Ahrefs – co to jest i jak pomaga w SEO
Każda osoba zainteresowana pozycjonowaniem prędzej czy później spotka się z narzędziem określanym jako Ahrefs. Jest ono bowiem niezwykle popularne w SEO i wykorzystywane celem analizy profilowej linków wspomagających pozycjonowanie stron. Jest to jego najważniejsze i kluczowe zadanie, jednak na tym jego funkcjonalność się nie kończy. Ahrefs umożliwia profesjonalną analizę słów kluczowych oraz ich podpowiedzi. Oczywiście nie bez znaczenia jest opcja weryfikacji widoczności portalu w różnych wyszukiwarkach, w tym także na portalach społecznościowych – takich jak: Facebook czy też LinkedIn.
Profil linkowania – analiza
Jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych funkcjonalności Ahrefs, bowiem pozwala ona na dokładne śledzenie stron linkujących analizowany portal. Zadaniem tego narzędzia jest analiza powstałych połączeń pomiędzy stronami/witrynami, istniejących na odmiennych domenach. Uzyskane w ten sposób informacje są nader wiarygodne. Często porównywane są z wynikami pochodzącymi z innych narzędzi, takich jak: SeoMoz, MajesticSEO, czy po prostu Google Search Console.
Ranking Ahrefs umożliwia nam podgląd aktulnej pozycji zajmowanej przez analizowaną witrynę w wewnętrznym rankingu narzędzia. Jest on zwykle bardzo zbliżony do rankingów generowanych przez analogiczne narzędzia (np. SimilarWEB). Warto podkreślić, że im niższa wartość rankingu, tym dla portalu lepiej.
URL oraz Domain Rating
URL Rating(UR)
Ranking, który wedle założeń i zapewnień jego Twórców niewiele odbiega od rankingu Google. Im jego wartość jest wyższa, tym lepiej. Pomaga w określeniu siły i jakości linkowania URL’i.
Domain Rating(DR)
Wyjątkowo praktyczne narzędzie wskazujące jakość linkowania samej domeny. Podobnie jak w poprzednim przypadku, im wartość jest wyższa, tym lepiej. Wartość DR bywa podstawą do oceny ogólnej jakości portalu/strony.
Widoczność w wyszukiwaniach Google
Proces pozycjonowania jest żmudny i wyczerpujący, jednak niezwykle satysfakcjonujący. Ahrefs, poza samą weryfikacją jakości linkowania domeny lub portalu, oferuje analizę słów kluczowych oraz ich widoczności w najpopularniejszych wyszukiwarkach. Ahrefs może służyć do monitorowania fraz, ich śledzenia oraz dostępnej historii.
Proces analizy widoczności w Google jest bogatym źródłem ważnych danych, takich jak rodzaje linków oraz nagrań wideo. Jednak warto podkreślić, że na tej płaszczyźnie i biorąc pod uwagę nasz kraj – znacznie wiarygodniejsze dane dostarcza równie popularne Senuto. Kolejnym parametrem, na który należy zwrócić uwagę, to średnia miesięczna liczba zapytań. Opiera się ona zapewne na szacunkach, analogicznie jak to wygląda w przypadku CPC (pokazującym średni koszt kliknięcia na reklamę w Google AdWords).
Istnieje także możliwość analizy widoczności i popularności portalu w social mediach, a konkretnie uzyskania odpowiedzi na częstość cytowania własnych publikacji na najpopularniejszych portalach społecznościowych. Oczywiście, im więcej znalezionych poleceń, tym lepiej w kontekście szeroko rozumianego SEO.
Keywords Explorer
Zadaniem tego narzędzia jest możliwie dokładna analiza słów kluczowych. Uzyskiwane wyniki są bardzo dokładne i godne zaufania. Dzięki niemu, analiza przydatności danych fraz jest znacznie prostsza i pewniejsza. Istnieje możliwość wrzucenia w narzędzie kilka słów kluczowych, a jedynym ograniczeniem ilości zapytań jest wykupiony pakiet. Narzędzie oferuje oczywiście analizę słów kluczowych na Polskę.
Jednym z parametrów jest tzw. trudność frazy kluczowej, której ocena podawana jest w formie estymowanej liczby linków niezbędnych dla osiągnięcia minimum top10 na liście wyszukiwań w Google. Kolejnym jest średnia liczba wyszukiwań w kontekście kilku/kilkunastu miesięcy. Narzędzie oferuje także informację w postaci ilości potencjalnych kliknięć w konkretne frazy kluczowej, jednak jest to wartość estymowana, na co warto zwrócić uwagę (na PL).
Content explorer analiza powiązanych słów kluczowych
Jedna z ważniejszych funkcjonalności narzędzia – w tym widoku znajdziesz informację o powiązanych ze wskazanym słowem kluczowym fraz, którymi być może, także warto się zainteresować. Jest to grupa słów o takich samych wyrażeniach, które także „rankują” i są w pewien sposób powiązane z naszą frazą kluczową. Warto zatem podczas planowania serii nowych publikacji/artykułów pomyśleć nie tylko o słowach generycznych, ale także powiązanych – pozwoli to zmaksymalizować osiągane wyniki. Praktyczną funkcją jest możliwość grupowego porównania fraz kluczowych, co jest przedstawione w ciekawej i przystępnej graficznej formie. Sama łatwość pozycjonowania na daną frazę jest oceniana przez algorytm własny Ahrefs.
Ahrefs Rank – Udział ruchu według popularności domen
Jest to wartość estymowana, jednak warto rzucić na nią okiem. Jest to jeden z ostatnich elementów przedstawiających kolejność popularności i udziału w ruchu sieciowym wedle określonych domen. Można dzięki temu ustalić, kto jest liderem i dzięki jakiemu procentowi ruchu utrzymuje swoją dominację. Dzięki takiej analizie dowiesz się, jaką wartość posiadają poszczególne pozycje dla danej frazy kluczowej.
Domain Comparison – Porównanie domen
Jest to ciekawa i przydatna funkcjonalność narzędzia Akrefs, która warta jest uwagi. Umożliwia ono analizę domen poprzez ich porównanie. Oczywiście możesz je sam wpisać, by porównać wszystkie najważniejsze elementy za jednym zapachem. Otrzymane wyniki są przedstawiane bardzo schludnie i w czytelny sposób.
Content Gap (analiza i wskazywanie różnic w publikowanych treściach)
Częstym problemem i zagwozdką osób prowadzących konkurencyjnych portali jest określenie, czym różnią się publikowane na nich artykuły. Ostatecznie podobny tekst może przynieść duże korzyści dla pozycjonowania, ale może także mieć niewielki wpływ. Proponowana funkcjonalność pomaga w określeniu różnic, które mają na to największy wpływ. Ahrefs wskazuje słowa kluczowe, na które nie jesteśmy „rankowani” (w przeciwieństwie do konkurencji). Dodatkowo narzędzie wskazuje potencjał oraz ewentualny koszt podjęcia prac naprawczych. Ponadto można rozwinąć listę top10 wyników wyszukiwania, jaką na dany moment udostępnia Google.
Toolbar Ahrefs – wygodny i praktyczny
Cenisz praktyczne rozwiązania? Doskonale, bowiem Ahrefs posiada specjalnie zaprojektowany pasek ze skrótami do najważniejszych narzędzi. Ułatwi Ci to pracę i sprawną analizę problemu, co zaowocuje większą ilością czasu, jaką możesz poświecić na inne niecierpiące zwłoki kwestie. Umożliwia on obserwację w czasie rzeczywistym takich parametrów jak: Ahrefs Domain Rating (DR), URL Rating (UR), Ahrefs Rank (AR), liczbę rankowanych fraz kluczowych oraz ruch na stronie (estymowany). To nie wszystko, bowiem w wynikach wyszukiwania podrzucane są automatycznie najważniejsze informacje, po które i tak byś sięgnął: CPC (szacunkowy koszt kliknięcia w AdWords), ocena trudności słowa kluczowego oraz ogólną ocenę ruchu globalnego i lokalnego.
Site Audit tool – parametry techniczne strony i ich analiza
Jest to relatywnie nowa funkcjonalność, która została udostępniona w każdym z pakietów Ahrefs. Jest ona dostępna w chmurze, nie wymaga więc żadnych instalacji oraz modyfikacji oprogramowania. Charakteryzuje się szybkim działaniem oraz możliwością wskazania nawet do 100 predefiniowanych problemów (o ile takowe istnieją w kontekście danego portalu). Podobnie jak w innych przypadkach, prezentacja wyników/danych jest nader przejrzysta i bezproblemowa. Oferuje dostęp do danych historycznych, co ułatwia podejmowanie decyzji względem prac optymalizujących stronę. Obsługiwana jest JavaScript Rendering oraz Lighthouse.
Rank Tracker – genialny dodatek do i tak bardzo rozbudowanego narzędzia
Umożliwia analizę widoczności zdefiniowanych słów kluczowych, wraz zachowaniem ich całej historii (od momentu wprowadzenia do programu). Udostępnia estymowane wartości ruchu, potencjału oraz liczy ilość zapytań o daną frazę. Umożliwia szybkie porównanie do konkurencji już z poziomu pojedynczego słowa kluczowego. Oczywiście to nie wszystkie funkcjonalności, jakie oferuje.
Ahrefs – podsumowanie i opinia
Jest to zdecydowanie narzędzie warte polecenia. Charakteryzuje się szeroką funkcjonalnością, co pozwala na wszechstronną analizę własnego portalu (w kontekście konkurencji). Wszelkie dane przedstawiane są w sposób przejrzysty i nieprzytłaczający. Ahrefs posiada wyjątkowo rozbudowaną bazę krajów, w której znajdziesz także te bardziej egzotyczne. Olbrzymią zaletą jest ciągły rozwój już istniejących narzędzi, jak i powstawanie nowych funkcjonalności, w tym nawet analiza portalu pod względem technicznym. Zdecydowanie warto zainteresować się Ahrefs!
Ahrefs jest genialnym programem – nie tylko do SEO. W artykule bardzo dogłębnie przedstawiono jego funkcje – dobra robota!