Najważniejsze elementy w sklepie internetowym
Najważniejsze elementy w sklepie internetowym
Zakładasz swój własny sklep internetowy i nie wiesz, od czego zacząć? Od dawna wiadomo, że klienci kupują przede wszystkim oczami! Dlaczego atrakcyjnie wizualna strona sklepu internetowego jest tak ważna?
Masz tylko kilka sekund, aby zainteresować swojego przyszłego klienta. Co jednak możesz zrobić, aby został na stronie internetowej dłużej?
Przede wszystkim zadbać o to, żeby Twoja strona sklepu internetowego była przejrzysta, miała estetyczną grafikę oraz odpowiednie menu strony, w którym Twój potencjalny klient znajdzie wszystko to, czego potrzebuje. Przede wszystkim postaw na prostotę i klasykę! Nie ma nic gorszego, niż przekombinowany sklep internetowy, w którym nie można nic znaleźć! Jeżeli Twój klient nie znajdzie tego, czego szuka, bardzo szybko przejdzie na stronę konkurencji. Czy strona z efektami w takim razie nie ma sensu? Nie do końca zawsze tak jest. Tzw. gadżeciarski wygląd sklepu internetowego może się nie sprawdzić. Pamiętaj jednak, że dla niektórych branż tego typu bogaty layout może pasować idealnie.
Co to jest UX sklepu internetowego?
UX to standard rozmieszczenia podstawowej nawigacji sklepu, która intuicyjnie prowadzi klienta dokładnie tam, gdzie chce on trafić. Najprościej mówiąc, jest to odpowiednio zaprojektowane i ułożone menu Twojego sklepu oraz wszystkie przyciski, oraz inne elementy, które znajdują się dokładnie tam, gdzie ich oczekujemy. Może to być też Koszyk lub przycisk Kup teraz. O Twój odpowiedni UX zadbaliśmy, tworząc skórki graficzne sklepu Sellingo – zostały one zaprojektowane w najwyższym standardzie popartym testami sprawdzającymi zachowania użytkowników stron internetowych.
Podstawowe elementy sklepu internetowego to przede wszystkim dobrze rozmieszczone menu ze wszystkimi przyciskami, które zachęcają do kupna. Stopka, która zawiera informacje o firmie oraz odpowiednio dobrany Koszyk, który pomoże Ci sfinalizować zakupy Twoich klientów. UX to też przyciski Facebooka, Instagrama i innych portali, na których aktualnie jesteś aktywny. To również wzbudza zaufanie klientów oraz pomaga im w decyzyjności.
Co powinno się znajdować w menu Twojego sklepu?
W pierwszej kolejności pomyśl o tym, jakie informacje są szczególnie istotne dla Twoich klientów. Jako osoba, która uaktywnia swoją sprzedaż w internecie, musisz wiedzieć, czego oczekujesz od innych sklepów internetowych. Narastająca irytacja i porzucanie zakupów w koszyku często wynika ze złego rozmieszczenie treści i elementów nawigacyjnych na stronie. Zadbaj o to, żeby wyszukiwarka znajdowała się w górnym pasku menu. To ona zapewnia kompleksową obsługę, która nie zmusza Cię do umieszczenia wszystkich treści w jednym miejscu. Jeżeli prowadzisz sklep z odzieżą, bądź kosmetykami to odpowiednią drogą dla Twoich klientów byłaby filtracja produktów. Zadbaj w pierwszej kolejności o kolor struktury menu. Czy musi być on krzykliwy i rzucać się w pierwszej kolejności? Oczywiście, że nie! Menu musi być proste i być nienaganną wizytówką całego Twojego sklepu. Nasza rada? Staraj się kompleksowo zmieścić ze wszystkimi istotnymi treściami w głównym pasku. Długie treści, które niekoniecznie zachęcają w pierwszej kolejności do czytania umieść w stopce jak np. Regulamin.
Wygląd Twojego menu. Nasze sugestie:
Nowości | Asortyment (podział tematyczny) | Asortyment (podział tematyczny) | Asortyment (podział tematyczny) | Promocje |
Co powinno znajdować się w stopce sklepu?
Przede wszystkim podstawowe informacje, które zainteresują każdego klienta. Formularz reklamacji jest kluczową rzeczą wzbudzającą zaufanie kupującego na Twojej stronie internetowej. Widząc to, konsument jest pewien, że może Ci zaufać i przede wszystkim, w każdym momencie możecie zwrócić towar. Oczywiście musisz dążyć do takiej sytuacji, w której nie będzie to koniecznie. Kolejnym ważnym krokiem jest zakładka O nas, która jest równie kluczowa co moduł reklamacji.
Konsument jeżeli Cię nie zna, to pierwsze co będzie chciał zrobić, to upewnić się kim jesteś, jakie są Twoje osiągnięcia na rynku i czy Twoi klienci są z Ciebie zadowoleni i jak są liczni. Kolejnym ważnym aspektem jest umieszczenie Regulaminu na stronie oraz Polityki Prywatności. Tych dwóch nie możesz ignorować ze względu na RODO, które cię obowiązuje, jako Sprzedawcę. Pamiętaj o umieszczeniu równie ważnej Wysyłce i Płatności za nią. Twoi klienci będą w pierwszej kolejności zainteresowani właśnie tą rzeczą. W końcu robią zakupy za pomocą dostawy! Nie ukrywaj tak istotnych treści w podstronach, zrób z tego osobną zakładkę w stopce! Jeżeli posiadasz sklep stacjonarny to również umieść taką informację na dole strony wraz w godzinami pracy i telefonem na infolinię sklepu!
Jak w uproszczeniu powinna wyglądać stopka strony? Nasze sugestie:
Kontakt Płatności i Wysyłka Zwroty Reklamacje | Regulamin Sklepu Internetowego Polityka Prywatności | O nas Promocje Kariera Poradnik |
Jaki rodzaj menu powinno się wybrać?
Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, że istnieje wiele możliwości projektowania menu na stronie internetowej. Jednakowo mega menu, czy hamburger menu, menu podłużne strony, menu poziome strony będzie odpowiednie, jeśli odpowiednio posegregujesz swój asortyment. Słowem wstępu, warto zapamiętać złotą zasadę i stosować się przede wszystkim do umiaru. Twój klient nie może się gubić podczas szukania informacji, dlatego przedstaw mu najprostsze i najwygodniejsze rozwiązanie ścieżki zakupów.
Mega menu
Sprawdzi się doskonale, jeżeli Twój asortyment sklepu internetowego jest bardzo duży i rozbudowany, a kilka podstawowych przycisków nie pozwoli Ci na dokładne rozmieszczenie produktów. Po najechaniu na menu rozwija się ono w dół w celu wyświetlenia kolejnych podkategorii, które mogą zainteresować klienta. Sprawdza się to dobrze w przypadku sklepów z m.in. meblami, ubraniami, biżuterią.
Boczne menu
Sprawdzi się również przy dużym asortymencie, który dodatkowo można posortować w menu bocznym. Przy scrollowaniu strony będzie szczególnie przydatne, zwłaszcza jeżeli znajdzie się w nim m.in. szukanie po cenie, kolorze, liczby gwiazdek itp. Minusem może być ilość zajmowanego miejsca na stronie internetowej.
Hamburger menu
Popularne, minimalistyczne menu, które ma wielu miłośników na całym świecie. Jest ono bardzo proste i dlatego też bardzo estetyczne w swojej formie. Sprawdza się zwłaszcza przy aplikacjach mobilnych sklepów, ale równie dobrze prezentuje się na ekranie komputera. Charakterystyczną cechą jest ukryte, rozwijające się menu.
Poziome menu
Jedno z prostszych rozwiązań, ale równie efektywnych i najlepiej się sprawdzających w przypadku prostej nawigacji dla klienta w sklepie internetowym. Nie jest ono wymagające w swojej formie, a jednocześnie znajdujemy w nim wszystko to, czego potrzebujemy. Może się ono rozwijać jak w przypadku mega menu, w przypadku małego asortymentu wystarczy tylko kliknięcie przycisk, aby przenieść się do kategorii, która nas interesuje.
Postaw na oryginalną grafikę sklepu internetowego!
Grafika w sklepie internetowym to kolejna bardzo ważna rzecz, o którą musisz zadbać w dalszej kolejności. Jeżeli często przyglądasz się działaniom konkurencji i widzisz atrakcyjną stronę z ładnymi grafikami, to koniecznie musisz iść tą samą drogą! Wizerunek Twojej firmy bądź marki to przede wszystkim dobry styl i estetyka, którą zachowasz przy tworzeniu sklepu internetowego.
Czasami wykorzystywanie konkurencyjnych cen może nie przynieść pożądanego efektu. Przede wszystkim zadbaj o bannery na stronie głównej, czcionkę, logo oraz wszelkie infografiki, które znajdą się przy Twoich produktach, opisach itp. Pamiętaj o tym, żeby całość tworzyła spójny obraz przekazu informacji, które chcesz dostarczyć swoim klientom. Komunikacja musi być jednolita na wszystkich kanałach Twojej sprzedaży, nie tylko w sklepie, ale na Twoim Facebooku, Instagramie czy nawet Allegro.
Możliwości oprogramowania Sellingo
- Nieskończone możliwości dostosowania układu wyglądu w sklepie internetowym np. kolorystyki, ramki itp.
- Możliwość wybierania sekcji na stronie głównej, które mają się wyświetlać w danym czasie.
- Dostosowanie układu bannerów w sklepie internetowym.
Listing produktów i koszyk i karta produktu w Twoim sklepie internetowym jako droga do sukcesu!
Układ produktów w Twoim sklepie internetowym to kolejny klucz do sukcesu. W dużej mierze właśnie od niego zależy czy klient, który odwiedził Twój sklep, będzie zainteresowany obejrzeniem produktów przez przewijanie strony. Skup się na filtrach, które zapewnią kupującemu komfort w poszukiwaniu produktów. Odpowiednio przygotowana strona internetowa to jedno, ale jej odpowiednie przygotowanie dla potrzeb klientów to drugie.
Co się dzieje, gdy klient już znajdzie w listingu produkt, który go interesuje? Przejdzie do karty produktu, gdzie powinny się znaleźć profesjonalne zdjęcia, dobre opisy i wszystkie parametry. Gdy klient kupi dany produkt, po jego wybraniu, kolejnym etapem jest Koszyk, gdzie ostatecznie klient kupi Twój produkt. Ostatnie etapy do finalizacji zakupu powinny być intuicyjne, tak aby klient mógł w prosty sposób za niego zapłacić i zamówić kuriera bądź wybrać inną dogodną dla siebie formę dostawy.