Poradnik sprzedawcy

Marketing w sektorze B2B – rób to dobrze!

Marketing w sektorze B2B – rób to dobrze!

Sektor B2B w Polsce rozrasta się z każdym miesiącem, a współpraca między firmami staje się coraz bardziej doceniana wśród przedsiębiorców. Jeśli Twoja branża od dawna opiera się na modelu B2B, to zapewne znasz jej trudność w kontekście reklamy, marketingu i contentu.

Businness to business (bo to jest rozwinięcie nazwy B2B) może wyglądać u każdej firmy inaczej, ponieważ mogą być to pojedyncze sprzedaże, jak i duże kontrakty, które obejmują wieloletnią współpracę. Wiemy, że strategia marketingowa w sektorze B2B jest o wiele trudniejsza do przedstawienia potencjalnym klientom, niż w przypadku sprzedaży detalicznej. W tym artykule damy Ci wskazówki na poprawienie swojego marketingu w sektorze B2B, abyś mógł robić to dobrze!

Na czym polega marketing w sektorze B2B?

Tak naprawdę marketing w sektorze B2B nie ma wiele różnic od marketingu w sprzedaży detalicznej. Te same taktyki, takie jak i narzędzia są wykorzystywane przez firmy, które opierają swój biznes na modelu B2B. Dla większości firm strategia marketingowa opiera się na reklamie na Facebook Ads, Google Ads, pozycjonowaniu oraz na content marketingu. Charakterystyczną rzeczą dla sektora B2B jest jednak pozyskiwanie kontaktów i to na tym skupia się większość marketerów. I być może właśnie ten czynnik jest charakterystyczny dla tego modelu biznesowego. 

O co warto zadbać na samym początku w marketingu B2B?

Najprostszą rzeczą, którą możesz zrobić na samym początku, jest zadbanie o dobre i przejrzyste treści w swojej witrynie internetowej. Dobrze rozwijany content marketing w firmie da Ci na każdym etapie działalności wiele korzyści. Klient biznesowy różni się tym od klienta detalicznego, że mocno angażuje się w treści, jakie dostarcza mu jego partner. Wytłumaczenie współpracy od podszewki jest niewyobrażalną zaletą, a także zachętą do dalszych działań. Pamiętaj, że w relacjach business to business nie możesz polegać na emocjonalnych treściach, jak w przypadku klienta detalicznego. Fachowa wiedza oraz pakiet korzyści wynikających ze współpracy będą dobrze postrzegane i z pewnością przyniosą profity obu stronom. 

Jednak nawet najlepsze treści nie pomogą, jeśli nie trafią do potencjalnych zainteresowanych. W dalszych krokach swojego marketingu powinieneś zastanowić się nad pozycjonowaniem. Co daje Ci pozycjonowanie w marketingu B2B? Główną zaletą jest zwiększenie widoczności Twojej witryny w wyszukiwarkach internetowych. Kolejną zaletą, która łączy tak naprawdę dwie rzeczy, jest to pozyskiwanie ruchu na stronę, co za tym idzie, potencjalnych klientów. 

Kolejnym krokiem, który powinieneś rozważyć w swoich działaniach marketingowych, jest reklama w Google Ads oraz Facebook Ads. Zarówno jedno jak i drugie narzędzie pozwoli Ci na łatwą promocję za pomocą dedykowanych reklam. Facebook jest najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce, jednak jeśli szukasz klienta biznesowego to warto zainteresować się również Linkedinem, który skupia wokół siebie środowisko zawodowe. 

Pozyskiwanie leadów, czyli istota branży B2B

Pozyskiwanie leadów przybiera wiele form i jest co najmniej kilka narzędzi marketingowych, które pomagają w pracy marketera. Kiedyś do najpopularniejszych form pozyskiwania kontaktów należał telemarketing, jednak jest to jedna z najmniej lubianych form wśród klientów. Inne popularne metody to: mailing, content marketing czy organizowane eventów/webinarów dla klientów. 

Jednak w rozwijającej się w branży e-commerce jest o wiele więcej ciekawych rozwiązań, które mogą okazać się łatwiejsze w pozyskiwaniu kontaktów. Są to m.in. landing page, czy specjalne formularze w formie reklamy na Facebooku.

Mailing oraz content marketing

Automatyczne wysyłanie maili do potencjalnych klientów, to dobry sposób na pozyskanie kontaktów, jeśli będziesz pisał przyciągające i ciekawe wiadomości. W sposób, w jaki będziesz przykładać się do pisania mailingu, wpłynie na odbiór przekazywanych informacji. Content marketing będzie tutaj również odgrywał znaczącą rolę, ponieważ to dobrze napisane treści zatrzymają klienta na dłużej. Ważną rzeczą w sektorze B2B jest profesjonalizm oraz wiadomości, które faktycznie mogą się przydać Twoim klientom przy podjęciu współpracy. Już na samym początku zadbaj o to, żeby mailing i content marketing zawierał tylko rzetelne i przydatne informacje. 

Czytaj też: Jak Dorobić W Domu Na Biznesie E-Commerce?

Aktywność w social media

Reklama oraz duża aktywność w social media pozwala na efektywne pozyskiwanie wartościowych kontaktów. Mimo że portale społecznościowe mogą wydawać się nieodpowiednie na przedstawianie swojej oferty biznesowej, to nic bardziej mylnego, wszystko zależy od portalu, jaki wybierzesz i w jaki sposób będziesz publikować na nim treści. Przyjęło się, że to Facebook jest portalem o powszechnej rozpoznawalności, ale do treści biznesowych o wiele lepiej sprawdzi się Linkedin, czy Twitter. Jednak ważne jest to, aby dopasować media społecznościowe i treści pod swoich klientów. Warto wspomnieć, że na Facebooku masz możliwość stworzenia reklam na pozyskiwanie kontaktów, co może być bardzo przydatną funkcją. 

Darmowe webinaria/eventy dla klientów 

Organizowanie bezpłatnych spotkań dla klientów w formie webinarów, czy eventów uatrakcyjni Twoją ofertę. Dzielenie się fachową wiedzą oraz tworzenie ciekawych tematów do rozmów przyczyni się do popularności takich spotkań w Internecie. Fachowcy, zwłaszcza w branży B2B mają najlepszą możliwość zaprezentowania swojej wiedzy podczas tego typu spotkań i przekonać do siebie potencjalnych klientów. Im lepiej zorganizowany event lub webinar, tym bardziej zaimponujesz swoim odbiorcom i tym samym zdobędziesz ich uwagę i ciekawość. Pozyskiwanie kontaktów właśnie w taki sposób będzie miało z pewnością odzwierciedlenie w zyskach.  

Praktyczne wskazówki w marketingu B2B

Marketing B2B to marketing treści i pokazywanie firmy od najlepszej strony. Kluczową kwestią w procesie reklamy jest pokazanie procesu działania panującego wewnątrz korporacji, jak np. pokazanie pracowników firmy. Jeśli obmyślasz strategię marketingową dla swojej marki, to warto zastosować sprawdzone metody, które są wykorzystywane przez większość sprzedawców w zakresie branży B2B. Pamiętaj o zachowaniu ostrożności w tym, co chcesz pokazać i nie zdradzaj za wiele szczegółów w działaniu. 

Co możesz zrobić więcej, aby podkręcić marketing B2B?

  • Możesz udostępnić treści video – zazwyczaj odnoszą one największe zainteresowanie w sieci. 
  • Zainwestuj w reklamę w social media – teraz to one wiodą prym, dlatego dobrze być obecnym również tam. 
  • Pomyśl o pozycjonowaniu swojej strony internetowej – dużo klientów trafia na firmę poprzez wyszukiwarkę.
  • Zdefiniuj swoją grupę odbiorców i przemyśl swój lejek marketingowy. 
  • Zrób podstronę o firmie i opisz swoje procesy, pracowników, plany oraz sukcesy, które już osiągnęliście, jako firma.
4.3/5 - (13 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.