Pozycjonowanie

Czym są dane strukturalne i dlaczego warto się nimi zainteresować?

Czym są dane strukturalne i dlaczego warto się nimi zainteresować?

Zacznijmy od początku. Wiesz czym są dane strukturalne i jakie jest ich zadanie? Spieszę z odpowiedzią. Są to dane pomagające wyszukiwarkom w lepszym i szybszym zrozumieniu zawartych treści na portalach. Dzięki nim zaawansowane algorytmy, np. Google nie muszą zgadywać, z jakiego typu portalem mają do czynienia. Warto zadbać o nie, to z pewnością ułatwi późniejsze pozycjonowanie treści, jakie będziesz publikował.

Dane strukturalne – czym są?

Strukturyzacje danych na portalach są jednym z wielu elementów strategii pozycjonowania (SEO), ale można je także wykorzystać celem poprawy komunikacji między odbiorcami, a twórcami treści (w tym przypadku Tobą jako osoby publikującej). Dzięki usystematyzowaniu danych ułatwisz algorytmom indeksowanie swojej strony i zawartej na jej łamach publikacji. Wpłyniesz w ten sposób na zwiększenie ruchu organicznego dzięki trafionym wynikom wyszukiwania. Dane strukturalne mają zatem wpływ także na lepsze poznanie potrzeb i zwyczajów potencjalnych klientów, a to jest swoistą receptą na sukces.

Dla niewtajemniczonych może wydawać się to dziwne, ale sama idea danych strukturalnych nie jest nowością, a sam proces porządkowania zawartych na stronie informacji nie jest możliwy do wykonania w ciągu kilku godzin, czy nawet dnia. Niezwykle ważna jest wytężona praca i sukcesywne utrzymywanie odpowiednich standardów. Warto podkreślić, że współczesne narzędzia znacznie ułatwiają ten proces.

Dane strukturalne – korzyści

Sprawne wykorzystanie danych strukturalnych jest ciągle w powijakach, co wbrew pozorom nie powinno dziwić. Każdy z nas ciągle uczy się jak wykorzystywać możliwości systemu dla uzyskania maksymalnie możliwych efektów. Obecnie dane strukturalne stanowią już niemal 33% całych zasobów sieci. Jest to bardzo popularny nurt, który rozpropagowały największe światowe marki, inwestując właśnie w strukturyzację danych. Pozwoliło im to na znaczącą poprawę osiąganych konwersji, jak i zwiększenie ruchu organicznego na pozycjonowanych portalach. Pojawiające się coraz to nowe rozwiązania i technologie pozwalają między innymi usprawnić proces wyszukiwania potrzebnych informacji na stronie, jak i ułatwić ich analizę.

Bardzo ważne w tym wszystkim są dobrze zastosowane znaczniki danych strukturalnych oznaczające konkretne treści, jakie zamieszczane są na portalach. Pozwala to na łatwiejszą i skuteczniejszą pracę robotom wyszukiwarek w celu dostarczenia odpowiedzi osobie wyszukującej informacji. Można to uzyskać poprzez umieszczanie odpowiednich znaczników bezpośrednio w kodzie witryny. Niemal każde stosowane aktualnie rozwiązanie bazuje na tym samym słowniku (schema.org), dzięki któremu możliwe jest ujednolicanie schematów stosowanych podczas tworzenia danych strukturalnych. Utrzymanie tego samego standardu i schematu jest bardzo ważne, szczególnie, kiedy chciałbyś wprowadzić asystenta głosowego w swoim sklepie/portalu. Dane strukturalne mogą pomóc także w określeniu celów biznesowych na lokalnych rynkach.

Dane strukturalne – wątpliwości

Wiele osób nie jest nadal przekonanych do inwestycji w dane strukturalne, czasem nie dostrzega płynących z ich wprowadzenia korzyści. Jednak dlaczego tak się dzieje? Zwykle powodem jest:

– brak wsparcia dla procesu tworzenia danych strukturalnych od strony CMS,

– brak świadomości jak ważną kwestią jest ich wdrożenie i jak duży wpływ mogą mieć w przyszłości na zasięg portali,

– niepełna wiedza na temat aktualnych (ciągle zmieniających się) standardów optymalizacji stron i portali internetowych pod kątem algorytmów stosowanych w wyszukiwarkach,

– niewystarczające zasoby, które uniemożliwiają inwestycję w dane strukturalne.

Dane strukturalne, a ruch organiczny

Uporządkowane i odpowiednio znaczone treści jakie posiadasz na portalu, wpływają na zwiększenie możliwości pozyskiwania nowych klientów/użytkowników. Ponadto dane strukturalne umożliwiają implementację fragmentów rozszerzonych (rich snippets) oraz opcji wyszukiwania głosowego – wprowadzając tzw. „asystenta głosowego”.

– fragmenty rozszerzone,

Dzięki wykorzystaniu danych strukturalnych bezpośredni wynik wyszukiwania Google jest bogatszy i bardziej zachęcający dla potencjalnego klienta. Zawiera znacznie większą wartość merytoryczną oraz większą ilość praktycznych wskazówek, co pomaga w przyciągnięciu uwagi użytkowników. Wszystko to ma przeniesienie na CTR, czyli współczynnik klikalności.

– wyszukiwanie głosowe,

Wyszukiwanie głosowe jest nie lada wyzwaniem, które niebawem stanie przed każdym prowadzącym działalność w internecie. Pojawienie się na liście takiego wyszukiwania nie jest proste, jednak odpowiednie ustrukturyzowanie danych pozwala na zyskanie pewnej przewagi – dostarczenie użytkownikowi natychmiastowej odpowiedzi na zadane pytanie.

Dane strukturalne – korzystasz?

Analogicznie jak w przypadku wszelkich praktyk SEO, łatwo doprowadzić do nadużyć w wykorzystaniu danych strukturalnych. Określone znaczniki muszą być przypisane do konkretnej treści, staraj się unikać spamu. Niestety jeżeli nie będziesz stosował się do reguł narzuconych przez Google, możesz zostać przez algorytmy ukarany i wykluczony z wyników wyszukiwania. Zdecydowanie nie jest to później proste do naprawienia.

4.4/5 - (15 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.