Jaka domena dla sklepu internetowego?
Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego?
Podstawą działalności w branży internetowej jest posiadanie wizytówki, czyli domeny dla naszego sklepu internetowego, platformy edukacyjnej czy usługowej. Jak na wizytówkę przystało, powinna być ona widoczna, przyjazna użytkownikowi, czytelna i funkcjonalna. Jak więc wybrać domenę dla sklepu internetowego?
Domena, czyli nasza wizytówka
Żyjemy w czasach, gdzie życie towarzyskie jak i biznesowe w coraz większym stopniu przenosi się do globalnej sieci. Tak więc nawet przedsiębiorcy, którzy działają offilne, powinni być widoczni w Internecie. W ten sposób mogą dotrzeć do nowych potencjalnych klientów. Najtrudniej jest zacząć, potem idzie o wiele łatwiej. Dokładnie tak samo jest z wyborem domeny dla naszego biznesu, ponieważ najważniejsze i kluczowe decyzje musimy podjąć już na samym starcie. Chodzi przede wszystkim o nazwę oraz rozszerzenie naszej domeny. Dlatego dobrze zebrać podstawowe wnioski odnośnie prowadzonego biznesu, czyli czym dokładnie się zajmujemy, do kogo skierowane są nasze usługi/produkty, na jakich rynkach chcemy sprzedawać.
Jak wybrać nazwę dla domeny internetowej?
Trudno żeby było inaczej – dobra nazwa to kluczowy element każdego filmu, piosenki czy firmy, pierwsza rzecz, z jaką styka się odbiorca. W przypadku strony internetowej przede wszystkim trzeba przeanalizować słowa kluczowe, po których klienci najczęściej szukają naszych produktów, usług. Potem należy stworzyć nazwę w obrębie najważniejszego z nich. Oczywistym jest, że w sieci nie znajdziemy dwóch stron o takim samym adresie, działa zasada kto pierwszy ten lepszy. Bardzo możliwe że najpopularniejsze frazy są już zajęte. Jeśli tworzymy więc nową, unikalną nazwę, postarajmy się, by była ona prosta, łatwa do zapamiętania i napisania oraz przyjemna. Należy unikać długich, przekombinowanych wyrażeń, myślników, zlepku cyfr, wyrazów obcojęzycznych. Warto też pamiętać, by po pierwsze odróżnić się od konkurencji i nie zakładać niemal identycznych domen, jak i omijać słowa takie jak „najlepsze”, „najtańsze”, „dobre” – w sieci jest pełno domen z takimi wyrazami i ciężko będzie się przebić do top 3 w wyszukiwarce Google. Poza tym na internautach takie stwierdzenia nie robią żadnego wrażenia, content strony i tak wszystko potem weryfikuje.
Ważną rzeczą, której nie można przeoczyć, jest sprawdzenie, czy nasz pomysł na domenę nie narusza znaku towarowego innej firmy. Jeśli popełnimy plagiat, prędzej czy później będziemy musieli ponieść konsekwencje i zapomnieć o naszej stronie. Nazwę można sprawdzić w bazie internetowej Urzędu Patentowego RP lub zasięgnąć opinii doradcy prawnego.
Może też zdarzyć się, że domena która nam się podoba już istnieje i jest na sprzedaż. Kupno jej to dobre rozwiązanie, ale najpierw trzeba ją dokładnie sprawdzić. Konkretnie pozycje w google, linki przychodzące, różne współczynniki wpływające na pozycjonowanie, historię strony. Najlepiej powierzyć to specjalistom od SEO i e-commerce.
Rozszerzenie domeny dla sklepu internetowego
Ważnym elementem adresu strony jest też rozszerzenie, które dużo mówi o jej charakterze i profilu. Można je sklasyfikować na kilka grup. Pierwsza to rozszerzenia globalne, takie jak „.com”, „.net”, „.eu” – dobrze je wybrać, gdy planujemy działania na skalę międzynarodową. Kiedy wiemy, że nasze witryna będzie odwiedzana głównie przez rodaków, wtedy warto wybrać końcówkę „.pl”. Jest jeszcze grupa rozszerzeń, które dość jasno precyzują charakter serwisu, takie jak „.edu” (platformy edukacyjne, szkoleniowe), „.info” (serwisy informacyjne), „.gov” (rządowe) i „.org” (organizacje). Dla tych przedsiębiorców, którzy swój biznes prowadzą w skali lokalnej/regionalnej dobrym rozwiązaniem może być rozszerzenie typu „,.waw.pl”, „wielkopolska.pl”.
Rozszerzenie witryny dobrze więc dopasować do naszych potrzeb i podobnie jak z nazwą domeny, lepiej unikać przekombinowanych i złożonych końcówek, typu „.com.pl”.
Kiedy uda nam się przejść przez wszystkie etapy tworzenia nowej domeny, jesteśmy na najlepszej drodze, by wypełnić ją wartościowym contentem. To będzie nasza wizytówka przez lata, a nawet jeśli kiedyś zechcemy ją sprzedać, z pewnością nie zabraknie potencjalnych kupców.
Dokładnie – bez odpowiednie rozplanowania nasze zmagania mogą pójść na marne. Warto o tym pamiętać! Dzięki za artykuł 🙂