferty własnego sklepu. Stanowi to bardzo ciekawy sposób na weryfikację najlepiej sprzedających się produktów w Twojej ofercie, jak i analizę konkurencyjnych. Będziesz miał dostęp do danych archiwalnych (historii produktów), jak i będziesz mógł śledzić tzw. trendy.

Porównywarki cenowe, a SEO

Zwiększenie zasięgu sklepu, to niewątpliwa zaleta i korzyść, jednak nie mniej istotny jest sam wpływ porównywarek na szeroko rozumiane SEO, a więc w uproszczeniu: pozycjonowanie samego sklepu internetowego. Paradoksalnie serwisy tego typu, wzmacniają pozycję także produktów z Twojej oferty, co niewątpliwie jest dodatkową korzyścią z wprowadzenia swojej oferty do Ceneo, bądź innego topowego gracza w kraju. Ostatecznie możesz liczyć na zwiększenie swojej widoczności w wyszukiwarkach, co też ma przełożenie na poprawę pochodzącego z nich ruchu organicznego.

Dodatkowe korzyści dla sklepu wynikające z obecności w porównywarkach

Wspomniane korzyści, to jedno, ale inną kwestią jest możliwość dołączenia do różnej maści programów wspierających sprzedaż, opcja wyróżnienia swojej oferty, bądź konkretnego produktu. Wszystko to może mieć znaczny wpływ na rozpoznawalność marki, sprzedaż oraz sam odbiór sklepu przez potencjalnych klientów. Warto podkreślić, że rozliczane jest to wszystko na podstawie tzw. „leadów” sprzedażowych, a więc skuteczność – nie za samą obecność w serwisie. Można to porównać do płacenia prowizji od sprzedanego towaru, jeżeli dojdzie do niej za pośrednictwem porównywarki cenowej.

Porównywarki cen, a korzyść dla klienta

Niewątpliwą korzyścią dla każdego użytkownika tego typu portali jest dostępność do korzystnych ofert wielu sklepów i możliwość wręcz w nich przebierania. Przekłada się to, na oszczędności zarówno czasu, jak i realnej gotówki. Kolejną zaletą jest brak konieczności ręcznego wyszukiwania produktów w internecie, tworzenia porównań, jak i wyszukiwania opinii. Wszystko to jest dostępne w porównywarce pod ręką. Ma to olbrzymi wpływ na komfort konsumenta, co w dzisiejszych czasach ma bardzo duże znaczenie. Wybierając konkretną ofertę, proces zakupowy jest krótki i szybki. Często wystarczy kilka kliknięć, aby mieć temat zakupów za sobą.

UWAGA!

Klienci nie zawsze patrzą wyłącznie na cenę i nie mniejsze znaczenie ma renoma sklepu, jak i jego wiarygodność.

Na co zwrócić uwagę umieszczając ofertę w porównywarkach

Korzystanie z porównywarek cenowych wiąże się z wieloma korzyściami, jednak jest też kilka kwestii, których nie możesz zaniedbać. Podstawową rzeczą jest zachowanie pełnej funkcjonalności prowadzonego sklepu. Musisz zadbać o komfort zamawiania i zmniejszyć liczbę etapów do minimum. Współcześnie liczy się jak najmniejsza liczba kliknięć koniecznych do wykonania od momentu dodania produktu do koszyka, aż do zakończenia płatności.

Kolejna kwestia to sposób prezentowania produktów, który powinien obejmować przejrzysty i konkretny opis (możliwie unikalny i prawdziwy), wysokiej jakości zdjęcia, jak i nagranie (w zależności od rodzaju sprzedawanego przez Ciebie towaru). Przejrzysta struktura i przyjemny dla oka wygląd sklepu, zdecydowanie działają na Twoją korzyść. Ciekawym ruchem, jest prezencja produktów powiązanych z tym właśnie przeglądanym (chociażby w postaci mini galerii zdjęć, po których kliknięciu klient zostanie przeniesiony do karty kolejnego produktu).

Koniecznie zwróć uwagę na:

Błędne przedstawianie powiązanych ze sobą produktów

Porównywarki działają na algorytmach, którym nie można odmówić inteligencji, jednak i w ich przypadku pojawić się mogą błędy. Regularnie przeglądaj swoją ofertę, aby je wyłapać i możliwie sprawnie wprowadzaj korekty. Czasem ma miejsce złe połączenie produktów, lub występowanie jednego w kilku kartach. Wiele zależy od przygotowanego pliku, na podstawie którego, dochodzi do integracji sklepu i porównywarki. Jest to dosyć popularny standard, jednak jeżeli Twój sklep bazuje na autorskim silniku, to musisz dokładnie zgłębić procedurę tworzenia i udostępniania pliku XML ze swoją ofertą, by uniknąć problemów.

Jałowy ruch na sklepie, tzw. „puste przekliki”

Zdarza się, że potencjalni klienci wchodzą do Twojego sklepu za pomocą porównywarki cenowej, ale mimo atrakcyjnej oferty, nic nie kupują. Jest to sytuacja, która może świadczyć o jakimś problemie. Warto wtedy dokładnie przeanalizować ścieżkę zakupową, jaką przechodzi klient. Prawdopodobnie znajdziesz coś, co będzie wymagało usprawnienia i wpłynie korzystnie na sprzedaż. Inną kwestią jest fakt, że duża ilość tego typu ruchu w sklepie może świadczyć o szkodliwej i nieetycznej działalności Twojej konkurencji, by narazić Cię na dodatkowe koszty.

Bacznie obserwuj ruchy konkurencji

Jeżeli coś przynosi korzyści konkurencji, przyniesie zapewne także i Tobie. Warto wspomóc swoje działania, obserwując ich poczynania. Biznes rządzi się swoimi prawami i nie ma tu miejsca na sentymenty, ostatecznie możesz być pewny, że działa to w obie strony. Jeżeli jesteś wystarczająco spostrzegawczy i potrafisz analizować dane – zyskasz dodatkową informację, gdzie warto reklamować swoją ofertę, by móc cieszyć się później z dodatkowych obrotów. Zależnie od branży, może okazać się, że integracja sklepu z porównywarkami cenowymi, nie jest najlepszym pomysłem.

Nie pozwól się wciągnąć w walkę cenową, dbaj o rentowność sklepu

Korzystanie z integracji z porównywarkami cenowymi, to bardzo dobry ruch, jednak może doprowadzić do sytuacji, że będziesz przesadnie starał się zaniżać ceny. Powstaje sytuacja „walki cenowej”, w której konsekwencji przesadnie obniżysz marżę, a tym samym rentowność całego przedsięwzięcia. Czasem lepszym ruchem, jest zainwestowanie dodatkowych środków w promocję konkretnego produktu, niż iść w takim niebezpiecznym i wyniszczającym kierunku. 

Wybór odpowiedniej porównywarki dla Twojej branży

Idealną sytuacją, byłoby zaistnienie we wszystkich liczących się porównywarkach cenowych na rynku, jednak są to dodatkowe koszty. Jeżeli masz ograniczony budżet, musisz dobrze przemyśleć swój wybór, a następnie maksymalnie zoptymalizować swój sklep, by zapewnić sobie możliwie najlepszą konwersję z dodatkowego ruchu na stronie.

Ceny oraz dostępność towaru

Aktualizacja cen i oferty w porównywarkach ma miejsce zwykle raz dziennie, jeżeli więc planujesz promocję, to musisz się odpowiednio przygotować już dnia poprzedniego. Większość z nich zaczytuje bowiem plik XML w godzinach nocnych, co oznacza, że zmiana ceny w ciągu dnia może być niezauważona przez porównywarkę cenową (a nie o to przecież chodzi).

Podsumowanie

Porównywarki cenowe, to zdecydowanie świetna okazja dla poszerzenia swojego zasięgu. Musisz jednak zadbać o każdy aspekt swojej działalności, a tego typu serwisy traktować jako dodatek o dużym potencjale. Kwestie analityczne są równie ważne i choć te są w pewnym zakresie zaspokajane przez narzędzia udostępniane przez wspomniane porównywarki. Sięgnij także, po inne profesjonalne narzędzia do monitorowania, oraz zarządzania cenami. Im bardziej kompleksowe podejście przyjmiesz, tym lepiej na tym wyjdziesz w późniejszym czasie.

Zapomnij o ręcznym porównywaniu i szukaniu ofert konkurencji – jeżeli maksymalnie zautomatyzujesz tę sferę działania, zaoszczędzisz drogocenny czas na działalność na innych płaszczyznach. Pamiętaj, że wszystko zależy od Ciebie – powodzenia!

4.5/5 - (22 votes)

1 comment

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.