Daj się znaleźć w Google Maps i Google Moja Firma
Daj się znaleźć w Google Maps i Google Moja Firma
Prowadzisz swoją działalność gospodarczą i zastanawiasz się, w jaki sposób zwiększyć swoją widoczność na rynku usług, tudzież chcesz trafić z ofertą swojego sklepu internetowego do jak największej liczby potencjalnych klientów?
Warto podkreślić, że internet jest znakomitym miejscem na umieszczenie prostej formy reklamy, która niczym w bajce poprowadzi klientów na stronę Twojego sklepu internetowego. Jest to bardzo istotna kwestia, zarówno w przypadku prowadzenia wyłącznie sklepu stacjonarnego, jak i stacjonarnego ze wsparciem internetowym czy internetowego z punktem odbioru osobistego. Widoczność w internecie, a szczególnie w Google Maps, jest podstawą do zwiększania zasięgu i zdobywania nowych rzeszy zadowolonych klientów.
Proces tworzenia profesjonalnej wizytówki jest dosyć złożony i paradoksalnie bywa trudniejszy, niż mogłoby się to na początku wydawać. Wysoka pozycja na liście wyszukiwań w wyszukiwarce Google jest warunkiem koniecznym dla zwiększenia liczby klientów oraz wyprzedzenia lokalnej konkurencji. Jeżeli jesteś tego świadomy, to połowa już sukcesu Twojego sklepu internetowego.
Załóżmy, że prowadzisz warsztat samochodowy – zakładając wizytówkę w Google Moja Firma, możesz być niemal pewien, że zgarniesz wszystkie lub niemal wszystkie zapytania w Google, a szczególnie te robione w Mapach Google przez okolicznych klientów. Jest to także bardzo istotny zabieg pod kątem pozycjonowania i poprawy tzw. wyników organicznych.
Sytuacja zmienia się trochę w przypadku dużych miejscowości, gdzie konkurencja jest zdecydowanie większa. Wizytówka umieszczona na mapach Google zdecydowanie pomoże w odnalezieniu strony internetowej Twojej firmy i dotarciu do niej wszystkim zainteresowanym osobom. Wpłynie to bezpośrednio na zwiększenie obrotów, jakie będziesz uzyskiwał każdego miesiąca.
Musisz pamiętać, że samo założenie wizytówki w sieci to jedno, a drugie to jej bieżące aktualizowanie i wzbogacanie. Wygląd wizualny może wydawać Ci się zbędnym elementem, ale musisz być świadomy, że klienci są z reguły wzrokowcami – co oznacza, że im lepiej dopracowana jest wizytówka, tym lepszy efekt może przynieść jej stworzenie. Ważne jest również aktualizowanie godzin otwarcia Twojego sklepu oraz zdjęć.
Wizytówka – gdzie się znajduje i co zawiera?
Odpowiednio skonfigurowana wizytówka internetowa w Google będzie pojawiała się każdorazowo podczas wpisywania w wyszukiwarkę odpowiednich fraz. Zadbaj zatem o brak błędów w nazwie, numerze kontaktowym oraz adresie – to one doprowadzą do Twojej strony internetowej potencjalnych klientów. Wizytówka wyświetli się w wynikach wyszukiwania w postaci krótkiej informacji w formie tabelki, w której znajdą się podstawowe informacje na temat Twojej firmy. Musisz wiedzieć, że jest to także miejsce, w którym klienci będą mieli bardzo łatwy dostęp do opinii, jakie od nich otrzymasz. Zadbaj zatem zarówno o wysoką jakość usług, jak i obsługę posprzedażową (ma ona olbrzymie znaczenie dla końcowej oceny świadczonych przez Ciebie usług).
Jakiś czas temu pojawiły się także odnośniki do „mapek”, które dodatkowo ułatwiają klientom umiejscowienie Twojego sklepu stacjonarnego w topografii miasta. Narzędzia oferowane przez Google są niezwykle rozbudowane, przy jednoczesnym zachowaniu intuicyjnej obsługi.
Założenie wizytówki krok po kroku w Google Moja Firma
Podstawą do stworzenia własnej wizytówki i umieszczenie jej w Mapach Google jest konieczność posiadania fizycznego adresu, pod którym znajduje się Twoja firma. Równie dobrze może być to siedziba biura, adres do korespondencji, rzadziej jest to wirtualny adres, który jednak generuje pewne problemy. Musisz bowiem mieć możliwość odbierania korespondencji, jaka będzie na niego zaadresowana. Jest to tym bardziej ważna kwestia ze względu na fakt, że to właśnie na ten adres zostanie wysłany kod, za pomocą którego zweryfikujesz w pełni stworzoną przez siebie wizytówkę. Kolejną kwestią jest powiązanie podanego adresu z momentem, w jakim zostanie ona wyświetlona.
Jak założyć wizytówkę firmy w Google Moja Firma?
1. Wejdź na adres https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i rozpocznij proces tworzenia wizytówki w Google Moja Firma.
2. Załóż konto w usłudze. Jeżeli posiadasz konto pocztowe w usłudze Google, nie będzie konieczności kolejnego rejestrowania się. Jeżeli zastanawiasz się jakie konta Google wykorzystać podczas Tworzenia wizytówki? Nie może być to przypadkowe lub ogólnie dostępne konto. Najlepszym krokiem będzie stworzenie nowego, ponieważ to z nim wizytówka będzie powiązana. Dobrym krokiem jest stworzenie wizytówki w domenie swojej firmy. Pozwoli to w przyszłości na łatwiejsze odzyskanie danych do logowania, chociażby poprzez zmianę hasła po stronie serwera. Konta Gmail są bardzo wygodne, ale mogą przysporzyć problemów, gdy są wykorzystywane przez większą ilość osób.
3. Zaloguj się do usługi i dodaj pierwszą wizytówkę (może być ich znacznie więcej, chociaż nie jest to zalecany zabieg). Po zalogowaniu do panelu administratora pojawi się możliwość dodania adresu (lokalizacji) Twojej firmy lub zaimportowanie gotowego szablonu przygotowanej wcześniej wizytówki. Trzecią opcją, jaka się pojawi, jest stworzenie wspomnianego szablonu. Najczęściej wykorzystywaną opcją jest „Dodanie jednej lokalizacji” i stworzenie od podstaw wizytówki – właśnie na tym się skupimy.
Rozpoczynamy pracę kreatora
4. Kliknij opcję „Dodaj jedną lokalizację”. Zostanie wyświetlona nowa zakładka w przeglądarce z mapą świata. Właśnie na niej będzie można sprawdzić, czy siedziba Twojej firmy nie jest już oznaczona. Może się tak zdarzyć, że wizytówka została wcześniej stworzona przez jednego z pracowników firmy lub przez lokalnych przewodników Google (nawet bez wiedzy właściciela). Dobrym krokiem w takiej sytuacji jest próba odzyskania uprawnień. Jeżeli o to nie zadbasz, potencjalny klient będzie miał do czynienia z dwoma (lub więcej) wizytówkami, które mogą wprowadzić niepotrzebny zamęt.
Możesz oświadczyć roszczenia do wizytówki, zgłaszając je do obsługi Google Moja Firma lub po prostu poprosić obecnego właściciela o przeniesienie własności. Dokładny opis tych procedur znajdziesz pod adresem: https://support.google.com/business/answer/4566671?hl=pl&ref_topic=4596754
Jeżeli pomimo wyszukiwania wizytówki po adresie i/lub nazwie firmy nie znajdujesz żadnych wyników – bardzo dobrze, oznacza to, że nie będziesz mieć powyższych problemów i możesz śmiało przystąpić do tworzenia własnej wizytówki od podstaw.
Proces tworzenia wizytówki Google rozpoczyna się uzupełnieniem kilku pól, w których podasz nazwę firmy, dokładnym adresem (lokalizacją) oraz numerem/ami telefonu. Podając dane firmy, nie wpisuj na siłę jej pełnej nazwy. Możesz po prostu wpisać jej „wyświetlaną” wersję. Wszystko rozbija się o odbiór przez klienta. Znacznie lepiej brzmi „Serwis samochodowy PROfessional” niż „Andrzej Kowalczyk PROfessional”, bowiem już na wstępie wskazuje, z jakiego typu firmą i usługami ma się do czynienia.
Istotną kwestią jest również przypisanie wizytówki do odpowiedniej kategorii, bowiem to właśnie ta wybrana na początku ma największe znaczenie (mimo że później istnieje możliwość dodania nowych podkategorii). Wpływa ona również na wyświetlenia przy okazji konkretnych wyszukiwań w Google.pl. Jeżeli świadczysz usługi bądź dostarczasz swoje produkty do klientów – musisz pamiętać o oznaczeniu tego podczas konfiguracji. Zaznacz opcję „Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów”. Największe odzwierciedlenie stanu faktycznego pojawia się w przypadku, gdy Twoja firma zajmuje się usługami hydraulicznymi, co jest oczywistą kwestią, że nie będziesz naprawiał zepsutego kolanka pod zlewem, wymagając jego demontowania i przywiezienia do firmy, a sam pofatygujesz się do klienta pod wskazany adres.
Kolejną kwestią jest oznaczenie obszaru, w jakim działasz. Można w tym celu posłużyć się kodami pocztowymi, nazwami miejscowości lub po prostu zaznaczyć promień od lokalizacji firmy, na jakim świadczysz usługi.
„Lokalizacja niestandardowa”
Może się zdarzyć, że siedziba firmy znajduje się w nowo powstałym budynku bądź w lokalizacji, która wcześniej nie istniała. Wynikiem czego ulica, pomimo że fizycznie istniejąca nie znajduje się jeszcze na mapie. Całe szczęście nie blokuje to stworzenia wizytówki. Można w takiej sytuacji samodzielnie „nanieść pinezkę” i oznaczyć na mapie siedzibę prowadzonej firmy. Musisz mieć jednak świadomość, że po pewnym czasie nastąpi weryfikacja wskazanej lokalizacji. Warto mieć świadomość, że nawet jeśli sam system przepuści taką wizytówkę, to użytkownicy mają w zwyczaju zgłaszać je do weryfikacji ręcznie.
Weryfikacja wizytówki
5. Ostatecznie zweryfikuj adres – jeżeli dodasz już nazwę oraz dane teleadresowe swojej firmy, możesz przystąpić do ostatecznego zweryfikowania adresu. Sprawdź tylko dobrze wprowadzone dane, ponieważ mają one olbrzymie znaczenie ze względu na fakt, że to właśnie na podany przez Ciebie adres zostanie wysłany list z kodem weryfikacyjnym.
Sposoby na zweryfikowanie stworzonej wizytówki
A. Przez wysłanie listy do siedziby firmy zawierającej kod weryfikacyjny, który musi zostać wprowadzony i zaakceptowany przez system. Jest to najczęściej wybierany sposób zakończenia procedury tworzenia wizytówki – szczególnie w przypadku klasycznych lokalizacji. Wybierając ten sposób weryfikacji, musisz uzbroić się w cierpliwość oraz liczyć się z możliwością zagubienia korespondencji. Jeżeli w ciągu kilku tygodni nie otrzymasz kodu – ponów prośbę o wysłanie go pocztą.
B. Alternatywą jest połączenie telefoniczne, które jednak jest bardzo rzadko dostępne. Podobnie jak tzw. aktywacja natychmiastowa. Trudno stwierdzić co ma wpływ na pojawienie się tej opcji, jednak jeżeli Ci się poszczęści, to czeka Cię rozmowa z „botem”, która pojawi się po około 3 minutach od kliknięcia „weryfikuj”. Rozmowa może być utrudniona, bowiem nie będzie to żywa osoba (konsultant), a posługujący się „roboto-polszczyzną” automat, który podyktuje Ci kod PIN. Potwierdzenie zakończy od razu proces weryfikacji i aktywuje stworzoną wizytówkę.
C. Aktywacja natychmiastowa – najrzadziej pojawiająca się opcja, na której pojawienie się ma wpływ stopień zaufania wcześniej stworzonego już konta Google. Posiadają one możliwość tworzenia wizytówek praktycznie bez większych problemów.
Wizytówka i jej wygląd
Zakończony proces weryfikacji Google Moja Firma przeniesie Cię na nowo powstałą wizytówkę. Właśnie w tym momencie pojawi się opcja dopracowania jej wyglądu, wypełnienia jej grafikami itd. Oczywiście możesz za ten aspekt zabrać się później. Jednak lepszą opcją jest wprowadzenie odpowiednich opisów i zdjęć przed ostatecznym wprowadzeniem kodu weryfikacyjnego. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sięgnąć po pomoc profesjonalnych firm, a nawet, aby stworzyć tzw. wirtualny spacer, za pomocą którego przedstawisz siedzibę swojej firmy, podobnie jak ma to miejsce w usłudze „Google Street View”.
Skasowanie wizytówki lub managera konta
Rzadko ma to miejsce, jednak jeżeli chcesz pozbyć się wizytówki i ją skasować, możesz tego dokonać, wchodząc w edycję (ikona znajduje się w prawym górnym rogu). Po kliknięciu czerwonego przycisku zostaniesz przeniesiony do nowego widoku. Musisz kliknąć „Nie zarządzaj już tą firmą”. Zostaniesz w tym przypadku ponownie przeniesiony do kolejnego widoku, gdzie znajdziesz button „usuń stronę”. Jego wciśnięcie usunie bezpowrotnie wizytówkę, jednak zanim do tego dojdzie, zostaniesz zmuszony do ponownego potwierdzenia swojej decyzji, logując się przy pomocy loginu i hasła swojego konta Google.
Jeżeli jesteś menadżerem i z jakiegoś powodu nie chcesz lub nie możesz się już zajmować wizytówką – usunięcie uprawnień jest równie proste. Wystarczy wejść w opcję „nie zarządzaj już tą firmą” i kliknąć menu „Menadżerzy” i z ich listy kliknąć „X” obok swojego nazwiska. Właściciel w analogiczny i bajecznie prosty sposób może zarządzać uprawnieniami – jeżeli tylko zajdzie taka konieczność.