Sytuacja po pandemii w e-commerce
Sytuacja po pandemii w e-commerce
Jak zmienił się rynek e-commerce w Polsce przez dwa lata pandemii? Czy zaistniałe zmiany wpłyną na klientów sklepów internetowych? Czego przedsiębiorcy mogą się spodziewać? Spróbujmy zastanowić się nad tym w poniższym artykule.
Przyspieszony rozwój e-commerce
Słyszałam głosy o tym, że pandemia pozostanie w pamięci ludzi na długo. Mimo że formalnie w Polsce zniesiony został obowiązek noszenia maseczek, wspomnienie o trudnym czasie w ludziach pozostało, chodzi mi tu zarówno o aspekty psychologiczne, jak i również o elementy czysto biznesowe. Pandemia przyniosła ogromne zmiany w działalności przedsiębiorstw w naszym kraju.
Ostatnie dwa lata spowodowały olbrzymi wzrost udziału polskich przedsiębiorstw w rynku e-commerce. Stało się tak, dlatego, że dużo ludzi straciło pracę oraz niektóre biznesy były zmuszone – przez krytyczną sytuację finansową oraz obostrzenia, narzucane przez rząd – zakończyć swoją działalność. Ludzie zaczęli inaczej gospodarować swoim czasem wolnym, który chcieli też wykorzystać na samorozwój i poszukiwanie pracy. Niektóre osoby rozwinęły skrzydła i zaczęły zajmować się czymś, co od zawsze chciały robić, co było wręcz ich nieosiągalnym zawodowym marzeniem, na którego spełnienie nie mieli czasu lub odwagi. Właśnie w czasie pandemii nastąpił moment zwrotny, podczas którego ich pasja, zaangażowanie, umiejętności i sprzyjająca rynkowa koniunktura spowodowały, że założone przez nich małe firemki stały się dobrze prosperującymi biznesami, które działają prężnie do dzisiaj.
Ze względu na lockdown klienci zrezygnowali z zakupów stacjonarnych na rzecz zakupów online, co spowodowało przyspieszenie rozwoju e-commerce w Polsce. Co więcej, użytkownicy chętniej wybierali aplikacje mobilne, przez które w szybki sposób mogli dokonywać zakupów, a których intuicyjny layout umożliwił na liczne konwersje. Z tego względu sprzedawcy internetowi licznie decydowali się projekty mobile first – uwaględniając panujące w czasie pandemii trendy.
Można – polemizując z faktem wybicia się powstałych, w trakcie pandemii, biznesów e-commerce przed konkurencję – podnosić argument, że na ludzkiej tragedii „ktoś się dorobił”. Moim zdaniem jest to zbyt duży skrót myślowy, który spłyca bardzo trudną sytuację, na którą nikt nie był przygotowany i nie powinno mieć to miejsca. Bez rozwoju e-commerce sytuacja gospodarcza w naszym kraju byłaby dziś w stanie krytycznym, a jak wiemy – nadal nie jest kolorowo, bo jak się okazuje – kryzys napędza kryzys.
Dzięki elastycznemu narzędziu, jakim jest Sellingo, umożliwiliśmy naszym klientom nie tylko stworzenie sklepu internetowego, ale też zarządzanie nim, szereg integracji, ale też responsywną stronę mobilną z edytowalną treścią i layoutem. Jesteśmy dumni, że stworzone przez nas oprogramowanie mogło pomóc naszym klientom w odnalezieniu się w trudnej sytuacji i pozwoliło odkryć ukryte możliwości, torując ścieżkę rozwoju.
Czytaj też: Trendy na rynku e-commerce w 2022 roku
Sellingo.pl a okres pandemii
Dziś możemy zaobserwować jak dużo sklepów internetowych powstało właśnie na naszym oprogramowaniu i jak dziś prężnie rozwijają się i działają w chwili obecnej. Poniżej przedstawiamy wykres, który przestawia jak duży wzrost nastąpił w zakładaniu sklepów online na naszym oprogramowaniu zaraz na początku i w trakcie trwania pandemii. Wykres przedstawia okres od 2014 r.
Sklepy rozpoczynające działalność w internecie, sprzedające środki dezynfekujące lub maseczki okazały się doskonałym pomysłem na sezonowy biznes, który – jak wiemy – obecnie nie przynosi zysków takich jak w pierwszym półroczu i w trakcie trwania pandemii. Biorąc pod uwagę strategię biznesową bardzo dużo funkcjonujących przed pandemią sklepów działających w różnych branżach niezwiązanych ze sprzedażą środków dezynfekujących, zdecydowało się na umieszczenie w swoim asortymencie właśnie maseczek wielorazowych lub jednorazowych, rękawiczek w różnych rozmiarach, żeli lub płynów dezynfekujących, środków chemicznych dezynfekujących powierzchnię i wielu innych towarów ułatwiających ludziom funkcjonowanie w trakcie trwania pandemii.
Kluczowe zmiany spowodowane przez pandemię:
- Transformacja cyfrowa firm.
- Zmiana w ustawieniu kategorii pod względem zainteresowania użytkowników, ze względu na zwiększony popyt na niektóre niszowe do tej pory kategorie w marketplace’ach.
- Zwiększenie wagi omnichanell w budowaniu modelu biznesowego dla firm oraz zwiększenie kanałów dystrybucji dla konsumenta.
- Darmowa dostawa – kluczowym elementem, jaki firmy mogą dać swoim konsumentom.
- Obserwacja doświadczeń zakupowych konsumentów oraz działanie, by zadowolić klienta.
- Zwiększenie konkurencji na rynku e-commerce.
- Inwestycje w rozwój sklepu internetowego oraz profili na portalach branżowych i marketplace’ach.
- Zwiększenie odpowiedzialności społecznej w przedsiębiorstwach działających w internecie.
Rozwój paczkomatów
Dzięki udostępnionym w Sellingo integracjom z kurierami nasi klienci skorzystali z opcji dostarczania towarów pod drzwi lub do paczkomatów, bijących rekordy popularności w ostatnich latach. Co ciekawe trend wysyłania towarów do paczkomatów utrzymuje się do teraz i nic nie wskazuje na pogorszenie popularności tego typu usług. Co więcej, paczkomatów wciąż przybywa i stają się one dostawą oferowaną przez sklepy internetowe oraz marketplace, jako (czasem jedyny) sposób dostarczenia towaru. Pojawia się również coraz więcej firm konkurencyjnych, oferujących wysyłkę i odbiory paczek w paczkomacie, co sprawia, że ścieżka tego typu dostaw jest ciągle modernizowana. Klienci z pewnością zamawiają do tego paczkomatu, który mają bliżej miejsca zamieszkania bądź pracy, by w sposób wygodny móc odebrać przesyłkę. To powoduje zagęszczenie paczkomatów – których jest coraz więcej.
Q-commerce, a pandemia
W Polsce najpopularniejszym modelem dostaw w branży e-grocery jest wciąż model Next Day Delivery – dostawa w kolejnym dniu od złożenia zamówienia. Niezwykle popularnymi sklepami w czasie pandemii stały się sklepy spożywcze, dostarczające zakupy pod drzwi mieszkania, w zaledwie kilkadziesiąt minut od mobilnego złożenia zamówienia przez aplikację. Są to sklepy działające na zasadzie quick commerce – tzn. szybkiego handlu. Sklepów internetowych działających w ten sposób ciągle przybywa, ze względu na rozwój e-commerce.
Dzięki pandemii mogliśmy obserwować bardzo duży wzrost zainteresowania podobnym systemem dostaw – tzn. szybko i pod drzwi. Dla firm kurierskich stało się to nieprawdopodobnym zyskiem, ale też próbą zmierzenia się z problemem braku personelu na stanowiskach takich jak, chociażby kurierzy czy dyspozytorzy. Na szczęście dla branży – rozwój następuje niezwykle szybko, co ma przełożenie w coraz częstszych zamówieniach składanych przez klientów. Niemniej jednak eksperci prognozują, że q-commerce będzie jednym z najszybciej rozwijających się branż e-commerce i że znacznie wzrośnie jego udział w rynku, dzięki migracji zagranicznych platform sprzedażowych tego typu na polski rynek.
Naszym klientem, który rozwinął dostawę pod drzwi w trakcie trwania pandemii jest E.Leclerc – więcej przeczytasz w naszym artykule: Załóż internetowy sklep spożywczy z Sellasist
Koronawirusowy Marketplace
Na początku pandemii koronawirusa w 2020 roku, 20-30% został nagle zwiększony ruch na platformach sprzedażowych. Nie zapominajmy o niezwykle dużym zainteresowaniu klientów oraz sprzedawców wielobranżowych platformami sprzedażowymi takimi jak Allegro.pl. Doświadczenia zakupowe konsumentów i umiejętne przedstawienie ofert jest kluczowe dla marketplace’ów obecnie. Dzięki okresowi pandemii na marketplace’ach pojawiło się więcej ofert oraz kupujących, którzy zdecydowali się na szybki start w e-commerce z powodu zamknięcia sklepów stacjonarnych. Platformy takie jak Allegro zorganizowały zbiórkę na rzecz koronawirusa, dzięki której zgromadzone 375 mln zł zostało przekazane na walkę z pandemią.
Na marketplace’ach mogliśmy zaobserwować przemieszczenie kategorii – te kategorie, które niegdyś były na szarym końcu wyszukiwane przez użytkowników – jak produkty spożywcze, czy środki czystości zajęły czołowe miejsca w wyszukiwarkach (wzrost o ok. 3000%). Wzrost zainteresowania mąką oraz drożdżami stał się polem do przewertowania katalogu produktów na marketplace’ach i stworzył nowe realia, z którymi zmierzyć musieli się sprzedawcy i operatorzy platform internetowych.
Allegro od 2022 roku wprowadziło wyższe prowizje oraz usystematyzowało zasady umieszczania ofert, co poskutkowało odejściem wielu przedsiębiorców. Za to na rynku pojawiła się szeroka konkurencja dla dotychczasowego lidera wśród platform sprzedażowych. W ramach Sellingo oferujemy integrację z Allegro bez dodatkowych opłat! Jest to świetna opcja dla tych spośród naszych klientów, którzy chcą poszerzyć swoją działalność i obsługiwać zamówienia ze sklepu jak i z Allegro w jednym miejscu. By zintegrować konto Allegro, wystarczy kilka kliknięć – przeczytasz więcej na stronach naszej Pomocy: Jak zintegrować konto Allegro? Zapraszamy również do kontaktu – Biuro Obsługi Klienta działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00.
To czas na podsumowanie czasu pandemii COVID-19?
Ale czy to czas na podsumowania? Niekoniecznie. Społeczeństwo szybko dostosowało się do postpandemicznego świata, ale niestety – w tym zakresie prognozy nie są zbyt dobre. W dobie XXI wieku musimy liczyć się z nadchodzącymi kryzysami gospodarczymi – które już powoduje trwająca wojna na Ukrainie – jak również kolejnymi pandemiami czy anomaliami pogodowymi. To znak naszych czasów. Jednym z kluczowych aspektów, który łączy elementy tej układanki jest komercjalizacja oraz powszechny dostęp do internetu – w Polsce wynosi on 94 % (Gospodarstwa domowe z osobami w wieku 16-74 lata, według GUS), a co za tym idzie bardzo szybki rozwój e-commerce. Świadczy o tym fakt, że gdy zabrakłoby dostępu do internetu na całym świecie zapanowałby chaos dezinformacyjny, nie mówiąc już o problemach natury codziennego życia. Trudno dywagować o zmianach, jakie przyniesie przyszłość, wiadomo jednak, że zmiany e-commerce mające miejsce w ostatnich dwóch latach miały bardzo szybkie tempo i nic nie wskazuje na to, że to tempo zwolni.