PozycjonowanieSkuteczna sprzedaż online

Czy projekt strony wpływa na pozycje w wyszukiwarce?

Projekt strony i jego wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania

Warto zdać sobie sprawę z tego, że sposób, w jaki została zaprojektowana nasza witryna, ma duże znaczenie dla algorytmów  wyszukiwarek (np. Google). Jest to zatem jedna z ważniejszych kwestii, którą należy zgłębić, by ostatecznie móc cieszyć się już na starcie pewnymi benefitami i łatwiejszym pozycjonowaniem strony w późniejszym okresie.

Projekt portalu musi być odpowiednio estetyczny i nowoczesny, ale to nie wyczerpuje tematu, ponieważ to użyteczność jest podstawą, na której powinieneś się skupić w głównej mierze. Wszystko rozbija się o możliwie szybkie ładowanie się stron (i podstron), natomiast linki URL powinny posiadać możliwość opisania, a sam portal mieć zaimplementowaną możliwość dopasowywania się do wymiarów urządzeń mobilnych, a konkretnie skalowania do ich ekranów, umożliwiając tym samym możliwie komfortową pracę i wyszukiwanie przez potencjalnych klientów tego, czego potrzebują.  

Czytaj też: Jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową? Podsumowanie webinaru

UX, web design i ich wpływ na pozycjonowanie (SEO)

Algorytmy Google związane z wyszukiwaniem i indeksowaniem przez nie stron internetowych są bardzo często modyfikowane, co ma czasem znaczący wpływ na parametry stron, które stają się ważniejsze lub mniej ważne w kontekście ich oceny wartości dla ostatecznej pozycji na liście wyników wyszukiwań. Jednak nie możesz się poddawać – dopieść swoją stronę „www” pod każdym względem, a nie będziesz musiał się tak bardzo obawiać niestałości i zmian w algorytmach wyszukiwania.

Nagłówek w tekście SEO

Nagłówki

Stanowią one podstawowy element w tekście, szczególnie trochę dłuższym – będąc czymś na kształt drogowskazu mającego duże znaczenie dla czytelności artykułu. Stanowią one pole do popisu dla osób przygotowujących streszczenia danych akapitów, których zadaniem jest zainteresowanie czytelnika oraz pośrednio wprowadzenie go w klimat omawianych zagadnień.

Funkcjonuje 6 rodzajów nagłówków (odpowiednio od H1 do H6), z czego głównym jest oczywiście H1 i powinien pojawić się na samej górze strony. Następnym w kolejce jest H2, H3 itd. – zwykle są one wykorzystywane podczas tworzenia śródtytułów w tekście. Generalnie rolą nagłówków i zachowania przez nie hierarchii jest utrzymanie porządku w tekście oraz odpowiedniej jego przejrzystości.

Aktualizacja stron – zawartej na nich treści

Recykling stworzonych wcześniej publikacji i ich aktualizacja może przynieść wiele wymiernych korzyści w kontekście SEO. Prowadzona regularnie zwykle ma bardzo duży wpływ na poprawę efektu pozycjonowania całego portalu. Szczególnie jest to widoczne w przypadku publikacji o silnej pozycji i wysokiej ocenie przez algorytm. Odpowiednia ich edycja i wzbogacenie o nowe treści może jedynie je wzmocnić. Aktualizacja artykułów sprzed roku bądź dwóch jest też ciekawym ruchem w czasie, gdy brakuje Ci pomysłów na nowy tekst​. Oczywiście, zanim zaczniesz robić to hurtowo, poświęć chwilę na analizę i ocenę – które z nich warto „ruszać”. Można do tego wykorzystać narzędzia Google Search Console oraz Google Analytics.

Jedną z form recyklingu treści jest również zmiana jej prezentacji na stronie, nawet bez konieczności ingerencji w samą treść i konstrukcję zdań w tekście. Jednym z najczęstszych ruchów jest zmiana artykułu w odpowiednio przygotowany materiał video.

RWD, czyli Responsive web design – ciekawostka, a może już standard

Responsywność portali internetowych stanowi podstawowe wyzwanie każdego programisty i Twórcy stron „www”. Wynika to z konieczności zapewnienia optymalnych warunków przeglądania treści potencjalnym klientom, jak i oferowania im swoich produktów. Ostatnimi laty znacząco zmienił się sposób przeglądania sieci, udział komputerów i laptopów wielokrotnie zmalał, ustępując miejsca urządzeniom mobilnym, takim jak tablety oraz telefony. Właśnie za ich pomocą najczęściej są konsumowane treści i to na nich dochodzi do realizacji planów zakupowych. Dlaczego zatem miałbyś utrudniać swoim klientom ten proces? Ponadto ma to znaczenie dla pozycjonowania i indeksacji stron przez algorytmy Google.

Projekt stron/podstron, układ tekstu, grafik, zdjęć itd.

Nawet największe starania, zapewnienie wartościowych treści i wysokiej jakości oprawy wizualnej nie zdadzą się na wiele, jeżeli sam projekt portalu będzie nieprzemyślany – po prostu źle zrobiony. Podstawą powinno być umieszczenie w przyciągającym wzrok miejscu logotypu oraz hasła kojarzonego z Twoją firmą. Warto również pochwalić się współpracą z innymi większymi podmiotami, które są szeroko znane i cenione. Sama prezentacja oferty musi być przejrzysta oraz czytelna – nie zalewaj potencjalnego klienta zbędnymi informacjami, by nie przerazić go natłokiem danych. Oczywiście nie możesz zapominać o zakładce „kontakt”, gdzie umieść aktualny numer telefonu oraz informacje o alternatywnych kanałach komunikacji.

SEO Sellingo.pl

Można wyróżnić 5 klasycznych wzorów sposobu czytania stron przez potencjalnych klientów:

1. Punktowy

Skanowanie te może wydawać się chaotyczne, jednak skupia się no na wyróżniających się elementach w tekście (pogrubieniach, listach, zdjęciach bądź filmach). Zwykle jest on skuteczny, jednak wiele zależy od tego w jaki sposób zaprojektowana została Twoja witryna.

2. „F”

Jego nazwa wynika z tendencji potencjalnych klientów do skupiania się na początku tekstu, które spada wraz z kolejnymi jego liniami. Stąd właśnie skojarzenie z literą „F”.

3. Warstwowy

Charakterystyczny dla doświadczonych użytkowników, którzy poszukują konkretnych informacji bądź produktu, skanując wzrokiem ofertę w celu jego namierzenia. Efekt warstwowy w opracowaniu uzyskasz stosując odpowiednio system nagłówków H1 do H6. Taki układ z wykorzystaniem tekstu podzielonego za pomocą nagłówków i śródtytułów daje zwykle najlepszy efekt.

4. Zaangażowany

Relatywnie najrzadszy sposób czytania strony, bowiem jest on charakterystyczny użytkownikom czytającym dokładnie cały zawarty na danej stronie tekst. Oczywiście warto podkreślić, że brak odpowiedniego układu treści i zderzenie potencjalnego klienta ze „ścianą tekstu” nie będzie dla niego miłym doświadczeniem.

5. Zygzakowaty

Polega on na naprzemiennym ułożeniu w jednej linii tekstu oraz obrazu, co występuje naprzemiennie w kolejnych liniach opracowania. Warto zadbać o wyrównanie tekstu, co pomoże czytelnikom nie zgubić się w treści.

Jakość oraz liczba tekstów na stronie

Należy pamiętać, że pomimo ciągłej rozbudowy algorytmów, Google jest wyszukiwarką tekstową. Właśnie dlatego projektując swój portal pamiętaj, że podstawą pozostaje treść, jaką na nim umieścisz. Teksty mają służyć użytkownikom, dostarczać odpowiedniej jakości merytorycznej wiedzy. Jednak muszą one zachować strukturę przejrzystą dla „robotów Google”. Chodzi oczywiście o odpowiednie i niezbyt nachalne nasycenie treści słowami kluczowymi. Zwykło się przyjmować, że na 100 słów powinno przypadać do 4 fraz kluczowych.

Jak natomiast wygląda kwestia jakości publikowanych tekstów? Zdecydowanie nie mogą być to treści przekopiowane z innych portali, nawet bezpośrednio od producenta (co nie jest uznawane za kradzież), bowiem wpływa to negatywnie na proces pozycjonowania całego portalu. Powinny być to zatem treści unikalne, o odpowiednim wysyceniu słowami kluczowymi (wraz z ich odmianą). Warto zadbać także o ich wartość merytoryczną, by potencjalny użytkownik znalazł w nich pewien zasób wiedzy na dany temat. Wszystko to jest doceniane przez zaawansowane algorytmy wyszukiwarek i daje wymierne korzyści wraz z czasem.  

Struktura linków

Warto zadbać, by każda z podstron miała opisowy URL, który podkreśla jej zawartość. Dobrym ruchem jest oddzielanie wyrazów myślnikami, co okazuje się pomocne dla zachowania sensu i przejrzystości adresu. Równie ważną kwestią jest zadbanie o taką strukturę strony, by do każdej z podstron dało się dotrzeć przy użyciu trzech kliknięć (rozpoczynając od strony głównej).

Web design i jego wpływ na SEO

Wygląd i optymalizacja funkcjonowania strony ma olbrzymi wpływ na wiele kwestii związanych z portalem internetowym. Jednym z tych kwestii jest tzw. „współczynnik odrzuceń”, który obrazuje w liczbach ilość wejść na stronę, które zakończyły się niepodjęciem żadnej konkretnej akcji (nie wypełnił nikt formularza, nie kupił przedmiotu, lub też nie skontaktował się z obsługą). Jest to informacja, na podstawie której algorytmy potrafią zdefiniować, czy dana strona była odpowiednia względem zadanego pytania w wyszukiwarce. Newralgiczne kwestie podczas projektowania strony „www”:

  • zbyt agresywne wyskakiwanie okienek (Pop-upy),
  • utrudniona czytelność i brak przejrzystości w strukturze strony,
  • długi czas ładowania podstron, zbyt duże nagromadzenie reklam,
  • brak dostosowania do urządzeń mobilnych znacząco utrudniających wyszukiwanie pożądanych przez klienta danych.

Pogo-sticking – największy problem w pozycjonowaniu strony

To przechodzenie użytkownika do kolejnych stron na liście wyszukiwania przy wykorzystaniu komendy „cofnij”. Jest to jednoznaczny sygnał dla wyszukiwarki i jej algorytmu, że znajdujące się na portalu informacje nie zaspokoiły potrzeb wynikających z zadanego przez użytkownika zapytania. Może to w znacznym stopniu przyczynić się do negatywnej oceny samej strony internetowej. Współczynnik „pogo-sticking” powinien być możliwie najniższy, podobnie jak współczynnik odrzuceń, z którym poniekąd ma wiele wspólnego.

Podsumowanie

Jak widzisz, SEO i wszelkie aspekty związane z web design mają olbrzymie znaczenie dla pozycjonowania, bowiem w pewnym sensie przenikają się wzajemnie. Warto zadbać o każdy aspekt związany z optymalizacją strony, jak i jej atrakcyjnością w oczach potencjalnego użytkownika/klienta. Jednocześnie będziesz w stanie przekonać do siebie i swojej oferty nową osobę oraz algorytmy Google, co zaowocuje jeszcze lepszą pozycją Twojego portalu w wynikach wyszukiwania (zarówno tych globalnych, jak i regionalnych).

2.3/5 - (3 votes)

1 comment

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.