PozycjonowanieReklama sklepu internetowegoSkuteczna sprzedaż online

Co to jest Persona i jak wykorzystać ją w celach marketingowych?

Co to jest Persona i jak wykorzystać ją w celach marketingowych?

Działania marketingowe w firmie wymagają od Ciebie i Twoich pracowników myślenia analitycznego. W końcu to, jaki obraz tworzymy, bezpośrednio dotyczy grup docelowych, do których chcemy trafiać. W naszym zakresie leży przemyślenie wszystkich możliwości, aby móc zdefiniować osoby, które mogłyby zostać naszymi potencjalnymi klientami. Budowanie własnej świadomości, czyli wiedzy na temat przekazu, jaki dajemy, stwarza nam nieograniczone możliwości.

Wszystko to, o czym piszemy, sprowadza się do zdefiniowania persony. Persona, to inaczej mówiąc wzór Twojego klienta. Strategia marketingowa polega głównie na zwiększeniu sprzedaży, a to nie jest możliwe, jeśli nie mamy pojęcia, kto jest odbiorcą naszego przekazu. Budowanie person daje nam pogląd tego jak wyglądają zachowania zakupowe naszych klientów. Przydatne narzędzia jak Google Analytics pozwalają na przeanalizowanie podejmowania decyzji zakupowych klientów, czy ich ścieżek w sklepie internetowym. Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o personach? Koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca.

Czym jest Persona i jak ją wykorzystać w marketingu?

Wirtualna osobowość, to właśnie persona klienta, która jest zainteresowana Twoimi usługami. Inaczej mówiąc, jest charakterystyka pewnej grupy osób, która wykształtowała się wraz z prowadzeniem działalności. Jeśli posiadasz własny produkt lub działasz w branży, która ma scharakteryzowaną pewną grupę odbiorców, z pewnością będzie Ci łatwiej zdefiniować Personę. 

Persona, która odzwierciedla Twojego klienta, jest w pełni szczegółowa, ponieważ zawiera dane demograficzne, psychograficzne, zainteresowania, czy ścieżki zakupowe w internecie. Dlaczego śledzenie procesów zakupowych przez Personę jest tak ważne? Gdy już ją wyodrębnisz, to będziesz mógł obserwować ścieżki swojego potencjalnego klienta. Tym samym zauważysz, gdzie klient najczęściej się zatrzymuje w Twoim sklepie, czy porzuca koszyk lub na jakim etapie zakupów je kończy. Dla sprzedawców internetowych są to niezwykle ważne dane, dzięki którym mogą oni ulepszyć działalność swojego sklepu. 

Narzędzia takie jak Google Analytics oraz Facebook Analytics pozwalają na dokładne przeanalizowanie zachowań klientów. Jeśli chcesz mieć możliwość zmian na lepsze, to musisz dokładnie przejrzeć dane analityczne w celu poprawienia jakości swoich usług. Zrozumienie zachowań swoich klientów sprawia, że jesteś w stanie wyprzedzić konkurencję, ponieważ będziesz dostosowywać się do potrzeb użytkowników.

W jakim celu mogą być wykorzystywane Persony?

W jakim celu mogą być wykorzystywane Persony?

Persony są wykorzystywane głównie w celach marketingowych i jest to zazwyczaj content marketing. Spersonalizowane treści do osób, które są zainteresowane Twoją firmą, są o wiele bardziej skuteczne niż takie, które są pisane do wszystkich. Zbyt ogólne teksty są w dużej mierze nieprzydatne, bo mogą być one mało interesujące dla potencjalnych klientów, a jednocześnie zbyt skomplikowane dla osób, które nie są dobrze zapoznane z tematyką.

Persona w content marketingu jest niezwykle ważna, ponieważ wie, jak wykorzystywać treści na Twojej stronie internetowej. Planowanie treści, jakie mają znajdować się w sklepie internetowym bądź na stronie internetowej jest również ważne z punktu widzenia Persony. Zbytnie uogólnianie wiadomości może być nieprzydatne dla Persony, a zbyt skomplikowane dla innej grupy osób. Content marketing w dużej mierze opiera się na Personie, ponieważ treści dopasowane właśnie pod nią będą najbardziej wartościowe. Określenie Persony oszczędza Ci wiele godzin planowania i myślenia nad tym, do kogo ma być napisany tekst i czym ma się przysłużyć. 

Z czego składa się Persona?

Persona, to coś więcej niż ogólne informacje dostępne na każdym portalu społecznościowym. Na charakterystykę Persony składają się też takie informacje jak np. preferencje zakupowe, czy cele. Można śmiało powiedzieć, że na Personę składa się coś więcej i warto wymienić, chociaż kilka kategorii: 

Podstawowe dane – czyli wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód. 

Życie społeczne – status np. małżeński, obowiązki domowe, domowy budżet, posiadanie dzieci. 

Cele życiowe – pasja, hobby, system wartości, życiowe ambicje i wyzwania. 

Status materialny – pensja, kredyty, oszczędności, inne dochody. 

Budując sobie własną Personę, warto zastanowić się nad wszystkimi aspektami wypisanymi powyżej, ponieważ wszystkie mogą mieć znaczenie w przyszłości. Inne czynniki takie jak dane demograficzne, czy psychologiczne mogą nawiązywać do problemów Persony, czy przeszkód w życiu codziennym.  

Czy Persona ma wpływ na proces zakupowy?

Nasza odpowiedź – oczywiście, że tak! Persona w różnych okolicznościach przybiera jedną z niżej wymienionych ról:

Inicjator zakupów – chce zakupić dany produkt i inicjuje to przy nadchodzącej okazji. 

Doradca zakupowy – doradza innym Twoim klientom, czy dany produkt warto kupić i tym samym przysługuje się do zwiększenia sprzedaży.

Decydent zakupowy – jako decydent może wpłynąć na postrzeganie zakupów danego produktu, czy skorzystania z usług firmy innym osobom. 

Nabywca – sam często dokonuje zakupu lub usług, które są mu bliskie. 

Użytkownik – korzysta z produktów lub usług firm i tym samym zachęca innych do robienia tego samego osób z otoczenia. 

Najczęstsze błędy przy określaniu Persony 

Najczęstsze błędy przy określaniu Persony

Budowanie Persony nie jest tylko zadaniem działu Marketingu w Twojej firmie. Persona jest budowana przez wszystkich pracowników firmy, nawet tych, którzy mogą wydawać do tego nieodpowiedni. W końcu każdy z pracowników firmy, który ma jakikolwiek kontakt z klientem może budować Personę. 

Czytaj też: Jak w łatwy sposób dodać mapy cieplne do Sellingo?

Kolejnym ważnym czynnikiem, który może wpłynąć na błędne określenie Persony, to skupianie się na nieodpowiednich danych lub błędne wyciąganie wniosków. Tworzenie Persony, to analityczne podejście do tematu, dlatego pod uwagę trzeba wziąć całą masę czynników. Nie warto skupiać się tylko na danych ogólnych, czy demograficznych, weź pod uwagę większe spektrum możliwości, które możesz wyciągnąć za pomocą różnych narzędzi, które zostały do tego stworzone np. Google Analytics. 

Nacisk na to, żeby posiadać kilka Person, również nie jest dobrym i skutecznym rozwiązaniem. Mniej oznacza więcej, ponieważ stawianie na kilka Person może skutkować zaniedbaniem, którejś z nich, albo wzajemnym wykluczeniem, ponieważ będą zbyt bardzo się od siebie różnić. 

Największe korzyści z posiadania Persony

Można wymienić kilka korzyści z posiadania Persony, jednak największą z nich jest budowanie relacji z klientem. Innym dość ważnym czynnikiem, który ułatwi Ci pracę w firmie, jest usprawniona komunikacja, ponieważ w kontekście marketingu zawsze wiadomo, kim jest Twoja Persona i jakie cechy posiada. Planowanie działań marketingowych i reklam jest zatem o wiele łatwiejsze! Persona po dłuższym okresie czasu, to sposób na zaoszczędzenie czasu, który poświęcamy na planowanie działań jak i pieniędzy. 

Zainteresowanie odpowiednich klientów przyciągnie do Ciebie ludzi, którzy chcą kupić dany produkt lub skorzystać z usługi. Największą wartością Twojej firmy będą klienci, którzy są zaangażowani w zakupy i chcą wracać. Persona, to także świetny odnośnik do treści SEO, które czasami są bardzo trudne w tworzeniu. 

3/5 - (4 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.