Komunikacja z klientem poprzez sklep internetowy – jak robić to dobrze?
Komunikacja z klientem poprzez sklep internetowy – jak robić to dobrze?
Między sprzedażą a zyskami sklepu internetowego leży komunikacja z klientem, która ma bezpośredni wpływ na oba te czynniki. Komunikacja z klientem, to obraz, jaki dostarczasz mu o swojej firmie. Wizerunek firmy, czyli wyobrażenie o niej w oczach jej odbiorców, to ważna rzecz do wypracowania, nawet jeśli dopiero zaczynasz ze sprzedażą online. W tym artykule dowiesz się jak zadbać o dobrą komunikację z klientem!
Kiedy zachodzi komunikacja z klientem?
Choć wiele rzeczy, które robisz na co dzień, może nie wydawać się istotnych w kwestii komunikacji z klientem, to mimo wszystko ona zachodzi nawet nieświadomie. Jak więc tworzyć spójny obraz i komunikat, jaki wysyłasz klientowi? Przede wszystkim miej na to pewien plan i wypracuj sobie wypowiedzi, slogany, zdania, które będą powtarzały się wszędzie, gdzie Twój klient może Cię znaleźć.
Gdzie zachodzi komunikacja z klientami w sklepie internetowym?
Na blogu – to właśnie tam umieszczasz wszystkie najważniejsze informacje dot. twoich produktów i usług. To tam pojawiają się komunikaty, które mogą zainteresować nowych jak i starych klientów.
W UI strony – czyli wszystkie elementy, które wpływają w sklepie internetowym na interakcję z klientem. Jest to jedna z form komunikacji między oprogramowaniem sklepu a klientem.
W koszyku – również podczas robienia zakupów w Twoim sklepie internetowym do klienta są wysyłane pewne informacje.
W wiadomościach e-mailowych po zrobieniu zakupów – każda wiadomość wysłana do klienta po zrobieniu zakupów jest ważna z punktu widzenia komunikacji z nim.
Na chacie – nie każdy sklep internetowy posiada chat, ale jeśli takim dysponujesz, to zadbaj o to, żeby odpowiedzi na nim zaspakajały klienta.
Przez formularze – zachęta do kontaktu, to również pełen komunikat odbierany pozytywnie przez klienta, dlatego warto zadbać, żeby kilka formularzy znalazło się w Twoim sklepie internetowym.
W przekierowaniu do mediów społecznościowych – to zachęta do dalszej obserwacji i kontaktu, gdzie komunikacja idzie dużo dalej!
Jak powinna wyglądać dobra komunikacja?
Każdy komunikat, jaki wychodzi od Twojej firmy, musi być spójny z poprzednimi informacjami, dzięki czemu stanie się on skuteczny. Jak wiadomo oprócz sklepu internetowego, posiadasz inne kanały sprzedaży lub inne platformy, które ułatwiają widoczność w internecie. Należą do nich m.in. konta na Allegro, eBay, Amazon oraz serwisy społecznościowe. Kupujący potrzebuje zróżnicowanych informacji, ale nie warto ich dawkować w osobnych kanałach, aby klient musiał ich zawsze szukać. Postaw na prosty i rzetelny przekaz, który nie będzie się różnił w zależności od kanału. Skuteczna komunikacja, to prosta komunikacja, dlatego zawsze idź nieskomplikowaną drogą!
Komunikacja poprzez media społecznościowe
Media społecznościowe, to już część naszego życia i bez nich ciężko się komunikować między sobą. Dla marek i firm jest to jeden z kanałów, który pozwala na sprawniejsze informowanie klienta jak i dzielenia się z nim ciekawostkami z życia firmy. W branży e-commerce Facebook i Instagram bywają niezastąpione! Szybkie wpisy na forum, łatwe przedstawienie produktów oraz możliwość interakcji z klientami mają wpływ na to jak będzie spostrzegana Twoja firma. Media społecznościowe dają nam także możliwość poznania naszych odbiorców, bo na forum publicznym dzielą się oni swoimi spostrzeżeniami, a także oczekiwaniami wobec nas. To również daje Ci sposób pokazania się od dobrej strony i budowaniu zaufania klientów. Facebook i Instagram są narzędziami niezbędnymi w pracy sklepu internetowego, ponieważ prezentacja produktów nigdzie indziej nie odbywa się w tak prosty sposób!
Zobacz też: Jak przygotować grafikę na social media w Canvie?
Skuteczna komunikacja w mediach społecznościowych polega na:
- Tworzeniu prostych treści, które będą zrozumiałe dla Twojej grupy odbiorców.
- Odpowiadaniu na zapytania klientów za pośrednictwem chatu Instagrama i Messengera Facebooka oraz w komentarzach.
- Wstawianiu grafik i zachęcających opisów, które mogą być jednocześnie zapytaniem typu: „Jak Wam się podoba kurtka z naszej najnowszej kolekcji?”.
- Staraniu się być jak najbardziej otwartym i szczerym w kontaktach z klientami.
- Dostosowywaniu się do panujących zasad panujących na mediach społecznościowych.
Oczywiście warto pamiętać o ogólnych zasadach ortografii oraz o prostych komunikatach, które zawsze sprzyjają do poprawy kontaktu ze wszystkimi odbiorcami, którzy będą uważać Twój sklep internetowy za profesjonalny i przyjazny klientom.