Pozycjonowanie

Jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową? Podsumowanie webinaru

Pozycjonowanie to temat niezwykle popularny, ponieważ dotyczy każdej strony internetowej – niezależnie czy jest ona wizytówką firmy, sklepem internetowym czy blogiem. Bez zachowania podstaw SEO strona nie będzie widoczna w pierwszych wynikach wyszukiwania. Każdy właściciel witryny powinien więc dowiedzieć się, co może zrobić, by samodzielnie pozycjonować swoją stronę.

Jak samodzielnie pozycjonować stronę?

Uczestnicy webinaru pt. „Samodzielne pozycjonowanie” mieli okazję poznać podstawowe zagadnienia z zakresu SEO. W tym artykule podsumujemy informacje i wskazówki, które zaprezentował nasz specjalista ds. SEO/Google Ads – Marcin Krawczak.

Co to jest SEO? Co to jest SEM? Czym się od siebie różnią?

SEO 

Pozycjonowanie, Search Engine Optimization, SEO – czyli optymalizacja witryny pod wyszukiwarki internetowe. Nasza strona musi wyświetlać się jak najwyżej w Google, aby użytkownicy mogli znaleźć ją po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarce. SEO ma przygotować stronę tak, by znalazła się na szczycie listy wyszukiwania. Wyszukiwarka, na której skupiają się właściciele stron internetowych oraz pozycjonerzy, to przede wszystkim Google.

SEM 

SEM to inaczej całość działań marketingowych: w tym SEO i Google Ads. Wszystkie te procesy mają na celu ogólną promocję strony – w tym wyświetlanie jej na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki SEO możemy zrobić to organicznie, reklamy zaś wymagają od nas opłaty za kliknięcie. Pozycjonowanie to niestety proces długotrwały – dla nowych stron może trwać nawet 6 miesięcy. Płatne reklamy natomiast umożliwiają niemal natychmiastowe pojawienie się w wynikach wyszukiwania.

Słowa kluczowe i ruch organiczny

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe to nic innego jak hasła, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce, szukając informacji/sklepu/produktu z danej branży. Po ich wpisaniu wyszukiwarka wyświetla internautom strony, które algorytm uznał za najbardziej zgodne z szukaną frazą. Słowa kluczowe możemy podzielić na:

  1. Brandowe – słowa kluczowe związane z budowaniem marki, np. producent mebli XYZ, firma XYZ.
  2. Ogólne – krótkie frazy opisujące nasze produkty/usługi, np. meble, zabawki.
  3. Long-tail – słowa z długim ogonem. Takie frazy są mniej popularne i stanowią szansę na przebicie się przez konkurencje, zwłaszcza jeśli pracujemy w branży bardzo obleganej. Przykłady long-tail to: meble dla dzieci, meble z litego drewna, zabawki dla dziewczynek.

Słowa kluczowe możemy znaleźć m.in. za pomocą Planera słów kluczowych w Google Ads. 

Ruch organiczny

Ruch organiczny to ruch pochodzący od użytkowników, który trafili na stronę internetową za pomocą wyników wyszukiwania. 

Jako użytkownicy internetu, sami tworzymy ruch organiczny niemal każdego dnia. Jak to działa? Załóżmy, że spodobał nam się styl skandynawski i postanawiamy urządzić dom według jego zasad. W tym celu chcemy znaleźć dywan góralski w internecie. Wpisujemy więc w wyszukiwarkę „dywan góralski” i odwiedzamy strony, które wyświetliły się na szczycie listy wyszukiwania. Jeśli wyniki nie są zbyt zadowalające (załóżmy, że chcemy kupić dywan od prawdziwych górali), szukamy dalej, precyzując nasze hasło, np. „dywan góralski sklep”,  „dywan z owczej skóry”, „producent dywanów góralskich” itp.

Każda strona, którą odwiedziliśmy, dzięki nam pozyskała nowych użytkowników. Stosujemy pozycjonowanie właśnie po to, by zwiększyć okazję do wygenerowania ruchu organicznego. Jeśli nasz sklep znalazł się bardzo wysoko na liście wyszukiwania, możemy być niemal pewni, że potencjalny klient odwiedzi naszą witrynę. Natomiast to od nas zależy, czy na niej pozostanie.

Kontrolować ruch organiczny możemy m.in. za pomocą Google Analytics. Dzięki temu narzędziu sprawdzimy liczbę odwiedzin oraz średni czas trwania sesji użytkownika.

Podstawowa optymalizacja strony

Znaczniki Meta – tytuł i opis strony

Meta Title

Tytuły w Google to jedne z najważniejszych elementów pozycjonowania. Za ich pomocą opisujemy, co znajduje się na stronie internetowej – opis ten służy zarówno użytkownikowi, jak i robotowi Googla. Tytuły należy nasycić słowami kluczowymi najważniejszymi dla danej strony. Już ta czynność może znacząco poprawić pozycje witryny.

Meta Description

Meta description nie ma wpływu na pozycjonowanie. Przez to właściciele stron internetowych często nie zwracają uwagi na opisy poszczególnych podstron. Wtedy Google sam wychwytuje tekst ze strony i wyświetla jego fragment użytkownikom. Wielki błąd! Opis w Google to okazja na przekonanie internauty, aby wszedł właśnie na Twoją stronę. Nie ma sensu nasycanie go frazami kluczowymi – przy tworzeniu opisu skupmy się na tym, by wyróżnić się na tle konkurencji, np. za pomocą emotikon.

Atrybuty do obrazków

  • ALT – opis alternatywny

Robot Google nie umie przeczytać, co dzieje się na obrazku – opisując grafikę za pomocą ALTu wyjaśniamy mu, co przedstawia. Do stworzenia opisu alternatywnego użyjemy więc najtrafniejszych słów kluczowych. W ten sposób pozycjonujemy stronę w Google Grafika. 

Oprócz pozycjonowania ALTy mają inną ważną funkcję – pomagają przedstawić obrazek osobom niewidomym, które korzystają z programów odczytujących treści na stronie. Opis alternatywny może wyświetlać się, także gdy obrazek z jakiegoś powodu nie załaduje się w witrynie. Warto więc poświęcić czas na stworzenie opisu alternatywnego przynajmniej do najważniejszych produktów w sklepie. 

  • TITLE

ALT jest niewidoczny dla użytkowników, TITLE natomiast wyświetli się, gdy kursorem najedziemy na obrazek. Ma on mniejsze znaczenie dla SEO niż opis alternatywny, wciąż jednak pozostaje istotny dla użytkownika. To okazja, by skrócić informacje zawarte na stronie i w ten sposób zachęcić odwiedzających np. do skorzystania z promocji. 

Atrybuty do obrazków w Sellingo

Opis alternatywny oraz tytuł obrazka uzupełnisz, logując się do panelu Sellingo, a następnie przechodząc do zakładki Asortyment → Produkty. Wybierz produkt, który chcesz edytować, a następnie przejdź do Galerii zdjęć. Tam możesz umieścić ALT oraz TITLE dla poszczególnych grafik.

Panel administracyjny Sellingo - pozycjonowanie obrazków.

Teksty SEO

Teksty pisane pod SEO to treści, które powstają głównie dla robota Google. Znajdują się zazwyczaj na dole strony, ponieważ ich celem nie jest pozyskanie uwagi użytkownika, tylko opisanie strony właściwymi słowami kluczowymi. Teksty te muszą mieć potencjalnie wartościową treść oraz być unikalne – nieskopiowane z innych źródeł. Nie znaczy to, że nie możemy sugerować się stronami konkurencji – czerpanie inspiracji z tekstów, które je wypozycjonowały, jest zalecane dla początkujących SEOwców.

Gdy już znajdziemy idealne słowa kluczowe dla naszej strony, może skusić nas, by używać ich, jak najwięcej – i gdzie się da. Jednakże korzystanie z tych samych słów kluczowych na każdej z podstron prowadzi do katastrofalnych skutków, czyli tzw. kanibalizacji. Google nie będzie wiedział, którą stronę przypisać do danego słowa kluczowego, a przez to będzie wyświetlał je wymiennie – strona w ten sposób nieustannie traci pozycję. Każda podstrona powinna więc mieć tekst z własnymi słowami kluczowymi. 

Blog – artykuły dla klienta i wyszukiwarki

Inną formą pozycjonowania za pomocą tekstów jest utworzenie bloga. Frazy kluczowe w tym przypadku będą miały formę zapytań, które użytkownicy wyszukują w internecie. Artykuł odpowiadający na pytania internautów jest świetną formą na zachęcenie ich do odwiedzenia naszej strony. Gdy nasza branża to na przykład sprzedaż mebli do kuchni na wymiar, możemy napisać artykuł m.in. o tym, jak prawidłowo zmierzyć kuchnię czy też jakie są zalety posiadania mebli na wymiar. W ten sposób nie tylko zyskamy zainteresowanie ze strony użytkowników, ale także zdobędziemy dodatkowe frazy.

Narzędzia Google

  • Google Search Console – narzędzie do indeksacji oraz poprawy widoczności strony internetowej. GSC służy do tego, by nasza strona została wpisana szybciej do indeksu Googla. Jeśli witryna nie jest zaindeksowana, nie wyświetli się na liście wyszukiwania. Roboty Googla samoistnie indeksują stronę, ale czasem musimy czekać nawet kilka miesięcy, zanim witryna pojawi się w wyszukiwarce. Google Search Console ma ten proces przyspieszyć. Narzędzie to umożliwi także wychwytywanie błędów związanych z wyświetlaniem strony na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.
  • Google Analytics – narzędzie analityczne zbierające dane o użytkownikach. Kiedy GA przyda nam się najbardziej? Załóżmy, że strona internetowa jest już wypozycjonowana i dzięki temu pozyskaliśmy ruch organiczny. Dzięki Google Analytics dowiemy się, skąd ten ruch pochodzi – zdobędziemy szczegółowe informacje o użytkownikach (wiek, płeć, demografia, zainteresowania). Dowiemy się także, które strony w obrębie naszej domeny są najpopularniejsze. 
  • Google Moja Firma – wizytówka firmy wyświetlająca się w Google. Pozycjonowanie to jedna kwestia, ale do zakupu czy skorzystania z usług, które proponujemy na stronie, potrzebne jest zaufanie. Jak je zbudować? Każdy z nas pewniej czuje się z zakupem, gdy produkt został już sprawdzony przez kogoś innego. Opinie dotyczące firmy są więc szczególnie ważne dla użytkownika. Mało kto zdecyduje się na dużą inwestycję w produkt, którego jakości (oraz istnienia) nikt nie sprawdził. W tytule oraz opisie wizytówki warto także używać fraz kluczowych, by użytkownicy łatwiej mogli wyszukać firmę w internecie.

Konfiguracja narzędzi Google w Sellingo

Każde narzędzie Googla (lub inne dodatkowe narzędzie, które chcemy uruchomić) wymaga wklejenia kodu do źródła strony. Po utworzeniu kont w Google otrzymujemy kod, który pozwoli nam na uruchomienie usługi i zbieranie danych. W Sellingo zrobisz to za pomocą dwóch różnych sposobów. Najpierw zaloguj się do panelu.

  1. Przejdź do: Administracja → Ustawienia podstawowe

Znajdź zakładkę Javascript i dodatki, a następnie wklej kod do pustego pola Kod umieszczony w tagu HEAD.

Karta Javascript i dodatki w Sellingo.

  1. Przejdź do: Integracje → Google

W tym miejscu wkleisz kody uruchamiające usługę Google Analytics i Google Ads.

Panel administracyjny Sellingo.

Jak uzupełnić zakładkę SEO/Metatagi?

Powiedzieliśmy już, że uzupełnianie tytułów i opisów meta jest ważne i pod względem pozycjonowania, i marketingu. Chociaż tytuły do kategorii zwykle udaje się nam napisać własnoręcznie, tytuły i opisy stron z produktami mogą już stanowić niemały problem. Dlatego właśnie w naszym panelu utworzyliśmy funkcjonalność, która pomaga zautomatyzować cały proces. Znajdziesz ją w zakładce SEO/Metatagi.

Zakładka SEO/Metatagi znajduje się w panelu pod kategorią „Administracja”. Dzięki niej automatycznie zmienisz tytuły produktów oraz kategorii.

Panel administracyjny Sellingo.

W wyróżnionym niebieskim kolorem kwadracie znajdziesz legendę, według której w prosty sposób utworzysz kod zmieniający tytuły, opisy i metatagi dla stron produktowych oraz kategorii. Możesz posługiwać się informacjami takimi jak nazwa produktu, nazwa kategorii głównej, cena, cena minimalna i maksymalna i wiele więcej. Dzięki temu szybko stworzysz zachęcające tytuły i opisy dla całego sklepu.

Przekierowania

Przejdź do: Administracja → SEO/Metatagi → Przekierowania.

Sellingo jak dodać przekierowanie?

Zakładka SEO/Metatagi umożliwia także utworzenie przekierowań. Jeśli przenosimy sklep pod nowy adres, a nie chcemy stracić pozycji, tworzymy przekierowania stałe 301. Gdy planujemy prace na stronie, możemy utworzyć przekierowanie tymczasowe 302. Aby zrobić to w panelu Sellingo, wystarczy wkleić adres strony poprzedniej, adres strony docelowej oraz wybrać rodzaj przekierowania. Przekierowanie zadziała, gdy poprzedni adres będzie wyłączony z użycia.

Dlaczego warto pozycjonować stronę?

Celem każdego handlowca jest oczywiście zwiększenie sprzedaży. Jaką rolę we wzroście konwersji odgrywa pozycjonowanie? 

Pozycjonowanie to długotrwały proces, który ma zapewnić naszej stronie zwiększony ruch organiczny. Razem z pozycjami wzrasta także rozpoznawalność marki oraz zaufanie klientów do naszej firmy. SEO jest niezbędne przede wszystkim do tego, aby klienci mogli znaleźć naszą stronę poprzez najbardziej popularną z wyszukiwarek – Google. Gdy użytkownik zdecyduje się odwiedzić witrynę, to od treści tam zawartych oraz atrakcyjności usług/produktów/promocji będzie zależeć, czy zdecyduje się na zakup. Zarówno SEO, jak i User Experience są ważne, by zwiększyć szanse na skuteczną sprzedaż.

Jeśli zależy Ci na efektywnym i kompleksowym pozycjonowaniu Twojej strony internetowej, skontaktuj się z nami, a nasz specjalista przygotuje dla Ciebie darmową wycenę SEO/Google Ads. Ale to nie wszystko! U nas Black Friday zaczyna się wcześniej – z kodem SEO360 zyskasz aż 20% rabatu przy podpisaniu umowy na rok. Promocja obowiązuje w dniach 16–30.11.2022. 

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami!

4.3/5 - (18 votes)

6 comments

    • Joanna Sławek 22 listopada, 2022 at 08:44 Odpowiedz

      Bardzo nam miło. Pozdrawiamy i zapraszamy na cotygodniowe webinary z zakresu funkcjonalności Sellingo i Sellasist, a także na nadchodzący webinar 01.12.2022 r. o godzinie 14.00 – Jak wykorzystać copywriting w reklamie sklepu internetowego.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.