Poradnik sprzedawcyPozycjonowanie

Indeksacja sklepu internetowego w Google – zrób to sam

Indeksacja sklepu internetowego w Google – zrób to sam

Wyszukiwarki internetowe ułatwiają użytkownikom dotarcie do poszukiwanych zagadnień. Współcześnie liczy się już prawie tylko Google. Może trudno się z tym pogodzić, ale to fakt. Czymże jest zatem indeksacja stron? Jest to de facto wpisanie jej do indeksu wyszukiwarki. Proces ten jest łatwy i możliwy do samodzielnego zrobienia nawet w kilka minut. Zwykle jednak dochodzi do tego automatycznie po kilku dniach od udostępnienia strony w sieci. Procesem tym zawiaduje specjalny robot Google, którego zadaniem jest przejrzenie jej zawartości i zapisanie pod konkretnymi frazami. Prawidłowe indeksowanie jest zależne od wielu czynników, o które należy zadbać jeszcze przed aktywacją swojej strony w sieci.

Najważniejsze rzeczy, na które zwracają uwagę roboty indeksujące Google

Każdy z nas chce, by jego witryna pojawiała się możliwie wysoko w wyszukiwaniach Google. Jednak, by tak było, wymagany jest zwykle spory nakład pracy i środków przeznaczonych na optymalizację strony. Dzięki odpowiednim zabiegom robot Google przeprowadzi prawidłową indeksację, a to już olbrzymi krok do przodu.

Podczas optymalizacji strony wracaj szczególną uwagę na:

Treści publikowane na stronie

Jest to zdecydowanie jeden z najważniejszych aspektów, na którym należy się skupić. Bardzo istotna jest jej wartość merytoryczna, jak i unikalność pozwalająca dotrzeć i wzbudzić zainteresowanie nowej rzeszy potencjalnych klientów. Oczywiście słowa wykorzystane w tekście będą wskazywały algorytmowi Google, do której grupy stron przypisać naszą witrynę. Należałoby zatem zadbać o wszystkie detale: odpowiednie nagłówki, stosowanie wypunktowań, śródtytułów oraz akapitów. Warto również wyszczególnić określone frazy w tekście.

Meta title

Przygotowując krótki opis warto wziąć pod uwagę jego mocno określoną długość – algorytm bierze pod uwagę jedynie pierwsze 65 znaków. Powinny zatem znaleźć się w nim słowa kluczowe, jednak nie tylko. Niezwykle istotne są także podstrony, które muszą być unikalne, jeżeli zależy nam na jak najlepszych wynikach.

Obrazki/atrybuty ALT

Musisz zdawać sobie sprawę, że algorytmy Google, choć sprawiające wrażenie inteligentnych, nie widzą tego, co znajduje się na załączonym do tekstu obrazku lub zdjęciu. Jednak czytają ich opisy, które są podstawą określenia tego, co się na nim znajduje.

Weryfikacja strony w Google Search Console

Częstym powodem przerażenia wielu właścicieli stron jest spojrzenie w statystyki wejść na ich portale. Wpływ na to ma wiele czynników, w tym sam proces optymalizacji stron. Bywa jednak czasem, że bot pominie stronę podczas indeksowania i stąd nie jest ona wskazywana podczas wyszukiwania. Należy w takim przypadku dodać ją ręcznie do indeksu Google. Najprostszym sposobem jest wykorzystanie „Google Search Console”:

1. Przejdź na stronę https://search.google.com/search-console/about i kliknij:

Rozpocznij sprzedaż z Sellingo.pl

2. Zaloguj się na swoje konto Google:

Rozpocznij sprzedaż z Sellingo i korzystaj z Google Search Console

3. Dodaj swoją witrynę:

google search console

4. Skopiuj tag HTML:

Google Search Console

5. Przejdz do panelu administracyjnego Sellingo, a następnie Administracja -> Ustawienia podstawowe:

HEAD - sekcja jaką uzupełnisz w admince Sellingo.pl

Wklej w zaznaczone miejsce kod.

Ręczna indeksacja strony w Google Search Console

Po poprawnej weryfikacji strony możemy ręcznie zgłosić ją do indeksacji przez roboty:

Ręczna indeksacja strony w Google Search Console

Wklej adres w pasek znajdujący się na górze, a następnie kliknij „Poproś o indeksację”.

Dodaj plik sitemap.xml

Istnieje również opcja zgłoszenia strony do indeksacji z wykorzystaniem pliku „xml” strony, poprzez Google Search Console. Plik sitemap znajduje się pod adresem /sitemap.xml.

Aby dodać plik sitemap.xml do Google Search Console przejdź do zakładki Mapy witryn:

Mapy witryn Sellingo.pl

Następnie wprowadź adres pliku sitemap i kliknij „Prześlij”:

Indeksowanie witryny, a znajdujące się na niej pliki w formacie PDF

Indeksowanie witryny, a znajdujące się na niej pliki w formacie PDF

Przeglądając zasoby internetu niejednokrotnie można się spotkać z publikacjami plików PDF w formie linków do chmury/serwera zewnętrznego. Także i one mają znaczenie w optymalizacji strony, na której się pojawiają. Można oczywiście poczekać na ich automatyczną indeksację, jednak nawet boty Google mogą mieć problem z ich wyszukaniem. Innym rozwiązaniem jest podlinkowanie opublikowanego pliku.

W jaki sposób sprawdzić czy indeksowanie strony przebiegło prawidłowo?

Indeksacja witryny może wydawać się bardzo skomplikowana, szczególnie dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z e-commerce. Jednak tak nie jest, o czym się niebawem przekonasz na własnej skórze. Wykonując samodzielne indeksowanie, warto sprawdzić czy wszystko przebiegło prawidłowo. Jest na to jeden sposób. Wpisz w wyszukiwarce komendę ” site:twoja_domena.pl”, a otrzymasz listę z wynikiem. Jeżeli znajdziesz na niej swoją witrynę, jest to jednoznaczny dowód na jej prawidłowe zaindeksowanie.

Czas potrzebny na pełną indeksację witryny w „Google Search Console”

Często pojawia się pytanie „po jakim czasie witryna jest już na pewno zaindeksowana?  Brak jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Część stron „www” pojawia się w indeksie po kilku minutach, inne po kilku godzinach. Może być tak, że witryna, na której często pojawiają się artykuły o wysokiej wartości merytorycznej, zostaną zaindeksowane już po kilku godzinach. Niestety proces ten nie jest wprost zależny od żadnego z nas – użytkowników sieci internet. Istnieje także ryzyko, że strony mniejsze o niewielkiej popularności będą musiały odczekać  kilka dni, a nawet tygodni.

Przeczytaj też: Jak pozycjonować obrazki w wyszukiwarce Google?

Istnieją jednak sposoby na szybkie dodanie strony do Google, które choć nie gwarantują100% skuteczności, zwykle kończą się sukcesem. Pierwszym jest własnoręczne dodanie strony do konsoli Google (GSC), co zajmuje kilkanaście minut do kilku godzin (średnio). Możesz także ponowić prośbę o indeksację – nawet jeżeli zmiany dotyczą profilu witryny. Drugim sposobem jest zastosowanie tzw. „linkowania zewnętrznego”. Zwiększona ich ilość jest w stanie przyciągnąć na nasz portal boty indeksujące Google. Pamiętaj, że one i tak w końcu do Ciebie trafią. Tymi działaniami jesteś w stanie jednak przyśpieszyć ten proces.

4/5 - (8 votes)

3 comments

  1. Kamil VD 9 stycznia, 2022 at 23:56 Odpowiedz

    Bardzo fajny wpis, widziałem ostatnio podobne artykuły i ten się wyróżnia na tle innych oraz jest wart uwagi. Konkretnie objaśniony temat. Bardzo przyjemnie się go czyta. Czekam na takich więcej 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.