SM marketing w e-commerce – sekret zwiększenia sprzedaży online
SM marketing w e-commerce
– sekret zwiększenia sprzedaży online
Z pewnością w tym artykule nie przedstawimy prostego schematu sprzedaży do klienta końcowego i ewentualnie zapytania go o opinię. Czytaj dalej i dowiedz się, w jaki sposób możesz wesprzeć sprzedaż i sprawić, aby Twój produkt lub usługa prezentowana w e-commerce wywołała u osób jak najlepszy odbiór.
Osoby postronne obserwujące jak Twój klient dokonuje zamówienia w sklepie online mają niemały wpływ na to, czy cały proces dobiegnie końca. Elementami modelu biznesowego, który możesz wprowadzić w Twoim sklepie internetowym są segmenty klientów, którzy zyskują na obecności tego jednego dokonującego zakupu. W tym zadaniu mogą znacznie wspomóc Cię właśnie media społecznościowe.
Moda na nisze rynkowe
Wbrew pozorom rynek, który obsługujesz prawdopodobnie jest znacznie szerszy niż obecnie myślisz, oczywiście w zależności od tego czy w danym segmencie oferujesz typowe produkty rzeczowe, czy też usługi. Na poszerzające się grono odbiorców wysyłanych przez Ciebie komunikatów ma także to, czy obracasz się w niszy, czy też wychodzisz na przeciw masie innych ofert, które są podobne do Twojej.
Panuje “moda na nisze” – obecne w marketingu od zawsze, a w szczególności istotne w zakładaniu sklepów internetowych. Na początku działalności możesz szukać niszy rynkowej, która posiada przynajmniej kilka potrzeb na które Ty swoimi produktami celnie odpowiesz. Będzie to dosyć rozsądne działanie i pewność uzyskania, jako klientów, ludzi posiadających konkretną potrzebę lub (najlepiej) kilka potrzeb, na które Ty znajdziesz doskonałe rozwiązania.
Konkretna oferta dla persony
Gdy już wiesz do kogo kierujesz swoją ofertę, łatwiej będzie Ci nawiązać relację z klientem. Innymi słowy, przejdziesz do clou tego, czym się zajmujesz. Dobrze jest określić grupę docelową, wiek, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania. Dzięki temu będziesz mógł stworzyć odpowiednie treści, które będą do nich przemawiały.
Usługa dla wybranej realnej persony pozwoli dotrzeć ze swoim produktem do osób żywo nim zainteresowanych, a ponadto stanie się rozpoznawalna w środowisku klientów o podobnych potrzebach. Odbywa się to bez wysiłku reklamowania sklepu – wtedy Twój produkt samodzielnie broni swojej jakości.
Istotne dane brane pod uwagę w określeniu Twojej grupy docelowej
Wedle przeprowadzonych badań (Krajobraz Social Mediów w Polsce) prym wśród polskich najpopularniejszych sieci społecznościowych w 2023 roku wiedli YouTube i Facebook. Udział w rynku Instagrama i TikToka to około 50% rynku wśród osób korzystających z SM. LinkedIn okazał się niszą, z której korzysta najwięcej wykształconych osób.
Zaangażowanie widzów to domena TikToka, zaraz po nim YouTube – jako zastępca telewizji (włączonej w tle). Różnica między kobietami i mężczyznami w mediach społecznościowych jest czasem niewielka ogólnie minimalnie więcej jest kobiet. Największa reprezentacja kobiet wykazuje się na Pinterest – około połowę więcej niż mężczyzn. Z kolei młodzi mężczyźni przesiadują długie godziny na platformie Twitch.
Warto więc prowadząc transmisję na żywo brać pod uwagę zaangażowanie użytkowników. Jeśli chodzi o najwyższy poziom zaangażowania użytkowników jest to kolejno TikTok, YouTube, Facebook. TikTok angażuje widza na ponad godzinę. Biorąc pod uwagę grupę docelową możesz zdecydować się, na którym kanale możesz publikować.
Jeżeli chodzi o wiek to zarówno na Facebooku i Instagramie jest to wiek powyżej 55 lat. Po co podaję Ci te informacje w tym artykule? Zastanów się, i poznaj realną perspektywę – zbadaj również rynek i Twój segment klientów, do którego chcesz skierować działania marketingowe. Wyłącznie wtedy masz szansę na przebicie się i wejście w rynek.
Badanie Twojej grupy klientów
- Kim są Twoi klienci? Jak przedstawia się demografia?
- Czego oni chcą?
Czy Social Media to kanały sprzedażowe?
Ludzie nie wchodzą na SM, żeby kupować. Z punktu Instagrama i Facebooka sklepy się nie sprawdziły, gdyż po prostu nie było kupujących, ale z drugiej strony TikTok próbuje w tym momencie zmierzyć się z tym tematem.
Social media są samą górą lejka sprzedażowego. Zawsze klient ma cel i do osiągnięcia jego kupuje dane towary.
- Klient musi mieć świadomość potrzeby.
- Sklep internetowy może za pomocą chwytów marketingowych wzbudzić zainteresowanie i pogłębić potrzebę klienta.
- Klient podejmuje decyzję o zakupie, a Ty jako sprzedawc możesz ugruntować tą decyzję trefnymi argumentami.
- Akcja – klient kupuje produkt.
Pokolenie Z nieco zmieniło pogląd na marketing. Przede wszystkim pokazało wielokierunkowość i dowiadywanie się o danym produkcie dzięki swoim ulubionym twórcom, przypadkowo, grupa nie porusza się liniowo. Może dobrym wyjściem do przestrzeni realnej – tam, gdzie grupa docelowa spędza dużo czasu oprócz SM, które nie służą do sprzedaży produktów.
Mimo, że ludzie często dowiadują się o produktach z kanałów w social mediach lub słyszą polecenia danych produktów, w dalszym ciągu – Social Media nie są kanałem sprzedażowym, ponieważ użytkownicy korzystają z nich w innych celach – nie w celu kupowania produktów czy usług, a bardziej w celach rozrywkowych, informacyjnych, komunikacyjnych i audiowizualnych. Działaj więc w sposób, aby SM pomagały Ci w prezentacji Twojej marki, usług, umieszczaj przekierowania, aby klient skorzystał z okazji i przeszedł na stronę Twojego sklepu. Stwórz specyficzną siatkę Twoich kanałów i pozwól, aby treści same się zazębiały, pozwól klientom tworzyć samodzielnie content na bazie Twoich usług. Dąż do doskonałych wrażeń podczas procesu sprzedażowego i nie bój się wyzwań wynikających z zaistnienia w social mediach.
Poznajcie nasze platformy społecznościowe jako firmy
O czym mówić klientom w social mediach, aby zyskać wpływ na konwersje?
- Opowiedz o wydajności, czyli mocniejszym, szybszym, bardziej zoptymalizowanym produkcie lub usłudze, które charakteryzują sprzedawane przez Ciebie rzeczy.
- Powiedz o prostocie – stosuj uproszczenia, aby zyskać uwagę użytkownika na dłużej i by go nie zniechęcać.
- Dopasuj się do klienta, aby kupował gdzie i jak chce.
- Zredukuj ryzyko by klient mniej się obawiał i zainwestował w Twój produkt.
- Zaoferuj coś co jest dobre wizerunkowo i kojarzy się z przyjemnością, aby przyciągnąć młodsze pokolenie.
- Wybierz produkt, który wpłynie na wyższy cel.
Najlepsza strategia na SM!
Stwórz taki produkt, aby inni chcieli publikować go w social mediach. Gdy sprzedajesz produkt niewątpliwie zadbaj o szybkość dostawy i ciekawe ekologiczne opakowanie, aby klienci chętnie udostępniali to, że przesyłka sprawnie do nich dotarła i by mogli doświadczyć przyjemnego rozpakowania zamówionego produktu, aby ich to ekscytowało i było najprzyjemniejsze. Wtedy z pewnością sami sięgną po telefon i zaczną nagrywać swoje doświadczenia – to dla Ciebie będzie duży sukces i satysfakcja.
Gdy strategicznie dobrze zaplanujecie marketingowo produkt, to pomysły na content oraz same treści w postaci udostępnionych relacji praktycznie robią się same. Poza tym przy podjęciu dobrego tematu edukacyjnego, indywidualnym podziękowaniu za zakup i współpracy z infuencerami możesz bardzo dużo zyskać nie tylko jeśli chodzi o rozpoznawalność, ale właśnie o konwersje – a o to w gruncie rzeczy chodzi.
Wśród Twoich obserwujących znajdziesz ludzi, którzy chcą oglądać publikowane przez Ciebie treści i na tym poprzestają, nie będą chcieli kupować Twoich produktów i usług. Pamiętaj, że tzw. oglądacze to nie kupujący. Dywersyfikujmy więc ludzi z małym zaangażowaniem i dużym zaangażowaniem wśród naszych odbiorców – twórzmy treści odpowiadające osobom o odpowiednim poziomie zaangażowania.
Już teraz możesz skorzystać z automatyzacji obsługi komunikacji i treści w Sellingo – masz możliwość:
- Wyświetlić zdjęcia z Instagramu na stronie głównej sklepu Sellingo
- Uruchomić integrację Messenger FB z Sellingo
Poza tym istnieją narzędzia do automatyzacji zarządzania Social Mediami – między innymi Publer, manychat, które w prosty sposób posergegują odbiorców na ludzi faktycznie zainteresowanych i wyłącznie oglądających. Umożliwiają na automatyczne odpowiedzi w DM oraz ustawienie wysyłania automatycznie odpowiedzi na wpisane w wiadomości przez użytkownika dane hasło.