Content Marketing – Twórz treści!

Każdy dobry przedsiębiorca wie, że reklama to nie wszystko. Aby zachęcić klienta do zakupu na naszej stronie, najpierw należy zdobyć jego zaufanie. W nawiązaniu wyjątkowej więzi z klientem ma pomóc nam właśnie content marketing.

Czym jest Content Marketing?

Content Marketing jest szczególnym rodzajem reklamy. To strategia marketingowa polegająca na pozyskiwaniu klientów pośrednio przez publikowane treści. Takie formy jak wpisy na blogach, webinara, Instastories i FAQ mają służyć przyciągnięciu uwagi odbiorcy oraz budowaniu z nim relacji. Klienci chętniej będą wracać do naszego sklepu i polecać go dalej, jeśli treści, jakie publikujemy, będą dla nich ciekawe i wartościowe.

Content marketing Sellingo.pl

Kim jest Twój klient?

Uwagę ludzi, którzy spędzają swój czas w internecie, przyciągają trzy rodzaje treści – te, które są nastawione na edukację, rozrywkę albo inspirację. Każda z tych kategorii przynosi internaucie jakąś korzyść. I właśnie na tym powinniśmy skupiać się, wykorzystując content marketing. Dając coś odbiorcy, nawiązujemy z nim relację i zwiększamy szansę, że zostanie naszym klientem na dłużej.

Inaczej jednak wyglądać będą treści dla dziewczyn w okresie dorastania, a inaczej dla miłośników wędkarstwa w średnim wieku. Dlatego warto zastanowić się, kim jest nasz potencjalny klient. Czym się interesuje? Jakie ma potrzeby? Co robi w wolnym czasie? O jakiej porze przegląda media społecznościowe? Taka analiza naszej grupy odbiorczej pozwoli nam mówić w języku klienta i zbliżyć się do niego. Jeśli będziemy wiedzieli, jak to robić, stworzymy treści ciekawe dla osób, które chcemy zachęcić do odwiedzenia naszego sklepu.

Content Marketing Sellingo.pl

Formy content marketingu

Rozmaite treści, które możesz wykorzystywać w content marketingu, pozwalają Ci wzbogacić Twój przekaz i dotrzeć do klienta. Możemy podzielić je na:

  1. Treści graficzne np. infografiki, memy.
  2. Treści wideo np. Instastories, Reels, TikTok, wywiady, relacje na żywo, webinaria.
  3. Treści tekstowe np. e-booki, artykuły sponsorowane, artykuły eksperckie, poradniki, FAQ, recenzje produktów, poradniki.
  4. Treści audio np. podcasty.
  5. Treści angażujące np. konkursy, wydarzenia, ankiety.

Im bardziej atrakcyjna forma przekazu, tym lepiej. Pamiętając o trzech celach wymienionych wcześniej (edukacja, rozrywka, inspiracja), warto zaplanować strategię marketingową tak, aby uwzględniała jak najwięcej różnorodnych treści.

Rola social mediów

Content marketing już dawno wykroczył poza odpowiednie opisy produktów i opowiadanie o historii firmy – teraz najważniejszy jest kontakt z klientem i dotarcie do niego w miejscach, w których najczęściej przebywa. Szczególnie popularnym kanałem są social media. Średni czas, jaki Polak poświęca na strony takie jak Facebook, Instagram czy TikTok wynosi aż 2 godziny dziennie! 

W dzisiejszych czasach często mówi się, że firma bez strony w mediach społecznościowych praktycznie nie istnieje. Korzyści z prowadzenia social mediów swojej firmy to przede wszystkim:

  • możliwość bezpośredniego kontaktu z klientami
  • obserwacja reakcji odbiorców na Twoje działania
  • docieranie do nowych osób (np. dzięki udostępnianiu dalej Twojego contentu przez klientów)
  • budowanie więzi z klientem (np. przez pokazywanie pracowników firmy na InstaStories w codziennych sytuacjach odbiorca czuje się, jakby oglądał zdjęcia swoich znajomych)

Pamiętaj, że social media to nie tylko oficjalna strona Twojej firmy. Współpraca z influencerami (na przykład na zasadzie wymiany barterowej), których content wpasowuje się w zakres działalności Twojej firmy, pomoże Ci zmienić ich obserwujących w Twoich klientów. 

Więcej o influencer marketingu przeczytasz tu: Influencer Marketing – Dowiedz się, jak zrobić swoją pierwszą kampanię!

Ważne jest, aby nadążać za ciągle zmieniającymi się trendami. Jeszcze niedawno Facebook królował pod względem popularności, dzisiaj coraz więcej osób zapomina o tej platformie na rzecz TikToka. Kwestia wieku gra tu również ważną rolę (z TikToka częściej korzystają osoby młodsze, a na Facebooku średnia wieku wynosi 24-34 lata). Dlatego kluczem do sukcesu w prowadzeniu content marketingu na social mediach jest poznanie swojego klienta i zrozumienie, na której z tych platform najchętniej przebywa.

Opinie jako forma content marketingu

Nic tak nie przekonuje do zakupu danego produktu jak masa pozytywnych opinii na jego temat. Opinie klientów, pozostawiane przez nich komentarze i oceny to bardzo cenna treść, która również należy do kategorii content marketingu. W tym przypadku pracę wykonują Twoi klienci, a Ty decydujesz jedynie, które wpisy warto pozostawić.

Opinie klientów to wartość, która jest społecznym dowodem słuszności, niezwykle ważnym w marketingu i sprzedaży. To właśnie pozytywne opinie Twoich klientów mogą sprawić, że sprzedaż będzie rosła lawinowo.

Content marketing a optymalizacja treści

Content marketing jest potrzebny każdej firmie, która działa w internecie. Im bardziej rozbudowany i dopasowany pod grupę odbiorczą, tym lepiej. Zaufanie klientów, które jest skutkiem dobrze poprowadzonego content marketingu, należy do największych korzyści jego stosowania. Ma on znaczenie także pod względem pozycjonowania. Marki, których content odpowiada na najczęściej zadawane pytania użytkowników, są nagradzane przez Google wysoką pozycją. Dlatego warto m.in. pisać blogi z artykułami na tematy związane z naszymi produktami.

SEO wykorzystuje się na wielu płaszczyznach – optymalizować można reklamy, obrazki, filmiki. Każdy tekst pisany może pomóc lub zaszkodzić podczas optymalizacji strony – chodzi tu o wszystkie teksty z Twojej witryny. Warto zwrócić szczególną uwagę na słowa kluczowe podczas pisania opisów produktów, tekstów reklam, opisów pod filmami, tytułów, wpisów blogowych, Q&A itd. 

Więcej o pozycjonowaniu dowiesz się w artykule: Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem przeglądarek internetowych – SEO/SEM

Content marketing a marketing wirusowy

Marketing wirusowy jest odmianą marketingu szeptanego (więcej o tym rodzaju marketingu, możesz przeczytać w artykule Jak Skutecznie Wdrożyć Marketing Szeptany?). Polega on na publikowaniu takich treści, które jak wirusy będą rozprzestrzeniać się w przestrzeni internetowej. Mogą to być zabawne posty, chwytliwe melodie, które ciężko wyrzucić z głowy (np. kampania Media Expert z Eweliną Lisowską) albo wzruszające spoty reklamowe.

Działania w obrębie marketingu wirusowego zachęcają użytkowników do rozmawiania o produkcie. Podobnie działa content marketing. Publikacja wartościowych dla klienta treści może zachęcić go do udostępniania ich na swoich social mediach i polecania Twojego sklepu osobom, które zna. Jeśli klient zapamięta Twoją firmę jako rzetelną i godną zaufania, istnieje duża szansa, że jego opinia będzie rozprzestrzeniała się dalej.

Czy warto inwestować w content marketing?

Na to pytanie istnieje tylko jedna odpowiedź – w content marketing inwestować warto, a nawet trzeba. Budowanie prawidłowej relacji z klientem i stawianie jego potrzeb na pierwszym miejscu zaowocuje pozytywnym wizerunkiem marki. A im lepszy wizerunek ma firma, tym więcej klientów jest skorych, aby jej zaufać.

4.2/5 - (10 votes)

1 comment

  1. Kordian Minkina 9 lutego, 2020 at 11:34 Odpowiedz

    Tworząc artykuły content marketingowe warto zadbać o ich odpowiednią optymalizację i popularyzację (podlinkowanie). Pamiętajmy, że takie artykuły powinny pracować dla nas przez długi czas, nie tylko w momencie publikacji, kiedy artykuł znajduje się na stronie głównej serwisu. Wysokie pozycje w Google zapewnią stałą popularność artykułu i ruch użytkowników, których możemy przekuć w klientów naszej firmy.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.