Jak zoptymalizować biznes? Analityka w e-commerce.

Gdyby ktoś spróbował podsumować najważniejsze strategie zarządzania swoim biznesem, analityka znalazłaby się w samych szczytach rankingu. Dlaczego? To proste.

Jak ważna jest analityka w e-commerce?

W prowadzeniu handlu elektronicznego najważniejsza jest strategia, a analityka pomaga ową strategię zaplanować, udostępniając informacje odnośnie wszystkich czynników wpływających na Twój sklep. Dzięki temu łatwiej jest przyswoić zmieniające się trendy i poznać swojego klienta.

Jak analityka może pomóc Ci w Twoim biznesie?

Analityka może znacząco wpłynąć na rozwój Twojej firmy. Za jej pomocą ustalisz, jakie czynniki powodują najwięcej ruchu w twoim sklepie i które z nich generują dla Ciebie najwięcej konwersji. W ten sposób skontrolujesz, co przynosi Ci najwięcej przychodu. W ostatecznym rozrachunku analityka umożliwi Ci zaplanowanie bardziej skutecznych strategii marketingowych.

Biznes online powinien być nastawiony na jak największą sprzedaż – generacja czystego zysku jest głównym celem każdego właściciela sklepu internetowego. To powód, dla którego analityka jest tak ważna – dzięki niej monitorujesz, czy twoje inwestycje opłacają się i jaki przychód przynoszą.

Szczegółowa analiza pomoże Ci ustalić, skąd bierze się wartościowy ruch na Twojej stronie i które z kanałów są najskuteczniejszym źródłem owego ruchu. Analizując te aspekty możesz określić, gdzie kierować swoje reklamy i jaka ich forma zachęca potencjalnego klienta do przejścia na Twoją stronę. W ten sposób zauważysz także, które z prowadzonych kampanii są nieskuteczne (nie przynoszą wartościowego ruchu) i z których możesz zrezygnować.

Wszystko o Twoim kliencie

Analityka jest szczególnie przydatna w poznaniu informacji o swoim kliencie. Możesz dowiedzieć się więcej o rodzaju swojej grupy docelowej – o tym, kto najczęściej odwiedza Twoją stronę, a co ważniejsze, kto spędza na niej najwięcej czasu. Dzięki darmowym narzędziom, takim jak Google Analytics, ustalisz sylwetkę swojego odbiorcy (możesz dowiedzieć się na przykład skąd pochodzi), wówczas łatwiej będzie ustalić Ci do kogo najlepiej kierować swoje reklamy.  

Zachowania Twoich klientów, które możesz sprawdzić dzięki analityce, są ważnym punktem wyjścia dla ustalania ścieżki, jaką odbiorca przechodzi po dotarciu na Twoją stronę. Czy od razu z niej wychodzi? Którą kategorię klika jako pierwszą? Jaki jest średni czas spędzany w Twoim sklepie? Co najlepiej się sprzedaje? Co sprzedaje się gorzej, mimo dużej ilości kliknięć? 

Wnioski, które możesz wysunąć, są rozmaite. Na przykład: jeśli klienci niemal od razu opuszczają Twoją stronę, najprawdopodobniej nie znaleźli tego, czego szukali. Wtedy możesz stwierdzić, że problem tkwi w niewłaściwych słowach kluczowych. Warto również sprawdzić, czy czas wczytywania strony nie jest za długi. Mało klientów postanowi zostać w witrynie, która ładuje się dłużej niż kilka sekund.

Pomoc w dokonaniu sprawnej analizy – Google Analytics i konwersje

Powiedzieliśmy już, że analityka jest bardzo ważnym aspektem prowadzenia kampanii internetowej. Ale jak właściwie się za nią zabrać? Google przedstawia narzędzie, które udostępni Ci darmowe statystyki odnośnie ruchu w Twoim sklepie.

Wspomniany wcześniej Google Analytics jest szczególnie popularny w branży e-commerce. Narzędzie to jest nie tylko darmowe, ale także bardzo rozbudowane. To jedna z najlepszych opcji programów, które pomogą Ci w sprawnej i szerokiej analizie Twoich kampanii. Dzięki kodowi JavaScript Google Analytics pobiera informacje o Twoim kliencie i na ich podstawie tworzy raporty. To stąd dowiesz się, skąd odwiedzające Twój sklep internetowy osoby pochodzą i jak do Ciebie trafiły.

Google Analytics w Sellingo.pl

Szczególnie ważną funkcją Google Analytics jest generowanie raportów konwersji. Dla przypomnienia, konwersje to wartości, które pokazują, ilu odwiedzających naszą stronę użytkowników dokonało na niej zakupu.

Na podstawie tej wartości możemy określić, które z produktów w naszej witrynie są bardziej popularne od innych, a dzięki temu ustalić, co o tej popularności zadecydowało (wysoka pozycja w Google, unikatowość rzeczy, konkurencyjna – w porównaniu z innymi ofertami – cena). Powody mogą być różne, ale zdecydowanie warto się nad nimi zastanowić – analizując takie przypadki, możemy wyciągać trafne wnioski i podnieść sprzedaż reszty produktów z naszej oferty.

Konwersja pokaże nam także, czy nasze inwestycje w reklamy, a co za tym idzie: ruch na stronie, przyniosły oczekiwane efekty. Może się okazać, że zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających nasz sklep w żaden sposób nie wpłynęło na sprzedaż. Te dane wyczytamy właśnie w spadającej wartości konwersji.

Na koniec pozostaje pytanie — czy bez analityki strategie marketingowe mają prawo działać? To kwestia sporna. Na pewno w takiej sytuacji bardzo ciężko o rozwój Twojego biznesu. Możliwość wglądu w rezultaty swoich działań daje marketingowcom okazję do starannego planowania, uczenia się na błędach oraz sprawdzenia własnej skuteczności. Każda dobra firma powinna uwzględniać analitykę, aby podejmować właściwe decyzje odnośnie swoich kolejnych kroków.

3.3/5 - (7 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.