Poradnik sprzedawcy

Trendy na rynku e-commerce w 2022 roku

Przez pandemię w 2021 roku przedsiębiorcy przenieśli swoje działania do sieci. Z danych GUS wynika, że e-handel ma 10% udział w handlu detalicznym w Polsce. Poprzez te praktyki w 2022 r. przewiduje się, że nastąpi wzrost wartości sektora e-commerce z 4,2 biliona do 5,5 mln dolarów amerykańskich. Na przewidywany trend mają wpływ trendy w branży, wynikające ze zmiany życia konsumentów.

Coraz więcej przedsiębiorstw oferuje wygodne e-sklepy dostosowane do potrzeb mobilnych. Proste w obsłudze oprogramowanie Sellingo proponuje stworzenie responsywnego sklepu internetowego, gdzie przedsiębiorca ma realny wpływ na wygląd sklepu. Jakie tendencje będą pojawiać się na rynku e-commerce w 2022 roku? Co udoskonali działania przedsiębiorców w tej branży?

Multichannel 

Wielokanałowość jest jednym z najlepszych rozwiązań dla przedsiębiorców chcących poszerzyć działalność, a tym samym dotrzeć do nowych klientów. Mogą oni skorzystać z systemu Sellasist — programu mającego funkcje pozwalające na automatyzację sprzedaży i integracje z platformami sprzedażowymi typu Allegro, eBay, OLX. Przedsiębiorca, dzięki integracji oszczędza cenny czas na wystawianie pojedynczych ofert i masowe zarządzanie nimi. Zamówienia, pochodzące z różnych źródeł może realizować w jednym panelu administracyjnym, co zdecydowanie ułatwia obsługę wszystkich klientów. Poszerzenie swojej działalności poprzez dołączenie do wielkich platform sprzedażowych, porównywarek cenowych np. Ceneo lub serwisów z rekomendacjami, pozwoli być sprzedawcy wszędzie tam, gdzie potencjalny klient szuka ofert. Im więcej kanałów tym większa szansa na sprzedaż oraz rozwój firmy. 

Sztuczna inteligencja

Procesy sprzedażowe są automatyzowane. Przewidywania na rok 2022 r. jednoznacznie wykazują wzrost roli sztucznej inteligencji w handlu. Ma ona eliminować standardowe działania na płaszczyźnie klient — sprzedawca. Konsumenci zamiast z call center mają częściej konsultować się z chatbotem — dostępnym na stronach internetowych przez całą dobę. Warto więc pomyśleć o integracji, którą oferujemy w Sellingo. 

Rozszerzona rzeczywistość 

Umożliwienie klientom jak najbardziej rzeczywistego przedstawienia produktu w przestrzeni internetowej, to dla przedsiębiorców wyzwanie, ale jednocześnie wygodna i bardzo atrakcyjna oferta dla klienta podczas zakupów on-line. W branży obuwniczej doskonałym przykładem jest… przymierzanie biżuterii czy skan stopy poprzez aparat smartphone’a. Rozszerzona rzeczywistość rozwinęła się bardzo szybko w okresie lockdownu.

ReCommerce

Trend, który ma silne postawy ekologiczne — troska konsumentów o środowisko oraz „zero waste”. Popularne platformy np. OLX, oferują produkty „z drugiej ręki”  takie jak odzież, elektronika, ale nawet towary luksusowe. W 2022 roku trend ten będzie się utrzymywał oraz łączył z odpowiedzialnością społeczną. Wdrażane przez firmy eko standardy, ale też proekologiczna postawa wiąże się z używaniem biodegradowalnych materiałów oraz wprowadzaniem systemów oszczędzających papier — typu mailing. Przez spersonalizowane reklamy na poczcie elektronicznej, które są wyświetlane na różnych urządzeniach — konsument ma szansę wybrać ofertę spośród kilku propozycji oraz jest skłonny szybciej dokonać zakupu. Utrzymywanie komunikacji z klientem poprzez wiadomości e-mailowe, może zatrzymać użytkownika w naszym sklepie na dłużej. 

W związku z dużym wzrostem zamówień przez internet przedsiębiorcy muszą zapewnić konsumentom bezpieczeństwo w sieci. Być może to kluczowy obszar działań przedsiębiorców na najbliższy rok — zagwarantowanie bezpieczeństwa przed cyberatakami i przestępstwami mającymi miejsce w internecie. Ochrona danych w chmurze to aspekt budujący zaufanie potencjalnych klientów.

Płatności online

Model abonamentowy oferujący dane usługi zyskał na popularności podczas pracy zdalnej. Rozwiązania Sellingo są przykładem długotrwałych i owocnych współprac na zasadzie abonamentu. Korzyścią dla sprzedawcy w takim modelu jest lojalność klientów oraz regularny przychód z tytułu abonamentu, a dla klienta — oszczędność czasu. Subskrypcje to bardzo wygodny sposób na dokonywanie płatności, z zapisaniem karty płatniczej card on file — w ten sposób klienci mogą płacić korzystając z Sellasist. Metodą, która bardzo zyskuje na popularności, jest BLIK lub zapłata portfelem np. Google Pay. Spopularyzowane w pandemii odroczenie zapłaty (BNPL) i rozłożenie płatności na raty 0% bez dodatkowych formalności wydaje się być coraz bardziej popularne i atrakcyjne. Takie rozwiązanie wprowadziło m.in. Allegro (Allegro Pay i odroczenie zapłaty na 30 dni), co dla klientów B2C oraz B2B okazało się strzałem w dziesiątkę. Nasi klienci z branży wyposażenia wnętrz korzystają z integracji m.in. z eRaty, Raty Santander, Twisto oraz raty PayU. 

Wyszukiwanie produktów

Bardzo dużą popularnością cieszy się wykorzystanie rozpoznawania głosu (Voice Shopping) przez Asystenta Google, Amazon Alexa — urządzenia wyposażone w te systemy nie wymagają użycia klawiatury. Popularne są również wyszukiwarki wykorzystujące obraz, by znaleźć określony produkt.Google Leans to technologia opracowana, by ułatwić klientom znalezienie informacji o fotografowanym produkcie. Poprzez algorytm uczenia maszynowego wyszukiwarka znajduje podobne produkty na stronie, co pozwala na szybszy zakup. Systemy wyszukiwarek przez obraz wprowadziły platformy takie jak Allegro, Amazon, eBay, Castorama.

Trendy na rynku e-commerce w 2022 roku

Media społecznościowe

Media społecznościowe to wizytówka firmy oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z konsumentami. Dzięki tym środkom możemy wywołać dyskusję w wirtualnej przestrzeni, prowadzić działania edukacyjne czy kierować kampanie reklamowe, które pozwolą nam na zdobycie większej liczby klientów. Obserwowanie ruchów konkurencji jest kluczowe, aby zapewnić firmie mocną pozycję. Facebook i Instagram stwarzają możliwość zbudowania marki niskim kosztem, warto więc zainwestować czas w działania na tych platformach. Serwisy społecznościowe wprowadziły możliwość prowadzenia sklepu bezpośrednio w mediach społecznościowych, co znacząco wpłynęło na sprzedaż przez ten środek przekazu. Integracje ze sklepem internetowym m.in. poprzez Facebook Pixel zapewniają z kolei realny wpływ sprzedawcom na generowany przychód. Dzięki temu przedsiębiorcy znają konwersję i mogą zaplanować działania marketingowe na Instagramie czy Facebooku, z kolei klienci mają zapewniony łatwy dostęp do marki.

Dostawa

Na wzrost znaczenia branży e-commerce będzie miała wpływ żywność — co jest charakterystyczne dla q-commerce. Obecnie ma miejsce agresywna rywalizacja we wchodzącym na rynek polski modelu sprzedaży produktów pierwszej potrzeby i bardzo szybkiej dostawie: Bolt, Glovo, Jokr, Lisek, Volt, Żabka. Tego typu szybkie dostawy produktów spożywczych mają wychodzić naprzeciw osobom przebywającym na kwarantannie lub w izolacji domowej. W czasie pandemii popularny stał się też odbiór w punktach partnerskich lub sklepach stacjonarnych. Przykładem click&collect jest nasz klient sklep E.Leclerc, gdzie po złożeniu zamówienia przez stronę internetową możemy odebrać zamówienie w sklepie stacjonarnym.

W 2022 roku paczkomatów na terenie kraju przybędzie, by znajdowały się jak najbliżej miejsca zamieszkania adresatów i będzie to jeden z najpopularniejszych sposobów zamawiania produktów. Przedsiębiorcy przy współpracy z przewoźnikami mają możliwość zaoferowania konkurencyjnej ceny wysyłki, na którą konsumenci szczególnie zwracają uwagę. Sami konsumenci bardzo cenią sobie usługi paczkomatów operatorów takich jak: Allegro, Orlen, Poczty Polskiej i AliExpress. Dużym powodzeniem cieszy się usługa Same Day Delivery — produkt dostarczony do paczkomatu tego samego dnia, w którym był zamówiony, co ma na celu szybki i wygodny odbiór nawet w godzinach nocnych. Paczkomaty stanowią bardzo dużą konkurencję dla tradycyjnych firm kurierskich, głównie od początku pandemii, gdy konsumenci ograniczają kontakty z kurierami dostarczającymi zamówienie do miejsca zamieszkania.

3.7/5 - (6 votes)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.