Aktualizacja Search Console Insights
Aktualizacja Search Console Insights
Zapewne wielu z Was zauważyło nową aktualizację wypuszczoną ostatnio przez Google. Dotyczyła ona pojawienia się narzędzia nazwanego „Search Console Insights” i ma za zadanie wspomóc nas w sprawdzeniu jak czytelnicy reagują na publikowane na naszych portalach treści. Jest to zdecydowanie krok w dobrą stronę, bowiem wcześniej nie było to takie łatwe i szybkie do określenia. Ponadto umożliwia on udostępnienie wskazówek, w jaki sposób copywriterzy mogą udoskonalić swoje teksty, by były jeszcze lepiej odbierane przez czytelników.
Search Console Insights – co to tak na prawdę jest?
Jest to najnowsze narzędzie stworzone przez programistów Google celem wsparcia osób dbających o kontent na swoich stronach, blogach oraz sklepach internetowych. Udostępnia bowiem szereg wskazówek pomocnych przy optymalizacji treści, by była możliwa jak najlepiej odbierana przez potencjalnych klientów, tudzież osoby zainteresowanych daną tematyką. Wykorzystuje ono dane pozyskiwane z dwóch źródeł:
– Google Search Console,
– Google Analytics.
Search Console Insights – no dobrze, ale w czym konkretnie może mi pomóc?
Jest to nowe narzędzie, którego pełnię możliwości dopiero poznamy, jednak już teraz widać jak duży stoi za nim potencjał. Przykładowo pomoże Ci w uzyskaniu odpowiedzi na nurtujące Cię pytania:
a. Jak reagują czytelnicy na nową publikację?
b. Które fragmenty ostatnio publikowanych treści cieszą się największym zainteresowaniem?
c. W jaki sposób użytkownicy sieci docierają do moich portali?
d. Jaka jest konkretna droga, czego poszukują pośrednio użytkownicy Google zanim docierają do Twojego sklepu/portalu?
Ponadto pozwala na określenie, który artykuł, bądź które artykuły linkują i przekierowują użytkowników do Twoich publikacji. Wszystko to zdecydowanie daje wiele wskazówek w jaki sposób kształtować kontent, by ten był możliwie przystępny i z łatwością docierał do pożądanej grupy docelowej.
Search Console Insights – czy jest to narzędzie dostępne dla wszystkich?
Najnowsze narzędzie jest aktualnie elementem usługi Google Search Console (GSC), co oznacza, że może z niego korzysta każdy kto został wcześniej prawidłowo zweryfikowany przez system Google. Ponadto jeżeli korzystasz z Google Analytics to zalecane jest powiązanie jej z usługą GSC celem uzyskanie możliwie szeroki i bardziej rozbudowanej informacji zwrotnej dotyczącej kreowania kontentu i być może modyfikacji już istniejących treści.
UWAGA: Aktualnie Search Console Insights funkcjonuje w usłudze UA Google Analytics, przy czym trwają prace nad podpięciem tego narzędzia już do usługi Google Analytics w usłudze Google Analytics 4.
Search Console Insights
Korzystając z SCI możesz uzyskać następujące informacje w przystępnej formie graficznej, czy też poszczególnych statystyk.
a. Będziesz miał stały dostęp do przeglądu witryny, gdzie znajdziesz bardzo przejrzyście przedstawione tendencje związane z odwiedzinami Twojego portalu (ich ilością), jak i średnim czasem wyświetlania strony.
Pierwsza sekcja pokazuje najważniejsze informacje dotyczące ostatnich 28 dni, jednak czasem będzie trzeba poczekać aż się pojawią w konsoli. Przedstawia niejako „siłę portalu” poprzez wskazanie ilości odsłon oraz czas ich trwania. Już to pozwoli na wyciągnięcie pierwszych wniosków na temat stanu witryny i ustaleniu kwestii, nad którymi trzeba będzie popracować.
UWAGA: Na przedstawionych wycinkach z konsoli na pewno zauważycie ikonę „akademickiej czapki”, kliknięcie jej pozwoli na uzyskanie większej ilości informacji, które ułatwią dokładniejsze zrozumienie prezentowanych danych. Pojawią się też potencjalne wskazówki jak poprawić wydajność oraz zaangażowanie publikowanych artykułów (treści). Warto w tym miejscu podkreślić, że jako treść i reakcję na nią użytkowników rozumie się także samo wprowadzenie wraz z opisem nowego produktu do sklepu.
b. Sprawdzisz jak użytkownicy reagują na ostatnio opublikowane treści
Następna karta przedstawia informacje na temat nowo udostępnionych publikacji, średnim czasem ich odsłon oraz ilością. Wszystko to w porównaniu do innych treści już znajdujących się na stronie. Dzięki takiemu zabiegowi znacznie łatwiej będzie Ci wyłapać treści najbardziej angażujące użytkowników.
c. Uzyskasz raport wskazujący jakie treści/tudzież produkty/ na portalu cieszą się największą popularnością. Oczywiście będą to dane obejmujące ostatnie 28 dni.
Zobacz też: Jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową? Podsumowanie webinaru
d. Kolejne karty obejmują tematy związane z zapytaniami w Google, linkami zewnętrznymi promującymi Twój portal (które przekładają się na jakość, ale i zainteresowanie witryną). Analogicznie poddane analizie zostaną odwiedziny z innych stron oraz mediów społecznościowych.
Oczywiście nie mniej ważne są raporty dotyczące najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników (potencjalnych klientów) haseł (np. nazw produktów). Pozwalają one na dobór właściwych fraz kluczowych podczas tworzenia kontentu, ale także wskazują trend wyszukiwań.