Jak skutecznie wdrożyć marketing szeptany?

Marketing szeptany inaczej zwany jako marketing plotki, to dość niedoceniona forma marketingu, która jak się okazuje, jest bardzo skuteczna! Ilość reklam, która się wyświetla użytkownikom w ciągu dnia, jest czasami zatrważająca, a marketing szeptany jest lepiej odbieraną formą, ponieważ wynika on z zaangażowania klienta. Ta forma marketingu jest stosunkowo bardzo prosta i nie musisz wcale do niej zatrudniać specjalistów. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są najważniejsze korzyści z marketingu szeptanego dla sklepów internetowych i jak wprowadzić tę formę reklamy u siebie.

Czym w praktyce jest marketing szeptany?

Marketing szeptany, to inaczej marketing spontaniczny, który polega na rekomendowaniu produktów, czy usług w sposób mający przyciągnąć klienta. Ten sposób marketingu może być jawny jak i robiony pod przykrywką. Zazwyczaj polega, to na polecaniu produktów jako zwykły użytkownik internetu lub jako oficjalny ambasador. Odbywa się to spontaniczne za pomocą zwykłej rozmowy na forach internetowych, w komentarzach na mediach społecznościowych, czy w komentarzach na stronach internetowych niezwiązanych z firmą. Udzielanie porad i polecanie sobie wzajemnie produktów, czy usług jest teraz niezwykle powszechne i wiele osób szuka rekomendacji w internecie, zanim skorzysta z usług firmy lub zanim kupi jakiś produkt.

Gdzie najczęściej spotykany jest marketing szeptany?

  • W grupach na Facebooku 
  • W komentarzach na blogu 
  • W wiadomościach i komentarzach na Instagramie 
  • W komentarzach pod filmami na YouTube
  • Na forach internetowych poświęconych konkretnej tematyce

Jeśli planujesz działania z zakresu marketingu szeptanego, to w głównej mierze powinny interesować Cię właśnie te obszary, o których napisaliśmy powyżej. To środowisko marketingu szeptanego najlepiej się sprawdza w większości firm i co najważniejsze możesz samodzielnie poprowadzić takie działania. Być może ty sam pamiętasz taką sytuację, gdy szukałeś dodatkowych informacji o danym produkcie i akurat natrafiłeś na jakieś forum z poradami. Przeglądanie dyskusji jest powszechne wśród internetów, dlatego warto skierować tam swoje siły i poszerzyć zaufanie do swojej firmy, czy marki. 

Jak zainicjować marketing szeptany?

Jak zainicjować marketing szeptany? Sellingo
  1. Po pierwsze sam musisz zacząć inicjować wątki na forach internetowych oraz publikować komentarze, jeśli temat może dotyczyć Twojej firmy lub usługi. 
  2. Bądź aktywny na mediach społecznościowych incognito i tutaj zwłaszcza zachęcamy do udzielania się na Instagramie, Facebooku i YouTubie oraz LinkedInie, jeśli rekrutujesz pracowników lub chcesz poprawić wizerunek firmy. 
  3. Dodawaj komentarze pod wpisami na blogach, jeśli są one zbieżne z tematyką Twojej marki, firmy, usługi. 
  4. Zaglądaj i udzielaj się na największych portalach opiniotwórczych oraz porówynywarkach cenowych typu: Opineo, Wizaż, Skąpiec itp. 
  5. Zainwestuj w ambasadorów marki, żeby mogli być oni twarzą Twoich produktów lub usług. 
  6. Możesz również uprzedzić wcześniejsze pytania klientów i często udzielać im porad w swoich mediach społecznościowych oraz na blogu. 

Jak być tam, gdzie Twoi klienci?

Czasami ciężko nadążyć za internautami i tym samym niemożliwe jest, aby widzieć każdy post, czy wzmiankę o Twojej firmie. Na szczęście istnieje bardzo dużo serwisów, które mogą wspierać Twoje działania marketingowe, tym samym pozwalając Ci być bliżej Twoich klientów. Jednym z przydatnych narzędzi, jakie się sprawdzą do wyszukiwania wiadomości na temat własnej firmy i o wzmiankach o niej będzie Google Alert, który jest darmowym programem. Warto z niego korzystać, ponieważ nie musisz płacić za inne narzędzia podobnego typu, a tak samo sprawdzisz wiadomości na temat własnej firmy. Innym dość popularnym narzędziem na rynku jest np. Brand24, który również monitoruje internet w poszukiwaniu wzmianek o Twojej firmie. Jest to jednak narzędzie płatne i na początku może być to dla Ciebie za duży wydatek, jeśli dopiero chcesz wypróbować metodę marketingu szeptanego. 

Co można zrobić dodatkowo, aby cieszyć się większymi efektami?

  • Inicjować dyskusje o produkcie/marce/firmie na różnych forach internetowych, na Facebooku w grupach zamkniętych, czy na Instagramie w komentarzach. 
  • Prowadź bloga i postaw się w pozycji eksperta, możesz również zlecić artykuły sponsorowane na portalach zewnętrznych. 
  • Obserwuj konkurencję i wykorzystuj u siebie dobre pomysły na promocję marki.
  • Poproś specjalistę o dobranie odpowiednich słów kluczowych do Twojej marki lub samemu się zastanów, co definiuje Twoje produkty lub usługi. 
  • Sprawdzaj regularnie wątki, które pojawiły się wcześniej o Twojej marce i staraj się wyciągać wnioski i angażuj się w dyskusję. 
  • Staraj się wybadać, kim jest Twój odbiorca, ile ma lat, skąd pochodzi, jakie są jego zainteresowania i jakie są ich zachowania zakupowe. 

Najważniejsze kanały w marketingu szeptanym

Najważniejsze korzyści z marketingu szeptanego dla sklepów internetowych.

W marketingu szeptanym liczą się również kanały, na których znajdziesz swoje grupy docelowe. Warto przetestować strategię na każdym z nich, aby zobaczyć, co przynosi Ci największe zyski. 

Blogi i serwisy poświęcone konkretnym tematom

Blogi zewnętrzne, to najlepsze serwisy do prowadzenia marketingu szeptanego i nie można ignorować ich siły w internecie. Blogerzy wbrew pozorom mają bardzo grono bardzo zaangażowanych odbiorców, którzy są aktywni pod wpisami. Zazwyczaj wpisy blogowe są dystrybuowane przez media społecznościowe blogerów, które też mają bardzo duże zasięgi. 

Media społecznościowe 

Tak naprawdę, to właśnie w mediach społecznościowych, toczy się główna gra o klienta. Grupy na Facebooku są najlepszą strategią dla marketingu szeptanego, ponieważ one zrzeszają grono osób, które interesują się danym produktem, usługą, czy firmą. Warto regularnie śledzić posty na takich grupach oraz dodać się do kilku, aby móc ocenić swoje szanse. 

Zobacz też: Jak stworzyć grupę na Facebooku?

Fora internetowe i serwisy opiniotwórcze

Choć, to kiedyś fora internetowe wiodły prym w marketingu szeptanym, tak teraz to grupy na Facebooku mają największe szanse na tym polu. Mimo wszystko nie warto ignorować do końca tematu forów oraz serwisów opiniotwórczych, bo takie strony jak wizaz.pl dalej mają mnóstwo wejść ze strony konsumentów i dużo klientów czyta recenzję produktu, zanim go kupi. 

Czego unikać w marketingu szeptanym i jakich błędów nie popełniać?

Marketing szeptany musi być przede wszystkim widoczny dla ludzi jako spontaniczny. Robiąc reklamę w mediach społecznościowych, na blogach, czy forach trzeba pamiętać, o tym, że jest to kryptoreklama i nie może ona przypominać wypowiedzi reklamowej. Musi być ona robiona na wzór wypowiedzi, która jest szybka, spontaniczna i czasami nawet niedokładna. Jeśli będziesz trzymać się niżej opisanych rzeczy, to masz gwarantowany sukces!

  • Nigdy nie używaj kont firmowych, ani takich, które nie mają żadnej historii i są puste. Obie opcje są po prostu niewiarygodne. Chyba że przyjmujesz rolę eksperta np. na swoim blogu, to wtedy używaj konta firmowego. 
  • Zachowaj spontaniczność wypowiedzi i staraj się zachowywać jak osoba bezstronna, nigdy nie kłóć się z ludźmi i nie staraj się ich przekonywać do swojej racji na siłę. 
  • Zawsze obserwuj dyskusje, które powstały z Twojej inicjatywy i nigdy nie porzucaj postów, które sprzyjają Twojej reklamie. 
  • Nigdy nie kłam na temat swojej firmy, produktów, czy usług. Zawsze stawiaj na mocne strony, aby mieć argumenty wobec krytyki. 
  • Nie ratuj swojego wizerunku marketingiem szeptanym, gdy Twoja marka przechodzi kryzys wizerunkowy. 
  • Nie krytykuj konkurencji i nie rób nikomu antyreklamy. Jest to przede wszystkim nieuczciwe i niepotrzebne. Warto skupić się na swojej marce i nie praktykować nieuczciwej konkurencji. 
  • Zachowując spontaniczność wypowiedzi, nigdy nie praktykuj “przeklejania” tych samych treści na różnych grupach. 

3.2/5 - (6 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.