Poradnik sprzedawcyPrawo w e-commerce

Dotacja na sklep internetowy z Urzędu Pracy. Jak ją zdobyć?

Dotacja na sklep internetowy z Urzędu Pracy

Masz już dość szukania pracy na etat i pracowania dla innych? Marzysz o własnym biznesie, w którym to Ty jesteś swoim szefem, a działalność opiera się na Twoich zainteresowaniach lub kreatywnym pomyśle? Otworzenie sklepu internetowego, gdy masz oryginalny plan, wcale nie jest takie trudne i kosztowne, a z pomocą przychodzą możliwości wykorzystania różnych źródeł dotacji biznesowych. Dziś dowiesz się, jak możesz postarać się o fundusze ze swojego Urzędu Pracy.

Kto może starać się o dofinansowanie?

Uzyskanie dofinansowania jest czasochłonne, lecz nie jest specjalnie skomplikowanym procesem. Nie każdy jednak może starać się o wsparcie z Urzędu Pracy, ponieważ osoba aplikująca musi spełniać określone wymogi.

Warunki, które musisz spełniać, aby ubiegać się o fundusze z Powiatowego Urzędu Pracy (PUP):

Dofinansowanie z Urzędu Pracy na sklep internetowy (własną działalność) mogą pozyskać osoby bezrobotne, absolwenci klubu integracji społecznej lub centrum integracji społecznej, a także opiekunowie osób z niepełnosprawnościami. Główne wymogi, które UP stawia przed kandydatami do dofinansowania to:

  1. Musisz być zarejestrowany w swoim Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba posiadająca status bezrobotnego.
  2. Nie możesz być studentem uczącym się w trybie dziennym (studia zaoczne nie stanowią przeciwwskazań).
  3. Przez co najmniej 12 ostatnich miesięcy przed złożeniem wniosku nie prowadziłeś działalności gospodarczej.
  4. Szansy na dofinansowanie nie uzyskasz również w przypadku, jeśli w ciągu ostatnich 12 miesięcy bez uzasadnienia odmówiłeś przyjęcia propozycji zatrudnienia, kursu zawodowego czy stażu z PUP.
  5. Dofinansowania nie uzyska osoba, która w przeciągu ostatnich 2 lat dopuściła się przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu.
  6. Składając wniosek, pamiętaj, że zostanie on zaakspetowany tylko jeśli wcześniej nigdy nie korzystałeś z tego rodzaju wniosku i aktualnie nie złożyłeś takowego w innym urzędzie.

Przed podjęciem konkretnych kroków skonsultuj się z opiekunem ze swojego UP, aby poznać dokładniejsze informacje. Twój Urząd Pracy może posiadać nieco inne zasady naborów.

Jak wygląda wniosek o dofinansowanie? Jak go przygotować?

Od tego jak rzetelnie podejdziesz do wypełnienia wniosku, zależeć będzie jego akceptacja lub odrzucenie. Chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym? Tutaj masz szansę pierwszy raz wcielić się w sprzedawcę – spieniężać będziesz Twój pomysł na…biznes! 

Wniosek analizowany jest przez PUP i przyznawane są mu punkty. Liczy się merytoryka. Pominięcie jakichkolwiek wymaganych załączników do wniosku wpływać będzie na Twoją niekorzyść. Wnioski rozpatruje się w kolejności ich przyjęcia, dlatego śledź daty naborów i bądź jednym z pierwszych (urzędy mają określone budżety przeznaczone na dotacje).

Profesjonalnie się zaprezentuj

Rozpocznij od przedstawienia konceptu swojego e-biznesu. Opisz w nim zamierzenia dotyczące stworzenia sklepu internetowego, w którym oferowane będą określone produkty, a także zidentyfikuj grupę docelową klientów (wliczając w to ich wiek, płeć i poziom dochodów). Omów wybrane metody marketingu, które będziesz chciał wdrożyć, oraz ewentualne plany zatrudnienia obejmujące liczbę pracowników.

Następnie, określ źródła zaopatrzenia i głównych dostawców, z którymi będziesz współpracował podczas prowadzenia działalności. Przedstaw swoje wykształcenie oraz doświadczenie – podkreślając, w jaki sposób wykorzystasz zdobytą wiedzę w praktyce w ramach prowadzenia sklepu internetowego. Przygotuj listę wydatków, przeprowadź analizę SWOT i dokładnie oszacuj wyniki finansowe, unikając przesadnego optymizmu. Nie zapomnij o konieczności skonsultowania kwestii podatkowych z biurem rachunkowym.

Podkreśl charakterystykę rynku, przedstaw jego obecną wartość i dynamikę wzrostu, opierając się na wiarygodnych źródłach rynkowych i publikacjach branżowych. Zwróć uwagę na konkurencję w branży, wybierając kilka (3-5) firm, które stanowią konkurencję. Przeanalizuj ich mocne i słabe strony, a następnie wskaż, czym Twój sklep internetowy może się wyróżniać i jak osiągniesz przewagę na tle konkurencji.

Załączniki przyczyniające się do akceptacji wniosku o dofinansowanie

Spis załączników znajdziesz w regulaminie lub we wniosku. Do wniosku o dofinansowanie z PUP dołączysz m.in.: oświadczenia, świadectwa szkolne/dyplomy studiów, certyfikaty ukończonych szkoleń, dokument potwierdzający prawo do dysponowania lokalem.

Wkład własny oraz biznesplan w teorii nie są wymagane, jednak ich posiadanie i wykazanie mogą znacznie przyczynić się do pozytywnej oceny wniosku i zbliżyć Cię do posiadania wymarzonego sklepu internetowego. 

Jak wygląda wniosek o dofinansowanie z Urzędu Pracy? Jak go przygotować?

Formalności z Urzędem Pracy

Dofinansowanie z PUP jest bezzwrotne pod warunkiem, że otrzymane pieniądze wydasz w sposób opisany we wniosku, oraz nie zakończysz prowadzenia działalności w ciągu 12 miesięcy od uzyskania dofinansowania na sklep internetowy.

  1. Pierwszy krok obejmuje złożenie formalnego i merytorycznego wniosku, o którym artykuł właśnie czytasz. Jeśli ocena przejdzie pomyślnie, podpiszesz umowę o wsparciu finansowym i dostarczysz zabezpieczenie dotacyjne.
  1. Następnie, oczekujesz na przelanie środków ze strony Urzędu Pracy. Po ich otrzymaniu rejestrujesz swoją działalność i wydajesz przyznane dofinansowanie zgodnie z ustalonym terminem.
  1. W momencie wykorzystania środków dostarczasz dokumentację finansową do Urzędu Pracy i przeprowadzasz rozliczenie dotacji. Swój nowy sklep internetowy prowadzisz przez minimum 12 miesięcy, w trakcie których musisz unikać zawieszania działalności oraz podejmowania zatrudnienia w innych miejscach.
  1. Po upływie tego okresu udajesz się do urzędu skarbowego i ZUS, uzyskując potwierdzenia braku zawieszeń działalności oraz braku zaległości w opłatach. Z tą dokumentacją udajesz się do swojego Urzędu Pracy, aby zakończyć umowę dotacyjną.

Na jaką kwotę możesz liczyć? 

Wysokość dotacji, jaką możesz uzyskać na rozkręcenie swojego sklepu internetowego, jest uzależniona od przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw i wynosi maksymalnie 6-ciokrotność bieżącego wynagrodzenia. W drugim kwartale 2023 r. wyniosło ono 7364,30 zł, co daje aż 44186 zł, które możesz uzyskać na rozwój Twojego e-biznesu!

Na co możesz przeznaczyć pieniądze?

Za dofinansowanie, które otrzymasz na swój sklep internetowy, możesz: 

  • kupić maszyny, urządzenia i sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności,
  • zakupić oprogramowanie, np. menadżer sprzedaży Sellasist,
  • zareklamować się (Jak reklamować sklep internetowy?) do kwoty 2000 złotych,
  • kupić towar handlowy do  50% wartości dotacji,
  • wyremontować lokal do 30% wartości dotacji,
  • skorzystać z płatnej pomocy prawnej lub konsultacji, do kwoty 1000 zł.

Skorzystaj z naszej oferty i załóż swój sklep na Sellingo, a otrzymasz 30 dni testowych za darmo

Alternatywne formy dotacji na założenie sklepu internetowego

Alternatywne formy dotacji na założenie sklepu internetowego

Dofinansowanie z Urzędu Pracy nie jest jedyną możliwą drogą do pozyskania środków na rozpoczęcie Twojego e-biznesu. Są też inne możliwości, oto niektóre z nich:

Fundusze Europejskie

W ramach wsparcia finansowego z Funduszy Europejskich dostępne są różnorodne programy. Przyznanie dotacji jest uzależnione od aktualnie realizowanych programów. Te programy można podzielić na ogólnopolskie oraz regionalne, uwzględniając grupy wiekowe (osoby poniżej 30 roku życia i osoby starsze). Dotacje z Unii Europejskiej mogą sięgać nawet 600 tysięcy złotych!

Procedura przyznawania środków unijnych przypomina ten sam proces, który ma zastosowanie w przypadku dotacji z Urzędu Pracy. Aby aplikować o takie wsparcie, nie musisz rejestrować się w Urzędzie Pracy, jako osoba bezrobotna. Dofinansowanie otrzymane z funduszy unijnych jest przeznaczone na rozwinięcie własnego sklepu internetowego. Możesz stworzyć sklep online od zera lub wykorzystać dostępne oprogramowanie, np. Sellingo.

Crowdfunding

W internecie jest mnóstwo portali, umożliwiających zbiórkę pieniędzy na rozwój nowych biznesów. Jeśli zakładasz oryginalny sklep internetowy – masz szansę przekonać innych do inwestycji w Twój pomysł.

Przykłady platform crowdfundingowych

Podsumowanie

Zdobycie pieniędzy zawsze jest wymagające, ale warto! Jeśli masz cel i czujesz, że Twój pomysł na sklep internetowy się przyjmie – próbuj. Stwórz odpowiedni wniosek, zrób research i skontaktuj się z Urzędem Pracy lub szukaj dotacji w innym miejscu, np. z Funduszu Europejskiego.

Koniecznie sprawdź:
Jak założyć sklep internetowy? Instrukcja krok po kroku

2.6/5 - (5 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.