Hotjar – jak badać zachowania klientów na stronie?
Hotjar – jak badać zachowania klientów na stronie?
Jako właściciele stron internetowych przyjmujemy różne taktyki, które mają pomóc nam w zdobyciu uwagi odbiorcy. Umieszczamy na stronie rozmaite treści z nadzieją, że zdołają zatrzymać użytkownika na dłużej. Pop-upy, widżety, odnośniki do promocji wydają się świetnym rozwiązaniem do tego celu.
No właśnie – wydają się. Internauci często działają w nieoczekiwany dla nas sposób. To, co może dla nas sprawiać wrażenie efektywnego, może wcale efektów nie przynosić, a rzeczy pozornie nieistotne, mogą mieć duży wpływ na czas spędzony na naszej stronie. Gdyby tylko istniało narzędzie pomagające nam w określeniu, które treści i przyciski są skuteczne…
Poznaj mapę cieplną Hotjar
Nasza intuicja często zawodzi, gdy mamy określić, czy zastosowane przez nas rozwiązanie zdobyło zainteresowanie użytkownika. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego – nawet z dużym doświadczeniem i ogromną marketingową wiedzą wciąż znajdziemy rzeczy, które potrafią nas zaskoczyć. Nie spodziewamy się np. tego, że popularność zdobędzie strona, której tytuł zawiera błąd ortograficzny, a po poprawie błędu witryna będzie odwiedzana dużo rzadziej.
Na szczęście istnieją narzędzia, które mają wspomóc właścicieli stron. Hotjar wskaże Ci mapę kliknięć w obrębie witryny (w wersji mobilnej oraz komputerowej). Dzięki temu programowi zobaczysz, które treści na Twojej domenie zyskały zainteresowanie, a które są internautom obojętne. Hotjar udostępni Ci także informację o zaangażowaniu użytkowników – czy przewijają stronę i w którym miejscu ją opuszczają. Takie informacje są bardzo przydatne, ponieważ pozwalają na analizę witryny i eliminację nieatrakcyjnych treści.
Jak utworzyć Hotjar dla mojej strony?
Instalacja Hotjaru jest szybka i bezpłatna. Aby utworzyć Hotjar dla strony internetowej, należy zarejestrować się na stronie programu. Po rejestracji otrzymamy kod Java Script, który musimy skopiować i wkleić w sekcji HEAD naszej witryny. W panelu Sellingo zrobisz to w łatwy sposób, o którym opowiemy w następnym podpunkcie. Dopiero po umieszczeniu kodu w źródle strony dane zaczną importować się do programu Hotjar. Jak więc to zrobić?
Jak zainstalować Hotjar w panelu Sellingo?
Zaloguj się do konta Sellingo, a następnie najedź myszką na zakładkę Administracja. Potem przejdź do Ustawień podstawowych.
Znajdź zakładkę JavaScript i dodatki, a następnie wklej skopiowany kod do sekcji HEAD (Kod umieszczony w tagu HEAD).
Zapisz zmiany u dołu strony (nie zapomnij kliknąć Wyczyść bufor) i gotowe!
Funkcje Hotjar – do czego służą i jak je uruchomić?
Kiedy umieściliśmy już kod w źródle strony, a dane z naszej witryny znajdują się w programie, wciąż musimy włączyć funkcje, których chcemy używać. Na szczęście panel jest bardzo intuicyjny i przyjazny początkującym. Do najważniejszych funkcji Hotjaru należą:
Heatmapa
W celu dodania mapy cieplnej należy w menu odnaleźć zakładkę „Heatmap”, a następnie kliknąć „+ New heatmap”. Określimy tu takie parametry jak liczba wyświetleń, które chcemy zmierzyć, i jakie strony mają być zliczane (pojedyncza strona np. strona główna lub podobne strony np. strony produktów z naszego sklepu).
To właśnie heatmapa pokaże nam, w którym miejscu klikali użytkownicy. Mapa cieplna wyświetla się za pomocą kolorów – w standardowym ustawieniu niebieski jest barwą ukazującą pojedyncze kliknięcia, czerwony zaś pokazuje najbardziej klikalne fragmenty witryny.
Analiza przewijania strony
Strony zazwyczaj nie mieszczą się na ekranach mobilnych ani desktopowych, dlatego musimy je przewijać – jeśli nas zainteresują. Badanie przewijalności strony jest więc dobrym sposobem na określenie, czy nasze treści przyciągają uwagę i w którym miejscu przestają być interesujące. Mapa cieplna przewijania w Hotjar działa na zasadzie kalki – czerwoną nakładkę otrzymuje ta część strony, która utrzymuje uwagę użytkownika. Kolejne kolory (żółty, zielony, niebieski) reprezentują już coraz mniejszą liczbę osób pozostałych w witrynie.
Nagrywanie zachowania internautów
Ta funkcja umożliwia nagrywanie dokładnego ruchu użytkownika na naszej stronie. Na nagraniu zobaczysz całą drogę kursora pojedynczego użytkownika. Wideo możesz przyspieszyć, a także pominąć fragmenty bezczynności. Taka analiza pozwoli Ci wychwycić błędy, których nie zobaczyłbyś, samodzielnie przeglądając witrynę.
Hotjar – wersja darmowa czy płatna?
Hotjar to bardzo przydatne narzędzie dla osób prowadzących własne sklepy internetowe. Trudno znaleźć powód, dla którego mielibyśmy nie skorzystać z tej usługi. Program możemy zainstalować w wersji darmowej – a bezpłatnie w tym przypadku nie znaczy gorzej. Możemy wypróbować wszystkie funkcje Hotjaru z ograniczeniem ilościowym – dopuszczalne jest m.in. utworzenie mapy cieplnej dla 3 podstron, a narzędzie ogranicza się do rejestracji 2 tys. odsłon dziennie. Nawet z takim zakresem możemy wciąż wiele zyskać, zwłaszcza jeśli jesteśmy posiadaczami małego sklepu internetowego lub bloga. Koszt wersji płatnej zaczyna się od 29 euro za miesiąc i nie posiada żadnych ograniczeń. To dobre rozwiązanie dla większych firm z rozbudowanymi stronami. Niezależnie, czy zdecydujemy się na wersję płatną czy darmową, Hotjar będzie wspaniałym źródłem do analizy.
super opcja 👍 brakuje czegoś takiego w ga
Świetne narzędzie, polecam!