Co to jest linkowanie wewnętrzne i jak wpływa na SEO Twojego sklepu internetowego?
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne to proces łączenia podstron w obrębie strony lub sklepu internetowego. Wykorzystując hiperłącza, możesz kierować użytkowników do innego contentu w Twojej witrynie. Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to jedna z najbardziej istotnych strategii przy pozycjonowaniu witryny Twojego sklepu internetowego i jeden z podstawowych zabiegów optymalizacyjnych.
Linkowanie wewnętrzne a zewnętrzne
Przeciwieństwem do linkowania wewnętrznego są analogicznie – linkowania zewnętrzne, które polegają na zawarciu odnośników do innych witryn, niż witryna Twojego sklepu. Za linki wewnętrzne uznaje się również takie, które prowadzą do subdomeny mającej tego samego właściciela.
Wpływ linkowania wewnętrznego na SEO
Linkowanie wewnętrzne jest ważną składową w pozycjonowaniu Twojego sklepu internetowego w wyszukiwarkach internetowych. Dlaczego? Silniki wyszukiwarek, takich jak Google, korzystają z robotów (zwanych również pająkami lub botami), które przeszukują strony internetowe w celu indeksowania ich w wynikach wyszukiwań. Poprzez linkowanie wewnętrzne, możesz zapewnić sobie, że wszystkie ważne słowa kluczowe zawarte w treściach strony Twojego sklepu internetowego są wzmocnione, a kategoria ma nadaną odpowiednią „moc”. Strony są łatwiej dostępne dla robotów, co przyczynia się do lepszego indeksowania.
Jeśli utworzysz odpowiednie linkowania do ważnych stron Twojego sklepu internetowego, takich jak: karty produktów, kategorie, artykuły blogowe; to ułatwiasz algorytmom znalezienie i zrozumienie tych stron. To może przyczynić się do wyższej pozycji w wynikach wyszukiwań i pomóc Ci osiągnąć wysokie miejsce w czołówce marek z Twojej branży.
Co jeśli zaniedbam tę praktykę?
- Obniżone SEO Twojego sklepu internetowego,
- Słabsza indeksacja stron sklepu przez algorytmy Googla, tworzenie się tzw. stron osieroconych,
- Brak odpowiedniej struktury, co może negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkowników w sklepie.
Skutek – niesatysfakcjonujący poziom sprzedaży oferowanych produktów lub usług.
Słowa mają „moc”
Linkowanie wewnętrzne prowadzi do wzmocnienia słów kluczowych. Dzięki temu możesz skupić się na konkretnych słowach i tworzyć linki do istotnych stron Twojego sklepu. Nadajesz tym frazom „moc” – to znaczy – poprzez linkowanie wewnętrzne możesz określić i podkreślić ważność określonych słów kluczowych na stronie. Umieszczając linki wewnętrzne z tekstem zakotwiczenia, który zawiera słowa kluczowe, można wzmocnić ich znaczenie dla wyszukiwarek i pomóc w osiągnięciu lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania dla tych słów.
Jakie znaczenie ma linkowanie dla klientów Twojego sklepu internetowego?
Linkowanie wewnętrzne umożliwia użytkownikom łatwiejsze poruszanie się po stronie internetowej. Tworząc odpowiednie linki, skierujesz klientów do różnych sekcji sklepu, kategorii produktów, podstron z opisami produktów, promocji itp. Ułatwienie nawigacji po sklepie przekłada się na lepsze doświadczenie użytkownika (UX) i może zwiększyć szanse na konwersje.
Linkowanie wewnętrzne może zwiększyć czas spędzony przez konsumentów na Twojej stronie. Poprzez umieszczanie linków do innych interesujących stron wewnątrz sklepu internetowego, zachęcasz użytkowników do dalszego eksplorowania i przechodzenia z jednej strony na drugą. Dłuższy czas spędzony na stronie może pozytywnie wpłynąć na wskaźniki zaangażowania użytkowników oraz pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwań. Pozwoli to także odświeżyć starsze treści w sklepie i wypromować najnowsze oferty.
Pamiętaj, treści na Twojej stronie są nie tylko dla robotów Google, ale przede wszystkim dla Twoich klientów.
Nie zapominaj o grafikach!
Opisy alternatywne grafik wpływają w dużym stopniu na SEO Twojego sklepu. Dzięki temu potencjalni klienci odnajdą Twoją stronę nie tylko poprzez wpisanie odpowiedniej frazy w wyszukiwarkę, ale również poprzez poprawnie podlinkowane i opisane zdjęcia/grafiki w wyszukiwarce Google Grafika.
Jak tworzyć linkowania wewnętrzne skuteczne dla SEO? Poniżej znajdziesz wszystko, co możesz zrobić dla Twojego sklepu internetowego w tej kwestii
1. Główna zasada – planuj.
Przed rozpoczęciem tworzenia linków wewnętrznych, warto zaplanować strukturę witryny. Określ główne kategorie, podkategorie, strony produktów, strony informacyjne itp. Upewnij się, że struktura jest logiczna i intuicyjna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek.
Staraj się myśleć o strukturze linkowania wewnętrznego Twojego sklepu jak o piramidzie, w której najistotniejsze treści znajdują się na szczycie, a najmniej ważne u jej podstaw.
Budowanie piramid w linkowaniu wewnętrznym umacnia autorytet podstron! Usprawnia proces indeksacji, oszczędza tzw. crawl budget, zwiększa użyteczność podstrony i wpływa pozytywnie na wyniki wyszukiwania.
2. Wykorzystaj istniejące treści.
Przejrzyj swoją witrynę i zidentyfikuj istniejące treści, które można ze sobą powiązać za pomocą linków wewnętrznych. To mogą być powiązane produkty, artykuły blogowe, poradniki, strony kategorii itp. Wykorzystaj te treści do tworzenia linków, które będą pomocne i wartościowe dla klientów odwiedzających Twój sklep internetowy.
Np. jeśli posiadasz sklep internetowy z kosmetykami, możesz połączyć:
Krem do twarzy – inne produkty do pielęgnacji twarzy – artykuł blogowy o pielęgnacji twarzy – promocje kosmetyków do twarzy itd.
3. Aby linkować treści, musisz tworzyć treści.
Dlatego zadbaj o stałą rozbudowę zawartości strony swojego sklepu. Zaplanuj strategię content marketingową, która stanie się podstawą obszernej sieć połączonych linków wewnętrznych i budowy struktury witryny. Pamiętaj jednak, że liczy się jakoś, a nie ilość zarówno treści, jak i znajdujących się w niej linków wewnętrznych.
Wypełniaj stronę swojego sklepu treścią:
- Rozbudowuj strukturę podstron ofertowych – dla każdej usługi i kategorii oraz podkategorii produktowej stwórz odrębną podstronę z rozbudowaną treścią,
- Pisz bloga z wartościowymi artykułami, powiązanymi tematycznie,
- Twórz opisy kategorii produktowych.
Twoje treści powinny być unikalne. Wystrzegaj się więc kopiowania treści z innych sklepów oraz od producentów (np. opisów produktów).
4. Używaj odpowiednich anchor text’ów.
Nazywany również w języku polskim kotwicą, to tekst, który jest „klikalny” i prowadzi do innej strony. Ważne jest, aby używać odpowiedniego tekstu linka, który dokładnie opisuje zawartość strony, do której prowadzi link. Unikaj ogólnych fraz typu „kliknij tutaj” i zamiast tego używaj bardziej precyzyjnych i opisowych anchor’ów, które informują użytkownika, dokąd prowadzi link. Anchory te są dobre z perspektywy UX, natomiast bardzo niepożądane z punktu widzenia SEO – bo czy chcesz, aby strona Twojego sklepu rangowała się na frazę „tutaj”?
Kotwice widoczne są dla robotów Google w kodzie HTML strony sklepu. Na podstawie ich oraz na podstawie treści znajdującej się w obrębie anchoru roboty Google ustalają treść strony, do której link prowadzi. Jeśli dodasz link wewnętrzny na frazie „blog Sellingo”, robot Google zrozumie, że zawartość linkowanego adresu URL dotyczy zagadnienia artykułu blogowego na Sellingo.pl.
Anchory powinny być różnorodne i mogą obejmować np.:
- nazwę Twojego sklepu internetowego,
- frazę kluczową,
- frazę kluczową z dodatkowym tekstem,
- zwroty do klienta np. zobacz tutaj, sprawdź, dowiedz się więcej itp.
5. Linkuj odpowiednie strony.
Kiedy tworzysz linki wewnętrzne, upewnij się, że prowadzą one do istotnych i powiązanych treści. Linki powinny być naturalne i logiczne w kontekście strony sklepu, na której się znajdują. Wskazane jest unikanie nadmiernego linkowania, które może wprowadzić zamieszanie lub dezorientację konsumentów.
Dodawanie jakiegokolwiek linku wewnętrznego w treści może nie przynieść zamierzonych rezultatów w pozycjonowaniu! Zadbaj, aby zawartość linku wewnętrznego była tematycznie i kontekstowo powiązana z treścią strony linkującej.
6. Dodawaj linki wewnętrzne do najnowszych lub najpopularniejszych treści.
Umieść w różnych miejscach witryny Twojego sklepu internetowego sekcje z najpopularniejszymi ofertami, wpisami blogowymi czy promocjami. Możesz to zrobić m.in.: w dolnej sekcji strony głównej, na stronach ofertowych, w górnej sekcji głównej strony bloga.
7. Ile linków na stronie? To zależy.
Całokształt linków należy dopasować do struktury swojej strony i jej tematyki. Zachowaj zdrowy rozsądek! Czasem wystarczy kilka linków wewnętrznych, ale w rozbudowanych artykułach blogowych 10 czy 20 linków w treści również może być wskazane. Pamiętaj, że robisz to dla potencjalnego klienta, twoim nadrzędnym celem jest dodawanie takich linków, które faktycznie niosą wartość dla konsumenta twoich produktów/usług.
8. Sprawdzaj regularnie działanie linków.
Po utworzeniu linków wewnętrznych warto sprawdzać ich działanie, aby upewnić się, że prowadzą one do właściwych stron i działają poprawnie. Upewnij się, że linki są aktywne i przekierowują użytkowników do odpowiednich, docelowych stron.
Do audytu linków wewnętrznych w pozycjonowaniu możesz wykorzystać – darmowe narzędzie Google Search Console, mające raport „Linki”, dotyczący linków wewnętrznych, oraz płatne narzędzia SEO – Ahrefs i Majestic.
9. Używaj narzędzi analitycznych.
Monitoruj wydajność linków wewnętrznych za pomocą narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics. Sprawdzaj, jakie strony Twojego sklepu otrzymują więcej ruchu za pośrednictwem linków wewnętrznych i analizuj, jakie są zachowania konsumentów po kliknięciu w te linki. Dzięki temu możesz dostosować swoje linkowanie wewnętrzne, aby lepiej odpowiadało potrzebom konsumentów Twojego sklepu internetowego.
Podsumowanie
Linkowanie wewnętrzne w sklepie internetowym ma wiele korzyści, w tym ułatwienie nawigacji, wzmocnienie struktury witryny, lepsze indeksowanie przez wyszukiwarki. Tworzenie linków wewnętrznych wymaga nie tylko dbałości o strukturę witryny, ale także zrozumienia potrzeb i zachowań użytkowników. Stawiaj na wartość!
Linkowanie wewnętrzne pozwoli wypromować nowe oferty i odświeżyć stare, a dodatkowo podnieść wartość domeny zarówno w oczach robotów Google’a, jak i potencjalnych klientów Twojego sklepu.