Nowa regulacja w zakresie korzystania ze sztucznej inteligencji. Jaki wpływ na prowadzenie e-commerce będzie miało AI Act?
Nowa regulacja w zakresie korzystania ze sztucznej inteligencji.
Rozwój IA
W XXI wieku rozwój sztucznej inteligencji zaczął dynamicznie rosnąć, obecnie jest ona stosowana w wielu dziedzinach takich jak finanse i rachunkowość, medycyna, handel, sektor rozrywkowy i kreatywny oraz wiele innych. Technologia AI nie ominęła również branży e-commerce, jej zastosowanie pomaga w zarządzaniu łańcuchem dostaw, sprzyja również w procesie personalizacji zakupów.
Korzyści z wprowadzenia AI do e-commerce
Sztuczna inteligencja pomaga zwiększyć przychody w sprzedaży internetowej i poprawia efektywność pracy. Zaawansowane systemy analizują decyzje podejmowane przez konsumentów, a następnie na podstawie tych wyborów proponują im personalizowane oferty, co znacznie zwiększa szanse na zakup.
Wirtualni asystenci i chatboty przyczyniły się do zautomatyzowania obsługi klienta oraz znacznego skrócenia czasu oczekiwania na pomoc. Ich całodobowa dostępność jak i natychmiastowa możliwość rozwiązania problemu zdecydowanie usprawniły ten proces.
Zastosowanie AI pozwala również na redukcję strat dzięki precyzyjnej analizie popytu, a także dostarczy bieżące informacje na temat wydajności Twojego e-commerce.
Czym jest, Artificial Intelligence Act (AI Act)?
Ai Act to akt prawny na temat funkcjonowania sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej, który odpowiada za regulacje jej wykorzystywania do wyłącznie bezpiecznych i etycznych celów. Ustawa ma zapobiegać zagrożeniom płynącym z gromadzenia wrażliwych danych na temat użytkowników, które zbierane są poprzez monitorowanie i szpiegowanie ich czynności w sieci. Używanie wizerunku użytkowników, którzy udostępniają swoje zdjęcia online oraz ich śledzenie również będzie zakazane. W celu zwiększenia zaufania do sztucznej inteligencji ryzyko jej używania zostanie poddane klasyfikacji, niski poziom (np. używanie chat botów) będzie podlegał minimalnym wymogom. Systemy AI zakwalifikowane do kategorii wysokiego ryzyka zostaną objęte rygorystycznymi wymaganiami.
Przepisy w powyższej sprawie weszły w życie od 1 sierpnia 2024, lecz zaczną w pełni obowiązywać dopiero za dwa lata.
Wpływ AI Act na e-commerce
Ze względu na regulacje, sposób wykorzystywania sztucznej inteligencji przez firmy będzie musiał stać się bardziej przejrzysty, tak aby użytkownik, do którego personalizowane są produkty, miał świadomość, że ma do czynienia z AI. Klienci będą mieli prawo domagać się informacji na temat tego, czy w trakcie procesu komunikacji mają do czynienia ze sztuczną inteligencją.
AI Act wprowadza obowiązek ochrony danych osobowych, co wywrze wpływ na zaostrzenie polityki dotyczącej prywatności danych w e-commerce i będzie wymagało dodatkowych zabezpieczeń oraz procedur. Powyższy proces może jednak finalnie zaowocować zwiększeniem zaufania klientów do polityki firmy, dlatego właściciele e-commerce, którzy szybciej dostosują się do nowych regulacji, mogą zyskać przewagę nad konkurencją.
Podsumowanie
W XXI wieku rozwój sztucznej inteligencji (AI) znacząco wpłynął na wiele dziedzin, w tym na e-commerce. AI przyczynia się do zwiększenia przychodów i efektywności pracy w sprzedaży internetowej, oferując personalizowane oferty, zautomatyzowaną obsługę klienta oraz precyzyjną analizę popytu.
Wprowadzony przez Unię Europejską AI Act ma na celu regulowanie wykorzystania AI, aby zapewnić jej bezpieczne i etyczne zastosowanie. Ustawa wprowadza klasyfikację ryzyka systemów AI i nakłada rygorystyczne wymagania na systemy wysokiego ryzyka. Przepisy te weszły w życie od 1 sierpnia 2024 roku i będą w pełni obowiązywać po dwóch latach.
Wpływ AI Act na e-commerce obejmuje zwiększenie przejrzystości wykorzystania AI oraz zaostrzenie polityki ochrony danych osobowych. Dostosowanie się do nowych regulacji może wzmocnić zaufanie klientów do firmy, a przedsiębiorstwa, które szybko wdrożą te zmiany, mogą zdobyć przewagę konkurencyjną.