Meta description – odpowiedni opis strony
Meta description – jak zadbać o odpowiedni opis strony
Tajemnicze „meta description” jest niczym innym jak opisem strony. Można go z powodzeniem porównać do zwiastuna filmu, czy też zapowiedzi książki. Często dzięki odpowiedniemu jego przygotowaniu (opartemu o odpowiednie frazy kluczowe) – można pozyskać nowego użytkownika, jak i przekonać do siebie algorytm Google, co pozwoli na poprawę efektów pozycjonowania.
No dobrze, ale konkretnie czym jest meta description?
Jest to atrybut HTML skrywający się w kodzie wielu stron internetowych. Jego zadaniem jest dostarczenie krótkiego opisu reprezentowanej strony algorytmom wyszukiwania, ale także potencjalnemu użytkownikowi. Pojawia się on zaraz pod linkiem – na liście wyszukiwania wyszukiwarki. Jeżeli nie zadbasz o niego i nie przygotujesz odpowiedniego opisu meta – Google dobierze jakiś kawałek treści ze strony, który w jego ocenie najlepiej przedstawia jej zawartość. Nie warto jednak zdawać się na przypadek, lepiej samemu mieć wpływ na to pole i zadbać o jego odpowiednie wypełnienie. Odpowiednio przygotowany meta description może przełożyć się na znaczne zwiększenie ruchu na stronie.
Meta description w praktyce
Meta description obejmuje dwie linijki tekstu mieszczące od 120 do 160 znaków ze spacjami. Nie jest to zatem miejsce na przesadnie rozwlekłe opisy, a na przedstawienie esencji portalu w kilku słowach. Wyświetla się ono w polu o wielkości od 680 px w przypadku urządzeń mobilnych do 920px na normalnej wielkości laptopie lub PC. Istnieje możliwość wykorzystania w tym miejscu niewielkich grafik, tzw. „emoji”, chociaż jest to w dużej mierze kwestia decyzji algorytmów Google – czasem są one bowiem wyświetlane prawidłowo, a czasem ignorowane.
UWAGA: Pod opisem meta może pojawić się także szereg dodatkowych elementów rozbudowujących wyniki wyszukiwania. Chodzi o generowane danych strukturalnych strony, takich jak ocena w formie gwiazdek lub najczęstsze pytania i odpowiedzi.
Meta description – jakie podstrony powinny takie pole posiadać
Sytuacją idealną byłoby umieszczenie meta description na każdej stronie i podstronie portalu, co jednak w przypadku najbardziej rozbudowanych portali byłoby niezwykle czasochłonne. Właśnie z tego powodu prace nad stroną należy odpowiednio modyfikować i zarządzać priorytetami podczas pozycjonowania. Można także sięgnąć po automatyzację w tworzeniu opisu meta z danych typowych dla danej podstrony.
Najważniejszymi stronami, na które należy zwrócić uwagi są:
- Strona główna – Jest to Twoja wizytówka, wykorzystaj ją dla jak najlepszego przedstawiania swojego sklepu bądź swojej działalności.
- Strony ofertowe – Zdecydowanie są to strony odpowiadające w głównej mierze za konwersję, a tym samym zyski Twojego portalu. Nie możesz zapomnieć o unikalności opisu meta, bo własne on może przekierować ruch z konkurencyjnych stron na Twoją.
- Najważniejsze strony z punktu widzenia TOP 10 wyszukiwarki – Chodzi o wszystkie strony bądź podstrony o największym potencjale do generowania ruchu na Twoim portalu, który może zakończyć się konwersją. Liczba odwiedzin dzięki odpowiedniemu opisowi to nie tylko dowód dla algorytmów Google na wartościowość portalu i wzrost czynnika rankingowego, ale także potencjalne podniesienie zysków wynikających ze sprzedaży.
- Strony o niewielkiej ilości tekstu – Chodzi tu w głównej mierze o zakładki typu „kontakt”, których ważność jest wysoka, ale niewielka ilość treści byłaby problematyczna względem automatycznego tworzenia ich meta opisu.
Meta description i jego wpływ na pozycjonowanie/SEO
Pozycjonowanie, jak i sposoby na poprawę pozycji na liście wyszukiwania wyszukiwarek, w tym głównie Google, dynamicznie się zmienia. Jeszcze kilkanaście lat temu meta opis pełnił bardzo ważną rolę i warunkował pozycję w wyszukiwaniach. Wpływ na to miały słowa kluczowe, ich zawartość była istotna dla czynników rankingowych, tak jak w przypadku „title”. Często optymalizacja polegała wyłącznie na wprowadzeniu meta opisu, słów kluczowych i atrybutów, co miało olbrzymi wpływ na poprawę wyników wyszukiwania, a tym samym na pozycjonowanie. Jednak od 2009 roku parametry te przestały być traktowane przez Google jako czynnik rankingowy, co oznaczało spadek ich ważności dla SEO. Owszem, warto o nich pamiętać, ale ich przełożenie na organiczne wartości wyszukiwania są znacząco mniejsze niż kiedyś.
Optymalizacja meta description – może jednak warto
Odpowiednio przygotowany opis meta może być bardzo atrakcyjny z punktu widzenia czytającego, co przekłada się na zwiększenie szans uzyskania kliknięcia zakończonego konwersją, a więc, np. dokonaniem zakupów. Same odwiedziny są właściwie korzyścią same w sobie (o ile nie kończą się na pierwszej stronie i nie wystąpi zjawisko wycofania „cofnięcia” do wyników wyszukiwania Google. Należy w tym miejscu podkreślić rolę wskaźnika CTR (Click Through Rate) odzwierciedlającego „klikalność” danej strony. Jest on bardzo ważnym wskaźnikiem rankingowym mającym znaczny wpływ na ostateczną pozycję na liście wyszukiwań.
Meta description – jak zadbać o jego atrakcyjność
Wartość dobrego opisu meta jest Ci już znana, skupmy się zatem na jego cechach i warunkach, jakie musi spełniać, by przynieś realne korzyści. Elementem determinującym problem jest jego niewielka powierzchnia i ilość znaków, jakie jest w stanie pomieścić ((od 120 do 160 znaków ze spacjami). Musi być zatem:
- Zwięzły i konkretny w przekazie – wynika to z określonego miejsca na tekst. Jeżeli chcesz zoptymalizować to pole konkretnie pod urządzenia mobilne (tablety, telefony itd.), postaw na granicę „do 120 znaków” na meta description. Jeżeli ilość znaków będzie większa, to będzie ona na nich niewidoczna.
- Zawierać możliwie wysokie zagęszczenie słów kluczowych – warto, by możliwie wiele fraz/słów kluczowych znajdowało się na początku opisu meta, aby ograniczyć ryzyko ich „ucięcia”, jeżeli znalazłyby się powyżej umownej granicy 120 znaków. Niestety wartości te są zmienne i nie ma gwarancji, że Google niebawem znowu ich nie zmieni. Warto podkreślić, że obecność fraz kluczowych w meta description znacznie zwiększa szansę, że algorytmy wyświetlą Twój opis, a nie wygenerują go automatycznie.
- być ciekawym rozwinięciem tytułu strony/podstrony – Meta description powinno być zawsze rozwinięciem tytułu, elementem dopełniającym całość i podkreślającym spójność oferty. Opis ten daje szansę na delikatne rozwinięcie treści oraz przekazanie podstawowych informacji potencjalnemu klientowi/użytkownikowi.
- wyróżniać się dopasowaniem do wyszukiwanych przez użytkownika fraz – Intencja użytkownika wyszukiwarki jest często niewiadomą, może on bowiem poszukiwać jedynie informacji o danym produkcie, może planować jego zakup, lub chce jedynie sprawdzić jego cenę względem konkurencyjnych ofert.
- wykorzystanie języka akcji tzw. „Call To Action [CTA]” – Jest to sposób na zwrócenie uwagi potencjalnego klienta, wykorzystując określenia typu: poznaj ofertę, odkryj nasze produkty, skorzystaj z naszych usług, czy nawet – wejdź na stronę. Warto zastosować nawet ich pogrubienia, aby je wzmocnić.
- „słowa mocy” – Podobnie jak powyższe CTA pomagają one we wzmocnieniu przekazu, jak i w przykuciu uwagi użytkownika. Chodzi o zastosowanie zachęcających przymiotników, takich jak: kompleksowy artykuł, najtańsze produkty, model dostępny od ręki, czy nawet darmowy poradnik. Zastosowane określenia mogą wzbudzać emocje oraz oddziaływać na zmysły – masz tu szerokie pole do popisu.
UWAGA: Oczywiście warto stosować język korzyści, w tym tzw. słów mocy. Ponadto dzięki możliwości zastosowania „emoji” możliwe jest uatrakcyjnienie wizualne nawet krótkiego tekstu.
Meta description – najczęściej pojawiające się błędy
Istnieje wiele powtarzających się błędów, z czego największym wydaje się recykling treści i wielokrotne używanie tych samych tekstów w przypadku opisów meta. Ponadto tego typu zduplikowane treści zmniejszają szansę na ich wykorzystanie przez algorytm Googla – mogą po prostu nie pojawiać się pod linkiem na liście wyszukiwania. Jest to oczywista strata dla portalu, gdy w ich miejsce pojawiać się będzie generowany automatycznie przez algorytm opis. Może być on o wiele mniej atrakcyjny, niż ten przygotowany przez Ciebie.
Zobacz też: Jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową? Podsumowanie webinaru
Kolejną kwestią jest brak spójności opisu z treścią strony. Czasem wynika to właśnie ze zduplikowanego pola meta description. Rzadziej jest to próba manipulacji użytkownikiem oraz próbą jego przekierowania na stronę. Może wpływać na zwiększenie współczynnika odbicia (tzw. ” Bounce Rate”), który jest czynnikiem rankingowym (podobnie jak CTR) mającym wpływ na osiągane wyniki wyszukiwań.
Można spotkać się z tendencją przygotowania opisów meta typowo pod robota Google. Jest to niestety często chęć ułatwienia sobie prac związanych z pozycjonowaniem. Jednak, podobnie jak inne treści na stronie, opis meta powinien być skierowany do użytkowania. Upychanie zbyt dużej ilości fraz kluczowych jest nie tylko sztuczne, ale może odbić się negatywnie na współczynniku rankingowym CTR.
Meta description – podsumowanie
Odpowiednie przygotowanie opisu meta może przynieść wymierne korzyści w postaci wzrostu zainteresowania potencjalnych użytkowników Twoimi usługami, sklepem lub po prostu portalem. Zwiększenie „klikalności” strony jest często na wagę złota i warto poświęcić swój czas, by dopieścić swoją stronę internetową pod każdym względem.