SEO wewnętrznie czy z agencją?
SEO wewnętrznie czy z agencją?
Prowadząc działalność w internecie warto odpowiedzieć sobie, co jest dla Ciebie lepsze – prowadzenie działań SEO wewnątrz firmy, tworząc odpowiedni dział i zatrudniając specjalistów, czy też zlecenie tego zadania firmie zewnętrznej? Celem pozycjonowania jest w głównej mierze kreowanie marki oraz podnoszenie jej świadomości wśród potencjalnych klientów.
Wpływ pozycjonowania ma olbrzymie znaczenie dla wyników, jakie osiągają Twoje portale w wyszukiwarkach. Wysoka pozycja jest niezbędna, jeżeli chcesz zapewnić swojej formie dostęp do szerszego grona nowych klientów. SEO jest podstawą, o którą należy zadbać. Pozostaje jednak pytanie czy tworzyć swój dział, czy zlecać pozycjonowanie firmie zewnętrznej (co nie oszukujmy się, wydaje się znacznie łatwiejsze i szybsze).
SEO wewnętrzne – realia
Decydując się na krok w tę stronę, musisz posiadać szeroką wiedzę na temat pozycjonowania, jak i dynamicznie zmieniających się trendów. Często dochodzi także do zmian w algorytmach Google. Będziesz w stanie dotrzeć do nich przy pomocy wielu kursów, filmików, które można znaleźć nawet na YT prowadzonych przez specjalizujących się w SEO kanałach. Największy problem będziesz miał jednak w kwestii przeniesienia teorii na praktykę. Jeżeli nie siedzisz w temacie wystarczająco długo i głęboko – będziesz musiał poświecić na to znaczną ilość czasu, by odpowiednio się przygotować. Oczywiście jeżeli jesteś doświadczony, to prowadzenie pozycjonowania we własnym zakresie nie wydaje się złym pomysłem. W każdym innym przypadku warto przemyśleć zatrudnienie na stałe odpowiedniego specjalisty.
SEO wewnętrzne – zalety
Jedną z największych zalet jest brak uzależnienia od jakiejkolwiek firmy zewnętrznej. Wszystkie podejmowane działania prowadzone są wedle Twojego zamysłu, przez co jesteś w stanie pokierować procesem tworzenia witryny, która ostatecznie przyjmie oczekiwany przez Ciebie kształt. Dodatkową zaletą jest brak dodatkowych kosztów, które mogłyby być znaczące, szczególnie w przypadku zlecenia pozycjonowania w momencie niedawnego otwarcia swojego E-commerce.
SEO wewnętrzne – wady
Niestety prowadzenie pozycjonowania we własnym zakresie to także wady – problemy, z którymi będziesz musiał się zmierzyć. Jednym z największych problemów jest konieczność poświęcenia SEO znacznej części wolnego czasu, jak i wiele dodatkowych obowiązków. Chodzi między innymi o konieczność śledzenia najnowszych trendów, wykorzystywanych narzędzi SEO, ale i własnoręczne przygotowywanie kontentu do publikacji na stronie. Zależnie od szerokości posiadanego asortymentu może być to problem bardzo trudny do przeskoczenia w pojedynkę. Oczywiście dochodzi kwestia podziału posiadanego czasu między SEO, a prowadzeniem działalności gospodarczej i dbanie o jej rozwój. Niestety doba nie jest z gumy i nie wszystko da się załatwić samodzielnie od ręki.
SEO zewnętrzne – niewątpliwe atuty
Jeżeli jesteś laikiem lub po prostu nie chcesz się szarpać z pozycjonowaniem, wolisz zainwestować ten czas w prowadzenie firmy – sięgnięcie po ofertę agencji zewnętrznej może mieć najwięcej sensu. Zrzucisz w ten sposób z siebie wiele dodatkowych obowiązków, które musiałbyś dopilnować.
Zlecenie pozycjonowania sklepu/portalu agencji marketingowej jest bardzo wygodną opcją, bowiem nie musisz się martwić o jakiekolwiek planowanie działań i zgłębianie wiedzy technicznej. Oddajesz SEO w ręce profesjonalistów, których zadaniem będzie podjęcie wszelkich możliwych i etycznych działań, mających na celu zwiększenie sprzedaży, jak i ugruntowanie pozycji Twojej marki na rynku. Ponadto całkowicie wykluczasz konieczność samodzielnego tworzenia unikalnych i merytorycznych treści, których powstawanie zostanie zlecone copywriterom znającym wszelkie zasady tworzenia kontentu zgodnego z wymaganiami SEO. Pamiętaj jednak, że warto kontrolować tworzone treści, jak i prowadzone przez agencję działania – chociażby dla spokoju głowy. Ostatecznie będzie to poważna pozycja na liście Twoich comiesięcznych wydatków.
SEO zewnętrzne – tylko z doświadczoną agencją
Może to wydawać się trywialne, ale doświadczenie jakim dysponują pracownicy agencji jest różne i często można po prostu się „nadziać”. Warto zatem zgłębić temat na etapie poszukiwań „tej odpowiedniej”, co pozwoli na uniknięcie wielu problemów lub nieprzyjemności w przyszłości. Musisz być czujny, jeżeli zauważysz jakieś nieścisłości – muszą one zostać przez agencję usunięte, przy jednoczesnym wdrożeniu odpowiednich poprawek na przyszłość.
Znalezienie solidnej firmy może okazać się trudne, szczególnie, gdy na rynku funkcjonuje ich naprawdę dużo. Jeżeli jest Ci nie po drodze z aktualną agencją – nie jesteś do niej przyszyty. Możesz ją w każdym momencie zmienić. Musisz jednak brać poprawkę, że SEO nie daje wyników z dnia na dzień, więc czasem warto podejść do tematu na chłodno. Poszukując pewnej agencji, warto zapoznać się z jej historią, opiniami klientów (tych prawdziwych, nie z opiniami kreowanymi przez samą agencję na swojej stronie), by na tej podstawie rozpocząć z nią rozmowy odnośnie zakresu, jak i kosztów stałej współpracy.
Bardzo merytoryczny artykuł, wiele się dowiedziałam